Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemeldinger på Krystallfoto

Tomiso

New Member
Hei igjen Tore

Jeg kan være enig med deg at noe bør gjøres på toppen, og at det bør gjøres så fort som mulig, men det må vente litt. jeg vil gjerne gjøre slike ting selv så langt det er mulig (da jeg synes det er gøy og interessant) før jeg eventuelt ser etter et annet theme eller får noen til å gjøre det for meg.
Jeg legger samtidig merke til at f.eks. Komplett har også 4 (5 når man legger ting i kassen) linjer i toppen, men at dette selvfølgelig er gjort på en mer smakfull måte så jeg ser absolutt poenget ditt.

Når det kommer til den nye europeiske angrerettsloven finner du veiledning til denne fra forbrukerrådet her:
http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1177064/binary/31054
I punkt 6.4.1 står følgende:

"
Ved fjernsalgsavtaler som skal inngås elektronisk, og som medfører en betalingsfor-
pliktelse for forbrukeren, skal opplysninger om de vesentligste avtalevilkårene gis i
tydelig og fremhevet form umiddelbart før forbrukeren foretar bestillingen. Det er
ikke tilstrekkelig at det skal hukes av i en rute som bekreftelse på at informasjon
som står et annet sted, er lest. Informasjonen må derfor gis på samme sted som for-
bruker inngir sin bestilling, og skal fremgå nært bestill-knappen, slik at forbrukeren
ikke kan unngå å få med seg informasjonen.
"

Når det gjelder samtykkeerklæringen har du nettopp visst til sakens kjerne i sitatet ditt. Vi hadde 4 bekymringer i det du ramset opp nemlig
....ikke krav til skriftelig samtykke...
....det må ikke være noe rom for tvil om et samtykke virkelig er gitt.
...Samtykket må være en aktiv handling.
...må bevise at et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke virkelig foreligger.

,og da kanskje med hovedvekt på den siste. Hvordan kan vi bevise at vi har et samtykke og at kunden har forstått hva de samtykker til (i motsetning til kun å krysse av for at de har lest og godkjent en link med info) hvis det ikke trenger å være skriftelig? Hvis kunden slår seg vrang og sier de ikke fikk med seg eller forstod at de også gav samtykke, er det syvende og sist vi som får svi hvis vi ikke kan vise til at de spesifikt har gitt sine samtykker. Vi kommer litt inn på åndsverksloven også i de tilfeller f.eks en spillutvikler vil ha favorittkarakteren sin gravert inn i krystall eller en skulptør vil ha en 3D modell av skulpturen sin gravert og da er det også greit å ha papirene i orden.
Etter samtale med datatilsynet kom vi vel frem til at den beste og ryddigste måten er at kunden gir sitt samtykke på de ulike spørsmålene og at dette oppbevares av oss som vi eventuelt kan vise til senere, så ja det er nok litt der også for å "save our own arse" en smule :).

Tingen er også at vi trenger en del samtykker dessverre

Bildene trenger ikke å benyttes 1 gang. Det kan være at vi vil lage en demo-modell og vise frem ved messer, på kontoret eller publisere bilder på nettet. Kunden kommer tilbake og vil lage flere kopier til andre familiemedlemmer eller de har klart å knuse den de hadde. Da er det jo kjekt hvis vi har tillatelse til oppbevare bildene og kunden slipper å betale for en konvertering til osv

Men jeg skulle helst sett at vi ikke hadde behov for det da det gjør bestillingen lengre og skremmer som du sier så er absolutt åpen for forbedringer. Jeg har prøvd å tenke hardt og lenge på hvilke muligheter jeg har og mulighet til å utføre og kom vel frem til at slike valg var det beste. Alternativet hadde kanskje vært å sende dem et samtykkeskjema etter bestilling for utfylling og retur før vi starter på en ordre, men det er litt mer tungvindt.

Tom
 

Tomiso

New Member
Hei Torstein
Takk for tilbakemelding.
Hadde det bare vært så vel hehe.
Men noe enklerer kan det sikkert gjøres bare vet ikke helt hvordan ennå, men jeg tror forslaget ditt blir litt vel generelt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det var en grunn til at jeg skrev "f.ex." og "noe ala det" ;)

Jeg kjenner ikke til detaljer hos deg/dere, som det helt sikkert bør nevnes noe om, men i grove trekk trenger du nok egentlig ikke så veldig mye mer mer enn det. En variant er også at du lager en juridisk mumbojumbo-variant som ligger nedenfor, og at du over skriver noe ala:

"Kort fortalt ..." og så den korte varianten, og deretter nedenfor "Den lange og juridisk korrekte varianten: ..."

Igjen - finpussing og litt tilpasning trengs, men husk at vi ikke er i statene, så å ha milevis av tekst med juridiske spissfindigheter er sannsynligvis ikke nødvendig.

En stor forenkling som nok vil gjøre det enklere, er også å heller la folk VELGE at dere skal ta vare på filene som et eget lite punkt i bestillingsprosessen, f.ex. "Huk av her dersom du ønsker at vi skal ta vare på datafilene vi bruker til å lage krystallfotoet ditt, slik at vi enklere og billigere kan lage en ny kopi for deg senere om du skulle ønske det". Så med litt mer forklarende tekst rett under: "Dette er en gratis ekstratjeneste og vi tar da vare på filene i så og så mange år etter bestillingen, men i tilfelle datakrasj etc kan vi ikke garantere at alt vil være sikkert. Vi garanterer naturligvis fremdeles at vi ikke vil bruke bildene dine til noe annet enn det du bestiller."

Hvis du skulle ønske å bruke et bilde til å lage utstillingsmodeller e.l. for egenpromo, så vil det nok være veldig lurt å heller ta kontakt med akkurat den aktuelle kunden, heller enn å forvanske bestillingsprosessen for ALLE pga den muligheten. Da vil du også være sikker på at den aktuelle kunden helt garantert får det med seg, slik at det ikke plutselig er noen som blir sure fordi dere har "stjålet" bildet. Selv om dere egentlig hadde hatt rett til å bruke det slik pga avtalen vil det helt garantert være veldig få som får det med seg, og dermed store sjanser for sure kunder i etterkant hvis dere skulle ønske å bruke et bilde sånn, og kunden plutselig oppdager det uten å ha fått med seg teksten.
 
Når det kommer til den nye europeiske angrerettsloven finner du veiledning til denne fra forbrukerrådet her:
http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1177064/binary/31054
I punkt 6.4.1 står følgende:

"
Ved fjernsalgsavtaler som skal inngås elektronisk, og som medfører en betalingsfor-
pliktelse for forbrukeren,
skal opplysninger om de vesentligste avtalevilkårene gis i
tydelig og fremhevet form umiddelbart før forbrukeren foretar bestillingen. Det er
ikke tilstrekkelig at det skal hukes av i en rute som bekreftelse på at informasjon
som står et annet sted, er lest. Informasjonen må derfor gis på samme sted som for-
bruker inngir sin bestilling, og skal fremgå nært bestill-knappen, slik at forbrukeren
ikke kan unngå å få med seg informasjonen."
Tom
Dette gjelder ved bestilling og ikke samtykker for bilder. Slik dette tolkes og slik praksisen er i bransjen er å ha en boks (som aktivt må hukkes av) hvor det linkes til vilkårene som kommer opp form av en popup. Det finnes også løsninger som gjør at det ikke går ann å gå videre før linken har blitt åpnet.
Dette burde holde i massevis. Det er klart du kan gjøre dette slik du ønsker selv, men slik det er presentert i nettbutikken din vil det føre til tap av kunder. Og hva skal egentlig skje? Om du følger loven ang oppbevaring og sletting av materiale så er det kun missbruk fra en kundes side som kan skape trøbbel for deg.

Du kan også ha en tekstboks med en bestemt høyde (Slik at den ikke blir forstyrrende) hvor hele kjøpsavtalen ligger og som kunden kan scrolle nedover å lese.
 

William

Medlem
*Sidan laddar segt
*Får en pop-up om att informasjonkapsler, trykker jag nei där så kommer jag till google.no (konverteringsdödare)
*Du trenger fler betalningsalternativ
 

fiksedesign

Member
Enig med william her. I stedet for en knapp som redirecter til google, bør du oppfordre de som ikke aksepterer cookies til å deaktivere dette i nettleseren sin.
 
Topp