Kjapp og trygg hosting for Wordpress

tilbud kun tilgjengelig for folk som "liker" på facebook?

Jolly

Medlem
Lurer på om det er mulig å lage et tilbud som kun tilgjengelig for folk som "liker" en side på facebook?:)
 

Olavxxx

Member
Det er flere måter å gjøre det på, men den beste (programmeringsteknisk) er å bruke opengraph:
https://developers.facebook.com/docs/reference/opengraph/action-type/og.likes

---
Hvis du ikke ønsker å gå den ruten, kan du jo alltids si at de må inn på facebooksiden din for å få ukens rabattkode. Så bare generer du rabattkoder med varighet. Du må jo lage en form for gyldighetssjekk, men du kan jo lage en fra-til dato og så bare kjøre en hash, som du deretter validerer i datasystemet.

Feks. tabell: rabatt_kode
|lopenr|rabatt_prosent|gyldig_fra|gyldig_til|vare_gruppe|sjekksum

Så må du gjerne ha en tabell: vare_gruppe
|lopenr|vare_gruppe_fk

Og en varegruppetabell:
|lopenr|varegruppe|bilde....|..|..

Dvs. det er jo en mange:mange relasjon.
Dette betyr også at du må ha litt mer komplekse spørringer.
Hvis du bare skal gi rabatt på hele utvalget, trenger du ikke dette.

Når de da prøver å bruke rabattkoden, tar du via en select å sjekker om det er en gyldig kode og at dagens dato er innenfor fra-dato og til-dato. Om du vil være ekstra snill, lager du en "hysteri"-funksjon, f.eks. tillate at de får brukt koden i 20 minutter lengre tid enn den er laget for. (Det kan jo være at de bruker litt tid på å lage seg en konto, trykke like og velge hva de skal handle).
 

Olavxxx

Member
@Olavxxx - Hvis du leser spørsmålet fra Jolly, hvor mye peil på programmering osv tror du han/hun har?

Det er vanligvis smartere å starte i motsatt ende, som f.ex. Dseller gjør. Med det svaret vil Jolly finne noe nyttig enten han/hun kan programmere, eller ikke, mens ditt svar er totalt meningsløst for folk som ikke kan programmere.
Jeg er ikke enig i at det er meningsløst å informere om det jeg anser å være beste løsningen, selv om Jolly kanskje ikke kan implementere dette selv.

Inne på dette forumet, er det nok mange sjeler som vil hjelpe.
Det kan jo være Jolly har lyst å lære seg Graph API?
Jolly kan tenkes å ansette noen til å gjøre det?
Hvordan skal Jolly vite om det er en god løsning som blir presentert?

Du vet "teach a man to fish". (ev. Woman?)

Ikke at man kan lære seg databaser, spørringer og programmering ut av det blå, men man kan i alle fall lære seg litt begreper og forstå litt mer enn at det er et mørkt hull.

Hvem som helst kan jo lage en fb-utviklerkonto og se på API-ene, m.m. Man kan lese om ting på et overordnet nivå der inne og få en idè, en løsningsplan. Vet man hva det heter, kan man også søke seg frem til eksempelkoder, m.m., ev. innstikk til nettbutikk man bruker.
 

Olavxxx

Member
Jada, det KAN hende, men hvis det er noen som vil lære seg det, så ville jeg fremdeles anbefale å forklare på en helt annen måte.
For det første skrev Jolly dette under webutvikling, som jeg vil tro betyr at svaret skal være utvikling og ikke installering av ferdig innstikk o.l.

For det andre: Om Jolly ser på dette og tenker: Ah, dette er kjempeinteressant, kan det være at Jolly tenker:
  • Tror jeg skal ta noen fag over nett fra Høyskolen i Sør-Trøndelag! (ev. en annen institusjon)

Så melder Jolly seg på HTML5, PHP og MySQL og lager det selv, samt får en økt interesse og tar etterpå gjerne fag som Webutvikling 1, Webutvikling 2 og Webdesign.

Om man derimot alltid gir alle enkle utveier, får man ingen incentiv til å lære noe.
Tar man bare enkle utveier, blir man også prisgitt løsningen til de som laget den.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Å forklare noe dårlig eller å starte på for høyt nivå er ikke akkurat noen god lokkemat for å få noen til å ønske å lære mer, da får du det bare til å virke alt for vanskelig, men det er klart det KAN funke, selv om det er en grunn til at man ikke starter med kvantefysikk i førsteklasse på barneskolen. Det kan også funke å bare si "jfgi", selv om det heller ikke er en god fremgangsmåte. Men får man et tips om hva man skal lete etter, som f.ex. Dseller ga, så finner man i dette tilfellet massevis av info, både varianter som krever egeninnsats, og helt ferdige løsninger.

Men deg om det, dette er ikke noe jeg gidder å bruke tid på.
 
Topp