Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips om hvilket forum man bør velge? (phpbb etc)

oladunk

New Member
Hei,
Jeg er ny her på forumet og håper at noen kan gi meg noen tips om mitt første spørsmål her.
Jeg er en passe erfaren utvikler som fortsatt har mye å lære og som driver en hobbysite. Siten er en slags nyhetsgrabber innenfor ulike kanaler (ikke veldig ulikt det man oppnår med rss).
Jeg har bestemt meg for å legge inn et forum på siten. Jeg ønsker 1 delforum pr nisje i oppstarten (for så og øke etterhvert om det blir en suksess). Jeg har sett at en del forum får lite trafikk fordi man lager altfor mange delforum hvor de relativt få brukerne blir spredd utover.

Jeg har hosting hos surftown og har her sett at de har en "1-click-toolbox" (som jeg antar brukes for enkel implementering av diverse web-verktøy/tjenester) hvor de lister følgende elementer for forum-verktøy:

* phpBB
* SM Forum
* XMB Forum

Jeg kjenner til phpBB og har lest litt om dette, men hva er de andre 2? Er de "skins" for phpBB eller separate forum-verktøy? Hvis de er alternativer til phpBB hvilket bør man i tilfelle velge?

Ellers noen tips som kan hjelpe? (konfigurering, fargevalg, oppdeling i temaer etc)?

På forhånd takk!
===
Børge
 
Sist redigert av en moderator:

oladunk

New Member
Har sett litt på vBulletin også og skjønt at det også er veldig populært og kanskje bedre. Men her snakker men vel ikke lenger om gratis-verktøy? Jeg tenkte kanskje det er lurt å starte med noe som er gratis og deretter se an senere om man trenger noe mer.
Hva er i tilfelle grunnen til å betale for vBulletin kontra en gratis phpBB platform? Jeg så litt på prisene og syntes de så høye ut for en hobbysite, men det kan hende jeg var litt rask til å konkludere.
===
Børge (no sig ;-)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
nei, vB er ikke gratis, men til gjengjeld veldig bra ;)

SMF er nok simplemachines, et veldig bra forumsystem syns jeg - stor tommel opp her!

Er det phpBB 2 eller 3 de har der?

Hvis det er phpBB2 - ligg unna, utdatert og alt for mye bugs. Har brukt det i årevis på en side, og mens det var veldig bra til å begynne med, så har tiden rett og slett gått fra det, og det har blitt for mye tull etterhvert.

Er det phpBB3, så har jeg ikke vært så mye borti det enda, men har hørt pene ting om det :) De bruker det vel på norskwebforum om jeg ikke husker helt feil.

Det siste kjenner jeg dessverre ikke til :/
 
Sist redigert:
Topp