Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Textpattern, lage egne templates?

Frodem

Medlem
Heisann

Er det mulig å lage egne templates til textpattern ? Med programvare eller hva som nå trengs?

Jeg har søkt opp og ned på google, men kanskje ikke de rette søkeord, hva vet jeg, men finner ikke noe spes.

Frode
 

Jan W.

Medlem
Om du har en egen layout i html/css setter man bere inn txp-tags i html-koden din. Enkelt og logisk.
 

Frodem

Medlem
jo det var logisk og ikke minst enkelt ... :)

Jeg har da aldri brukt txp (ennå) så jeg har ikke sett så mye annet enn det jeg har sett på nettsiden.

Har ikke noen egen layout, må den lages og så kun bruke disse txp tags etterpå, så virker det?

Frode
 

Jan W.

Medlem
Jepp, i praksisen er det slik.

Et eks. en page fra Norsk-Linux (som også er Textpattern)
HTML:
<txp:output_form form="head" />
<txp:output_form form="analytics" />
<txp:output_form form="nettverk" />

<div id="site">
<div class="center-wrapper">

<div id="header">
<txp:output_form form="rss-toolbar" />

<txp:output_form form="logo-tittel" />

			
<txp:output_form form="nav" />

</div>

<div class="main" id="main-two-columns">

<div class="left" id="main-left">


<txp:article limit="10"/>

<txp:output_form form="oldnewlinks" />

				
				
</div>
<div class="right sidebar" id="sidebar">
<txp:output_form form="sidebar" />
</div>

<div class="clearer">&nbsp;</div>
</div>


<txp:output_form form="dashboard" />	

<txp:output_form form="footer" />

"<txp:eek:utput_form form="....." setter inn forms i layouten. dette er biter med html som kan plasseres det det måtte passe..

<txp:eek:utput_form form="head" /> som er headeren ser slik ut:
HTML:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns='http://www.w3.org/1999/xhtml' xml:lang="no">


<head>
	<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8"/>
	<txp:output_form form="title_meta" />
	<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="http://norsk-linux.no/css/style.css" />
<txp:meta_keywords />
<meta name="google-site-verification" content="w5-...." />
<txp:output_form form="robots_meta" />
<txp:feed_link flavor="rss" format="link" label="RSS" />
</head>

<body id="top">
 

Frodem

Medlem
Takker for den:)

Er nok endel å sette seg inn i med textpattern ja.

Siden ser meget bra ut, husker igjen den logo'n (linux) her på forumet. Skal se mere på dette utover dagen.

Frode
 

Frodem

Medlem
hmm går det ikke å redigere poster?

Men til saken, er det så att man må laste opp de forskjellige mappene (img,pages osv) til de forskjellige mappene i txp på serveren?

Nytter ikke å kun laste opp en template som jeg har funnet til 'templates' ?

Frode
 

Jan W.

Medlem
I textpattern ligger all layout i mysql. Du har et kontrollanel for dette i "tabben" >>Presentasjon<< eller noe slikt.
I eksemplet ovenfor har jeg lagt .css-filen som fil og ikke i db.

Det finnes masser av informasjon rundt textpattern i Textbook generelt og <txp:tag_reference />

Om du virkelig vil sette deg inn i TXP, så kan jeg virkelig anbefale det. Det finnes så mange fordeler med TXP fremfor WP så lenge du ikke er ute etter en Communityside med brukerregistreringer.

Sikkerhet er en god #1 hos meg. Derfor..


** Edit:
Man laster ikke opp "Pages" og "forms" folderene, man kopierer og limer inn etter bruksanvisningen til themet. Alle themer har en bruksanvisning.

Om themet støttes av mem_templates pluginen kan det være at du må laste opp folderen; _template. Dette vet jeg ingenting om da jeg aldri har testet denne pluginen.
 
Sist redigert:

Frodem

Medlem
Jeg er ikke ute etter en side med bruker reg. Jeg vil ha siden for "meg selv" :)

Jeg får prøve å sette meg mer inn i dette, virker veldig bra.
Takker for raske svar :)
 

Jan W.

Medlem
Jeg rotet litt med WP tidligere, gikk over til TXP og har aldri sett meg tilbake. Trenger nesten ikke plugins heller, txp-taggene i riktig kombinasjon gjør det meste.
 

Frodem

Medlem
Hei (igjen)

Prøver meg litt fram og som du sa Jan, så begynner det iallefall å bli *litt* logisk for meg også :)
 

Jan W.

Medlem
.. mye bedre å lage ditt eget theme. Da får du det slik du vil, både med tilknyttningen av seksjoner og "pages"
 

Frodem

Medlem
hei

joda klart det er bedre å lage sine egne tema, men i dag er første dagen jeg har sett på textpattern, og har ikke noen særlig erfaring med hverken css/html - men alt kan vel læres :)
 
Topp