Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding Agurkposten.no, og litt om hvordan jeg tjener penger på blogging

peterandrej

pensjonert moderator
Har nylig laget et nytt design for AG, som jeg håper å beholde en stund. Dvs at eventuelle endringer bare blir små detaljer her og der. Det handler jo om å "finne seg selv" dette med design, og en del av dere har sikkert sett at jeg har lett litt i det siste "etter meg selv".

Så gi en tilbakemelding på det nye nå. Kritikk er særlig interessant. Man har sikkert oversett en hel del, og det er mye som kan forbedres. Så kom med kritikken, uansett hvor usaklig den måtte være.

Og så litt om de programmene jeg tjener penger på:
(Noen affiliate-linker her..)

TNX.net
Veldig greit program. Du plasserer en kode på siden din, og så plasseres det linker der. Du får poeng etter hvor høy pagerank sidene dine har, og etter antall linker du plasserer der, og så kan du bytte poengene dine inn i penger. TNX.net kjøper poeng av deg for $0,75 pr 1000 poeng.

Jeg drar inn et par hundre tusen poeng hver måned. Blir ca $150. Eller rundt en sånn tusenlapp. Helt greit. Dette er et program du installerer koden for, og så glemmer du bare det helt av. Betaling via Paypal.

TNX.net beta - Text Links MarketPlace

TEXT-LINK ADS
Også et "install-and-forget" program. TLA inlinks er det jeg har her. Dvs at du installerer en WP plug-in, og så selger TLA tekstlinker inne i poster på bloggen din. TLA-linkene vil vises med en dobbel underlinje. Av og til må du bytte ut plug-inen, men det er ikke så ofte. Ellers; betaling via Paypal. Kan være litt vanskelig å bli med i dette programmet, de er ganske kravstore. Men, de gir grei fortjeneste (hehe..) Jeg drar pr idag inn hele $50 på TLA. Det er 15 linker som er solgt.. Hehe. Ikke all verdens, med det blir nesten 300 kr, og for de penga kan jeg faktisk betale telefonregninga, en boks snus og en cola. Og det er jo ikke så verst!
TLA - Smart Link Marketing

ADSENSE
Jævlig bra program. Har avsluttet sine referals for alle andre nord-amerikanere, så her er det ingen affiliate-linker. Vil bare si at Adsense betaler billånet mitt hver eneste måned, og det er bra høyt - jeg har da en Toyota Aygo 2007 modell.

Mine plasseringstips:
- Mellom innhold og kommentarfelt på blogger (336x280px er best)
- ingen andre steder (hehe.)

Forøvrig er det et bra tips her: (så følg med:)
Adsense leverer annonser basert på sidens innhold. Men, det er jo ikke alt av innhold du vil at adsense skal se, ikke sant? Tenk på menyer og slikt. Du vil at Adsense skal leverere relevante annonser, og da må adsense kun se innholdet du har skrevet i dine bloggposter. Hvordan gjør du det?? Ved bruk av en kommentar-tag.

Eksempel:
<!-- google_ad_section_start -->
Det du vil adsense skal se.. og levere annonser etter..
<!-- google_ad_section_end -->

Kult. Dette funker. Og, hvis du er frekk kan du jo bare lage en egen seksjon på siden din med nøkkelord som du vet betaler bra, for eksempel eiendom, og så bare instruere Adsense om å bare se der.. enkelt.

http://www.google.com/adsense


Forøvrig kan jeg liste opp noen som aldri har betalt meg noe som helst:
DealDotCom
Bidvertiser (ok, har fått $26,92 totalt fra Bidvertiser, men likevel)
LinkWorth
ReviewMe (alt for mye arbeid.. tjent ca $200 totalt på dette)
Adbrite (adsense uten norske annonser)

Et av problemene med å bli den neste johnchow eller shoemoney i norge er jo selvsagt at brøkdelen av de programmene jeg nevner her krever en del av nettsiden din. Min blogg, Peterandrej.com, hadde pagerank 6, var listet på 22.plass i Technoratis topp 100-liste, hadde 100,000 månedlige UV, ble nevnt i spanske aviser, og vant noen konkurranser - og hadde likevel litt problemer med å bli antatt her og der. Det sier en del. For norske bloggere flest vil slike tall være helt i det blå. Det betyr jo også at det blir vanskelig å tjene penger på johnchow-måten - altså på referals.

Men, det er jo ikke umulig heller.

Ok så, det beste tipset:;

Salg av egne annonser vil alltid gjøre seg utslag positivt. Jeg solgte annonser på AG for 2000 kr i februar. Det er mindre enn det jeg dro inn på adsense, men husk at ag er en ny side - med lite besøk og dårlig pagerank og whatnot. Da er 2000 ganske bra. Januar var vel første "driftsmåned", så da blir jo 2000 kr enda mer imponerende.

Så, sats en del på eget annonsesalg. I tillegg til at du tjener penger på det, får du også noe mer ut av det - nemlig kontakter. Og det skal du ikke undervurdere betydningen av. Kontakter du kan benytte deg av seinere down the road. Man vet aldri.

Og ja, vil du kjøpe annonser på AG, så bare se her:
Annonsere på Agurkposten? | Agurkposten.no


Og hvorfor har jeg ikke nevnt Tradedoubler her? Fordi jeg drar inn ca 500 kr i måneden på dem, som er skittdårlig utifra den oppmerksomheten annonsørene får på AG, og fordi alle dere allerede kjenner TD godt fra før- men joda man tjener penger på TD.

Ok, da gir jeg meg her. Gi noen tilbakemeldinger på AG. Særlig på annonseplasseringer. Bra eller dårlig? Hva måtte til for at DU skulle kjøpt annonse på AG?? Hvilken plassering måtte til? Svaret kan være nyttig for mange her på forumet, man lærer nemlig best av eksempler. Så bare kom med det.

Og ja, har du noen kommentarer til hva du tjener penger på, så bare kom med dem..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Meget god post Peter!

Jeg ville gjerne at toppbanneret var klikkbart, en liten detalj selvfølgelig. Ellers ble annonsene dine i første skjermbilde litt "borte" pga omtrent like ingressbilder... format/farger etc.... så en liten "blindhet" - har ikke noen gode forslag på løsning så jeg skal ikke spinne så mye rundt det.

Sånn "all over" er det en ryddig og grei site synes jeg.
 

Keanu

Geek
Veldig bra design som vanlig, jeg syntes det hadde vært en stund siden du hadde skiftet design nå ja. ;)

Som Msites sier, headeren bør være klikkbar og gå tilbake til forsiden, det er en ting jeg alltid bruker når jeg navigerer rundt på sider; logoen -> forsiden. Integreringen av annonser er veldig imponerende. Har du lyst til å estimere omtrentlig hva din eCPM ligger på, totalt på siden? Hadde vært spennende å høre omtrent hvor mye du får ut fra besøkende med såpass "lite" annonser som jeg synes det er på siden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Selve layouten er bra, ryddig og fin, uten tvil.

En ting jeg tror kunne ha vært lurt i forhold til headeren, hadde vært å gjøre den mer nøytral, nå skriker den veldig, og stjeler mye oppmerksomhet... Colorize er ikke *så* kult for å si det sånn... (regner med at det er stort sett det du har brukt?) Også syns jeg skriftsnittet du har brukt i rss/mailingliste-knappene skiller seg litt negativt ut... det ser litt "90-talls scifi/trance" ut hvis du skjønner hva jeg mener.

Men, det der er jo småting som er ganske enkle å fikse opp på :)

Får se om jeg kan få tatt en rydderunde på juiced også snart...


Et spørsmål forresten - jeg har også titta en del på tnx.net, men er det noen lur måte jeg kan finne ut av hvor mange sider jeg har med hvilken PR?

Åja, og ikke minst - hvilket språk har du valgt?
 
Sist redigert av en moderator:

Miriel

Medlem
Hei!

Veldig interresant lesing. Jeg hang meg på denne "tjenepenger" på blogg bølgen i fjor. Men det var kun på hobbybasis - og jeg skrev på engelsk.

Jeg benyttet meg vel mest av disse "get paid to blog" sitene som payu2blog , payperpost osv. Og jeg fikk inn litt i paypal kontoen min hver måned. Men skriver man bare betalte innlegg så ser jo bloggen til slutt ut som en eneste stor reklame...

Falt ut av hele morroa da jeg begynte å jobbe igjen etter fødselspermisjonen min...

men som sagt utrolig interresant å lese at du har klart det på norsk. Har lenge tenkt på å prøve å få til noe av det samme. Jeg skulle ønkse at det fantes en norsk versjon av payperpost eller lignende der ute. Men det er kanskje ikke marked for det enda?
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er mange ting det ikke er et marked for i lille Norge. Hvis jeg kommer opp med noe nytt prøver jeg å kopiere det til svensk og dansk for å øke inntjeninga per time det tok å utvikle det. Da er det som regel bare å oversette hele nettstedet så har du en fullkommen svensk og dansk side forholdsvis billig. Det er ikke så lett når det gjelder blogging da.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja. Da har jeg endret litt. Kort fortalt har jeg gjort header litt lavere og mindre forstyrrende, samtidig som logo nå er klikkbar. Forøvrig:

Jeg har kuttet banner-annonsering, og heller lagt noen "featured" poster i sidebar, for å få opp antallet sidevisninger. En annen ting var at annonsørene fikk lite ut av bannerannonseringen, og da blir vitsen borte. Selv har jeg hatt masse bannere fra TD der, og de har gitt elendige resultater hele veien. Kanskje tiden for bannere er over? Kanskje brukere nå til dags er så vante med dem at de faktisk helt overser dem? Virker jo nesten slik.

Men her er nyheten!!!

Tekstlinker inne i poster - helt oppe til høyre inne i en boks!
Bilde:
contentlink.jpg


Dette er MEGET effektiv annonsering, og jeg har hatt linker der fra TD og sånn fram til nå - og har faktisk brukbare resultater fra det. MYE bedre enn fra bannere iallefall. Linkene er lite forstyrrende og kommer rett i synsfeltet for brukerne. Linkene dukker ikke opp i feed'en, men man kan jo ikke få alt heller.

Jeg kan jo selvsagt tilby dere en annonseplass akkurat her, snill som jeg er! Jeg selger 1 tekstlink i denne boksen pr post. Linken er permanent, og vil ligge ute så lenge AG eksisterer. Jeg kan legge til url, tittel og en liten tekst. Til slutt får du url. Se eksempel på: Min forakt for treningsidioter | Agurkposten.no

Pris for denne glimrende annonseringen:
* 5 neste poster: kr 200 pluss mva
* 10 neste poster: kr 350 pluss mva
* 20 neste poster: kr 600 pluss mva

Jeg tar bestillinger fortløpende. Hvis det er flere som bestiller, så blir det litt rotasjon og slikt slik at alle får inn sin link innen rimelig tid! Hvis du vil, kan du bestille linker kun på poster innen en bestemt kategori- for eksempel hvis du liker kategorien "Gjett Puppen", så kan du kjøpe 1 tekstlink på de 5 neste Gjett Puppen artiklene. Som et eksempel. Men, det er opp til deg.

Bare send en pm hvis du vil ha annonse. Og husk at jeg tilbyr vanlig standard tekstlinker også. Disse vil ligge site-wide i venstre sidebar under "linker". Prisen for disse er 100 pluss mva pr måned.

PS! Hvis noen lurer, så har jeg programmert wp slik at tekstlinkene inne i poster kan legges til via custom fields inne i wp-editoren. Enkelt og greit. Man trenger ikke å finne opp kruttet hver gang. Templaten er dessuten satt opp slik at hvis jeg ikke selger linker på poster, så vil bare linker fra TD rotere rundt - ved bruk av liten plug-in.

PS2! Anbefaler Dagbladets Twingy-funksjon for å få litt flere lesere og kanskje noen lesere som ikke tilhører det typiske "Kudos" og Bloggrevyen segmentet. Min post om Taliban har fått drøyt 600-700 henvisninger fra Dagbladets artikkel om Taliban. Funker som smurt. Men, som alltid med slikt - lite kommentarer og lite klikk på annonser. Det er ikke så altfor galt, men det er nok litt digg-syndrom fra DBs lesere også.

PS3! Observante lesere vil muligens finne noen merkelige linker nederst i enkelte poster. I en post om Tone Damli Aaberge vil du blant annet finne en liten blå link med Opplysningen1881s logo på helt nederst. Klikker du på den linken kommer du til Opplysningen1881s nettsøk med resultater om nettopp Tone Damli Aaberge. Og på linken står det (sjokk) "Mer om Tone Damli Aaberge". Og ja, Opplysningen betaler jo pr UV, så det blir jo litt penger i kassa av slikt. Har forsåvidt skrevet en mail til TD om denne metoden faktisk er tillatt - men jeg skulle jo tro det da det står i programvilkårene at egne tekstlinker er tillatt. Dette er jo dyplinking, men hva faen. Kanskje noen andre kan svare på om det er tillatt, men jeg synes metoden er helt grei. Man lurer ingen, og brukerne får faktisk nytte av dette. De får jo sjansen til å lese mer om det temaet de akkurat har lest en artikkel om, og det er jo faktisk meget nyttig og brukervennlig. Etter min vurdering er alle vinnere her.

Jaja. Over og ut.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Lik Adsense? Ja. Den er lik både adsense og alle andre linker på siden. Antar du tenker på adsense TOS, og jeg tror nok dette er godt innenfor hva som kan tillates. Det er milevis mellom Adsense-boksen og denne boksen, og det står ingen plasser at "dette er adsense". Kan ikke skjønne annet enn at dette må gå greit. Eller hva tror du?
 
Topp