Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilleggsdomener til nisjen?

typisk

Utvikler
Hallo.

Har funnet en nisje jeg vil holde på med. La oss si at det er om rust og at domenet rust.no er ledig. Rust.no vil da bli hoveddomene og all trafikk skal sendes dit.

Søkeord som vil bli brukt ofte vil da bli:
fjerning av rust
rust behandling
fjerne rust

Er det nå vits i å investere i domener som
fjerning-av-rust.no og rustbehandling.no?
 

adeneo

Medlem
Nå er det vel slik at det er ikke sikkert nissen vil ha flere tilleggsdomener, det kan faktisk hende han har nok.
Forøvrig er jeg lite begeistret for det å "holde på med nissen", hadde det vært snakk om å ha seg med noen andre enn barnas venn, ville det kanskje vært tolererbart, men med nissen da :eek: Fysjogfy !!!

Og hva skal nissen med rust.no, som forøvrig er okkupert av artisten J.O. Rust, kanskje det er litt sånn som husokkupasjon til Blitz, og at det går an å få Norid til å kaste vedkommende Rust ut fra det domenet.

Nå så jeg plutselig (yeah right) at det var snakk om nisJe, og ikke nissen, og da stiller det seg selvfølgelig litt annerledes,

Når du også skriver "La oss si", så regner jeg med at det faktisk ikke er snakk om rust.no, men noe annet som er superduper top secret hemmelig, og da kan det vel hende det domenet er ledig, og det kan tilogmed hende at nissen er interessert.

Svaret på spørsmålet er i bunn og grunn : NEI
Det har ingenting for seg å opprette en haug med svadadomener som har noe vagt med et eller annet emne å gjøre, konsentrer deg heller om å få den ene siden opp å gå først, og legg heller ressursene i å få den siden greit opp i søkemotorene, istedet for å ha en masse domener som peker samme sted, sånn tilfelle noe skulle søke på "fjerning-av-rust".
Det måtte eventuelt være om "rust.com" er ledig (noe det ikke er), dersom du har planer om å "go international" etterhvert.

Det er mange i de tusen hjem som sitter på en haug med domener alla "fjerning-av-rust.no", og som aldri kom lenger enn å registrere en hel gjeng med elendige domener som ikke har noen verdi overhode.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jo, det kan absolutt ha noe for seg. Du kunne f.eks opprettet en blogg på ett av domenene hvor du skriver en del om det som er tema på hovedsiden og linker til den fra artiklene. Da vil etterhvert Google skjønne at denne bloggen handler om nøyaktig det samme som hovedsiden og disse linkene vil være med å dytte hovedsiden lenger opp.

Men jeg er samtidig også enig med adeneo, det er ikke noe poeng i å sitte på mange andre domener om du ikke gjør noe med de og selvfølgelig burde du legge mest jobb i hoveddomenet, men en blogg som jeg nevner er absolutt ikke dumt å ha.
 

spikre

peterhamre.no
Jeg er delvis uenig i hva som skrives over. Domenet har på sikt mindre verdi, enn hva mange skal ha det til.
- Ved å opprette en blogg på www.rust.no/blogg får du innlenker til hoveddomenet, noe som også gir verdier til andre undersider. Ved å opprette en blogg på alternativt domene, må du skaffe linker og seo-verdier til 2 sider (evt flere).
- Google forstår forresten om en siden har unormalt mye linker til en alternativ side, og i hvert fall om all informasjonen hentes fra samme IP-adresse.

- Jeg har selv testet dette (f.eks. med sidene som ligger i min signatur). Det viser seg å ikke ha noen verdi direkte på seo. Om jeg hadde lagt inn all informasjonen fra giviutstyr.no og shoeihjelmer.no inn på mcsenteret.com, ville det gitt med verdi, enn nå som alt ligger på 3 domener.

mvh
 

picxx

Well-Known Member
Jeg ville gjort tvært omvendt av hva Tonny sier.

la oss si du har en hovedside som er "rust.no"...parker den hos sedo mens du bygger opp dine 10 andre nettsider som omhandler mikronisjer.
Når sidene dine begynner å rangere, push inn hovedsiden din og pøs på med gode artikler på siden, eller la den bare være statisk, up to you.
 

pleb

Medlem
Jeg er nøytral der, og har prøvd begge metoder. Vet helt ærlig ikke hvilke som er best, men det er litt stressende å skaffe gode linker til samtlige "underblogger" og "nisjesider" dersom du har tenkt til å sette opp 5-10 stk til hver store side.
 

Rand

Medlem
Syns det kan være en grei plan så lenge sidene ikke blir for like. Hvis de hver omhandler underemner og ikke bare har samme info som hovedsiden kan det fungere bra. Dette hvis målet er å ta en del long tail søkeord. Kan være litt risikofyllt da det kan virke som en link scheme.

Tror ikke det har så mye for seg hvis målet er kun å bygge opp hovedsiden, da er det heller trolig at det kan virke negativt i google sine øyne.
 
Topp