Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Til deg som vurderer å kjøpe pelsbutikker

hansson

Langveisfarende
Dette innlegget ble slettet fra tråden der @hvordanfunkerdette prøver å selge nettbutikken sin. Hadde vært hyggelig om slike feilpostinger ble flyttet i stedet for å bare bli slettet.

Pelsindustrien i Kina ble i den opprinnelige tråden sammenlignet med kyllinger fra Prior som slaktes for at vi skal ha mat på bordet. For det første er det ene ren forfengelighet, mens det andre faktisk dreier seg om å spise mat. For det andre er slaktemetodene helt forskjellige.

Det er ikke pelsen det er noe i veien med, det er Kina. Luene fra Pelslue.no lages av blant annet av dette dyret, som pelses levende:
A Shocking Look Inside Chinese Fur Farms | PETA.org

Dette er en av de softe videoene. Jeg har sett en tv-dokumentar der schaeferhunder og labradorer ble skinna levende med bakføttene lenka fast i et gelender. De fikk ikke en gang et kakk i hodet før de ble spretta opp.

Dere som er syke nok i hodet til å i det hele tatt vurdere å ta i dette prosjektet bør revurdere virkeligheten, selv om det ikke er så lett når man allerede er syk i hodet. Skam deg, @hvordanfunkerdette. Slike som du skulle bli satt til tvangsarbeid med å pelse levende dyr hos en oppdretter på den kinesiske landsbygda. Subsidiært fått deg en omgang pelsing mens du var lenka fast med kjetting til et gelender utenfor huset ditt. Filmet og utført av dyrevernsaktivister, selvfølgelig.
 

Santo

Active Member
Virkelig et voksent innlegg...

Hva var galt med innlegget til hansson? Det er faktisk ett av de beste innleggene jeg har sett her.

De som selger eller promoterer pelsprodukter fra Kina burde skamme seg. Rett og slett.

Ryktepoeng er gitt til hansson for denne gode tråden.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jeg skammer meg ikke i det hele tatt over å kritisere dyremishandling i Kina eller andre steder. Tvert imot.

Jeg skammer meg heller ikke over å peke på selvgode (og ofte naive) nordmenn som støtter denne industrien og som gjør overgrepene mulige. Det er viktig å få disse fram i lyset.

Newyork - du synes det er mer voksent å holde kjeft, da? Hva var synspunktet ditt på dette med pelsen, det sa du ingen ting om.
 

Frode

Medlem
"Slike som du skulle bli satt til tvangsarbeid med å pelse levende dyr hos en oppdretter på den kinesiske landsbygda. Subsidiært fått deg en omgang pelsing mens du var lenka fast med kjetting til et gelender utenfor huset ditt."

Det er denne du bør holde deg for god til.
 

AinaV

Medlem
Æsj jeg syns pelslue.no høres helt forkastelig ut. Takk for at du informerer om det! Jeg har ingenting imot ordspråket, det er til å bli skikkelig kvalm av dette her. Det er altfor mange som stikker hodet ned i sanden når de må ta stilling til det selv.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Ja, det er mye fælt som skjer rundt omkring i verden.

I Nord-Øst Thailand var det for noen år siden (og muligens også enda) en lukrativ business å ta livet av barn og ungdom, for deretter sløye dem og plukke organene ut av dem. Deretter gikk organene ut på markedet, både nasjonalt og internasjonalt.
Jeg synes det er rart at internasjonale media ikke har kastet mere lys over slike saker .. men her er det vel beskyttede industrier man snakker om (og muligens masse trøbbel om man begynner å nøste i slike saker) så det er nok ikke så viktige.

Selvsagt er det ikke greit at dyr blir flådd levende, men det er nok de helt steile ytterpunktene som blir fremstilt i media (man selger ikke aviser om man viser frem en "normal" farm).

Så lenge det er lov å importere og selge pels i norge synes jeg likevele det blir helt feil å gå til angrep mot en norsk nettbutikk i denne saken. Skal dere stå på barrikadene kan dere jo ta med dere noen malingsspann med rødfarge og gå til aksjon mot disse oppdretterne i Kina som driver på denne måten.

Tobakk er jo også et produkt som er lovlig, og staten håver inn penger på .. ta en liten sjekk på hvor og hvordan mesteparten av denne blir dyrket og høstet.
 

hansson

Langveisfarende
Han som eier nettbutikken er en ung kar virker det som. Med dagens tilgang til informasjon burde det ikke være noe problem å greie å tenke litt forbi sin egen nesetipp. Jeg har ikke noen vansker med å skjønne at mormora mi gikk mye i pels, det var helt andre tider og tilgangen på informasjon var ikke på langt nær den samme.

Når en yngre person i 2010 velger å overse all informasjonen som finnes om kinesisk pelsindustri, må det tyde på varig svekkede sjelsevner. Manglende medfølelse med levende vesener, rett og slett. Når man er så enkelt oppbygd som det, er det mulig at det må litt sterkere "illustrasjoner" til for å få vekket vedkommende ut fra sin egen bomullsdott. De to siste setningene du sikter til er ment å gi denne illustrasjonen. La lueselgeren selv få kjenne på kroppen hvordan det er å delta i denne bisnissen, på begge sider av bordet. Jeg har ingen problemer med å stå 100% for dette. Direkte pekefingre er kanskje det eneste som kan røske opp i virkelighetsoppfatningen til enkelte.
 

Santo

Active Member
Ja, det er mye fælt som skjer rundt omkring i verden.

I Nord-Øst Thailand var det for noen år siden (og muligens også enda) en lukrativ business å ta livet av barn og ungdom, for deretter sløye dem og plukke organene ut av dem. Deretter gikk organene ut på markedet, både nasjonalt og internasjonalt.
Jeg synes det er rart at internasjonale media ikke har kastet mere lys over slike saker .. men her er det vel beskyttede industrier man snakker om (og muligens masse trøbbel om man begynner å nøste i slike saker) så det er nok ikke så viktige.

Jeg er utrolig lei av slike som deg som alltid skal komme drassende med eksempler på ting som de mener er verre når et tema tas opp...

Å være imot eller kjempe for en ting utelukker vel ikke at man også kan være imot eller eventuelt jobbe for andre ting? Men du klarer kanskje ikke å ha mer enn en tanke i hodet av gangen?

Og dessuten, pelsindustrien og dyrehold i Kina er generelt sett utrolig godt dokumentert når det gjelder grusomheter. Det finnes forøvrig ikke en eneste lov i Kina som omhandler dyrehold.

Strengt tatt burde man heller ikke behøvd lover og regler for å skjønne at slik behandler man ikke dyr. Men i enkelte deler av verden glitrer dessverre tanker om dyrevelferd med sitt fravær.

Mahatma Gandhi sa det slik:
"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr."

Godt sagt sier jeg.
 

allegretto

Medlem
picxx skrev:
"Ja, det er mye fælt som skjer rundt omkring i verden."
Ok..., men bare fordi det skjer mye annet "fælt rundt omkring i verden", mener du altså det blir feil å kritisere pelsindustrien? Hva vil du egentlig frem til?
Når jeg hører slikt får jeg assosiasjoner til typisk "politikerpreik".. hvor man stort sett bare har svada å komme med.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Å være imot eller kjempe for en ting utelukker vel ikke at man også kan være imot eller eventuelt jobbe for andre ting? Men du klarer kanskje ikke å ha mer enn en tanke i hodet av gangen?

Mahatma Gandhi sa det slik:
"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr."

Tiltredes.

At det er krig og terrorisme her og der forsvarer ikke umoralsk behandling av dyr. Voldtekt er greit nok, liksom? Fordi man mange steder i verden ikke nøyer seg med bare voldtekt, men avslutter med syrekasting eller knivdrap?

Alvorlig talt...
 

picxx

Well-Known Member
Strengt tatt burde man heller ikke behøvd lover og regler for å skjønne at slik behandler man ikke dyr. Men i enkelte deler av verden glitrer dessverre tanker om dyrevelferd med sitt fravær.

Nordmenn er i sin rettferdighetssans faktisk ganske så navlebeskuende og selvopptatt.
Hadde man vokst opp på en Kinesisk pelsdyrfarm hvor man daglig flådde levende dyr hadde dette vært like naturlig som om man i norge bløgger en mort.
Ifølge TS rettferdiggjøres visst også dyreplageri all den tid dyret i en sluttfase bringer mat på bordet til andre dyrearter (ja, mennesker), og som man vet spiser man de utroligste ting i Kina. Hva går kadavrene på disse pelsdyrfarmene til?

Hva er det i bunn og grunn man kjemper for her i denne tråden?
At en nettbutikk som etter norske lover faktisk ikke gjør noe galt skal outes, eller for dyrs rettigheter i Kina? Er svaret det siste er vel neppe webforumet riktige plassen å dra dette frem da jeg mistenker at hverken norske myndighetstopper eller kinesiske mynidghetstopper får med seg denne diskusjonen.

Er det faktisk det første får jeg en dårlig smak i munnen, som smaker både misunnelse og jantelov, men basert ut på hvem som er TS vil jeg ikke tro at det er dette som ligger til grunn, men heller da kanskje en litt navlebeskuende rettferdighetssans .. som tidligere nevnt i tråden.

@hyperion: Det er ingen grunn til å hisse seg opp, bli personlige eller komme med noen form for personangrep i denne tråden. De gidder jeg ikke besvare likevel.
 

hansson

Langveisfarende
Det er mye som er lov ifølge norske lover. Men alle har i tillegg et moralsk ansvar. Det er min overbevisning.

Kinesisk pelsindustri overlever ikke kun av salg internt i landet. Det er etterspørsel fra resten av verden som gjør at den er enormt stor og lukrativ. Derfor er pelslue.no et bidrag som understøtter en grusom industri. Selv om pelslue.no er en liten aktør, er det moralske spørsmålet prikk likt. Vi kan ikke gi småbedrifter noe mer slækk når det gjelder umoral enn store bedrifter.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@hansson: Dette her er lavmål fra deg synes jeg! Å gå til direkte angrep på en enkeltaktør synes jeg rett og slett ikke hører hjemme. Spesielt ikke når denne aktøren ikke gjør noe some helst som er ulovlig eller på kanten.
Tidligere ville innlegget ditt vært nok til å tiltale deg for ærekrenkelse slik du beskriver personen som har gjort business ut av noe som er fullt ut lovlig i Norge!

Ditt vikarierende motiv med tråden er selvfølgelig å ødelegge muligheten for aktøren å selge sitt nettsted.

Jeg vil snu saken litt og si at hvis de som er motstandere av pelsindustrien tror at man bedrer vilkårene for dyrene ved å kvele industrien har de ikke mye forståelse for hvordan verden fungerer.
Jo større denne industrien blir, jo mer fokus og krav kan man sette til produsentene og måten dyrene behandles på. Det vil være mer midler til å ta grep for å bedre forholdene og man vil sannsynligvis se effekt over tid, men ikke over natten.

Til slutt vil jeg også si at det bør være rom for respekt, toleranse og normal høflighet når man diskuterer her på webforumet.
I det siste må jeg si at en del medlemmer har gått alt for langt i sine innlegg her.
 
Topp