Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tid fra "utdanning" til arbeid

Hei,
jeg fikk et spørsmål i dag som jeg ikke helt klarte å gi noe godt svar på.

En kompis av meg vil begynne å lære seg webutvikling og lurer på hvor lang tid han kommer til å bruke til å bli god nok til og kunne få seg en jobb. Det er jo veldig individuelt hvor kjapt man lærer og sånne ting.

Men om en person som ikke har noe mer enn basic kunnskap om en datamaskin er villig til å bruke 4-5 timer hver dag til å lære seg dette. Hvor lang tid tror du at han ville brukt på å få nok kunnskap til å få seg en jobb?
 

xdex

Medlem
Det er jo veldig individuelt hvor kjapt man lærer og sånne ting.

Nettopp. Det kan ta 5 måneder, eller 3år. Selv har jeg jobbet som utvikler i flere år, og en ting har jeg lagt merke til. Folk som bare setter seg ned, leser litt og bare "forstår" alt, er svært ettertraktet. Man må være utrolig dyktig til å innta informasjon, og bare forstå det. Har sett folk på skolebenken lære seg web-utvikling på noen uker, samt andre som har brukt 7-9 måneder (for å nå like langt).

For å svare best mulig,
  • Det kommer an på hvor dyktig personen er til å forstå og huske (tilpasse seg markedet).
  • Hvor mange språk det er snakk om å lære seg (holder ikke bare å lære seg f.eks. PHP/Rails)
  • Hvor langt er man villig til å gå (dårlig lønn, for å så bevise at du er dyktig f.eks.)
  • Hvilken type valg vedkommende tar (hvor ettertraktet språket man lærer er)
  • MÅ være dyktig til å tilpasse seg ny teknologi utrolig kjapt (om man vil være ettertraktet)
Når det er sagt, det er bare å begynne. Kommer ingen vei av å lure, just get started. Ingen kan gi ett godt svar, da alle er forskjellige.

Noen språk som kan være verdt å merke seg når man begynner,
  • HTML/CSS/JS (Her MÅ man ha kunnskap uansett) (frontend)
  • Javascript server-side (node, Meteor, Angularjs etc)
  • PHP (Server-side) (Laravel rammeverk er å anbefale)
  • Ruby on rails
Listen kunne vært mye lengre, men begynn i hvert fall med det enkleste (HTML/CSS) så må man ta ett valg derfra.

Lykke til.
 
Topp