Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Textpattern eller annen lettvekter?

knutars

Medlem
Hei.
Jeg er ny her i forumet, så dette er min første tråd ;)

Skal til med en nyhetsside ganske snart, og i den forbindelse lurer jeg på hvilket cms/bloggverktøy jeg skal bruke.

Jeg har sett meg ut 2 publiseringsverktøy, dette er Textpattern og wordpress. Wordpress virker unødigt bloated for mitt bruk, men den har nok desidert mest plugins. Er godt kjent med programmering i php, samt at koden i textpattern virker veldig ryddig og grei.

Altså. Noen som har noen formeninger om hvilke som kan passe best til mitt bruk? Trenger kun enkle funksjoner som:
-rss
-kommentarer
-siste kommentarer, siste innlegg i 'sidebar'
-'add this' funksjon

Dette er egentlig alt jeg trenger i starten.

Har også et 3 alternativ. E107 som jeg har jobbet mye med tidligere, men denne mangler clean urls (vi er jo i 2009 :p). Har egentlig clean urls noe å si for google sin del? eller er dette et rykte?

knutars
 

zapotek

Medlem
Wordpress all the way. "Unødvendig bloated"? Wordpress er ikke noe tung CMS med altformange funksjoner før du legger til ørten plugins.

Clean urls har visst ikke noe å si for SEO (ifølge Google selv), men er jo selvsagt ikke noen ulempe.
 

knutars

Medlem
Takk, men har ingen erfaringer med wp.
Oppretter en egen clean url tråd i et passende forum

knutars
 

Gaasehud

Medlem
Har jobbet litt med både Txp og WP, men mest sistnevnte. Liker den best (og kanskje det kan være en grunner for deg også) pga. at den har litt mer funksjonalitet - som du kanskje ikke har bruk for med en gang, men etter hvert. Dessuten er "baksiden" av WP penere, mener jeg. Et snasent kontrollpanel, hakket bedre enn Txp sitt. :)
 

knutars

Medlem
Har jobbet litt med både Txp og WP, men mest sistnevnte. Liker den best (og kanskje det kan være en grunner for deg også) pga. at den har litt mer funksjonalitet - som du kanskje ikke har bruk for med en gang, men etter hvert. Dessuten er "baksiden" av WP penere, mener jeg. Et snasent kontrollpanel, hakket bedre enn Txp sitt.
Har forstått det slik jeg og, men får en berde feel med txp. Er så lite og lett system. Hvordan er det med brukergrensesnittet da? Textile? Sikkerheten er vel også noe bedre enn wp.
 

peterandrej

pensjonert moderator
var innom txp for en del år siden. likte systemet veldig godt. imidlertid var bla. manglende støtte for "themes", dvs enkelt utskiftbare utseender, noe irriterende.

husker at man måtte "klippe og lime" inn nye themes "over" det gamle. vet ikke om de har endret dette, men det var sånn før.

ang. sikkerhet så brukes jo txp av ganske få, slik systemet sikkert er mindre interessant for automatiserte hackere. men at det skal være "sikrere" enn wp tror jeg egentlig ikke noe på. alle cms'er vil ha sikkerhetshull.

Det sier seg selv. Hvorfor? Vel, det er sikkerhetshullene som jo gjør dem brukervennlige. Alternativet? Vel, man KAN jo håndkode hver page sånn som på 90-tallet. Det er jo knallsikkert.
 

knutars

Medlem
Du sier noe der..
Jeg har et eget cms som passer bra, men dette er ikke åpent. I og med at selve prosjektet omhandler nettopp dette må jeg nok gå for åpne løsninger.

Textpattern har nok også 'klipp og lim-inn' ang. themes også i dag. Kommer en større oppdatering nå snart.

Så alt-i-alt er WP mere brukervennlig pr. i dag enn andre som feks. TXP?

Noen her som har blitt hacket? (WP)

(ps. når man ser på kildekoden til TXP kontra WP ser dette nooe mer ryddig ut :) )
 
Topp