Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til grafisk design/webdesign-skoler?

Necatrine

Medlem
Noen som annbefaler noen grafisk design/webdesign skoler? er veldig intr. i .net.
Men mangler så klart realkompetanse dokumentasjon og grunnkurs så står litt dårlig til :p

mhv necca
 
Sist redigert av en moderator:
Snakket med en som hadde gått der igår, var visst ikke all verden.
Lærerne var 60-70 åringer som kunne form og farve hehe.
Var ikke my adobe osv der mente nå han men det varierer vel fra sted til sted.

necca
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Form og farve er litt mer interessant enn Adobe - verktøy kan du alltid lære deg mha en online kurs eller bok, og disse endrer seg hele tiden.
Grunnleggende teorier endrer seg ikke like mye, og er mer krevende å tilegne seg uten hjelp.

Å spikre sammen et hus når du kun har lært hvordan en hammer fungerer kan fort by på problemer.
Så ikke vær for kjapt med å velge bort disse gamle lærere - de har en del gode erfaringer og innsikt (dessuten: de klarer FREMDELES å selge sin vare, mens det er ingen marked for f.eks. WordPerfect - et verktøy som var stort en gang).
 

picxx

Well-Known Member
form og farve er litt mer interessant enn adobe - verktøy kan du alltid lære deg mha en online kurs eller bok, og disse endrer seg hele tiden.
Grunnleggende teorier endrer seg ikke like mye, og er mer krevende å tilegne seg uten hjelp.

å spikre sammen et hus når du kun har lært hvordan en hammer fungerer kan fort by på problemer.

10+ :)
..............................................
 

eightworx

Art Director
Har ikke sett hva andre har skrevet men form og farge er viktig hvis du ønsker å lykkes. Har du ikke forståelse for komposisjon, form, farge og ikke minst litt kunst historie kan du slite med å levere til de store.

Videre så er det faktisk ikke noen gode utdannelser på dette i Norge, men du trenger ikke reise langt. København har Københavns Mediegrafisk højskole hvor du får master. Og Sverige har Hyperisland. Begge er svært vanskelige å komme inn på så hvis du føler du ikke er på ett nivå hvor du kan søke på disse skolen så har du mange timer alene sammen med maskinen din foran deg...

Alle kreative fag er ett hel**** å lykkes i men hvis det virkelig er noe du ønsker å leve av er det ett voksende marked i Europa.

Lykke til!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Gode skoler i Norge? Jeg kjenner mange (veldig) flinke folk som har gått grafisk design på Westerdals, men det er klart - det er ikke et studie som fokuserer spesielt på WEBdesign, men på grafisk design generelt, med mye vekt på ideutviklingsdelen. F.ex. gikk vel alle gutta hos www.heydays.info ut derfra for et par år siden.

KHiO (og KHiB eller hva det nå heter i bergen) mener jeg også å ha hørt mye pent om, men disse blir nok enda lenger unna den spesifikke web-delen.

Hyper Island er veldig gode på det digitale, men det er vel såvidt jeg husker bare et ettårs studie, så bare det helt uten noe annet kan kanskje bli litt tynt. Du bør nok også ha litt designkunnskap/bakgrunn på forhånd for å ha noen sjanse til å komme inn der. Jeg kjenner flere som har tatt et år der etter andre studier, både digitale medier i karlskrona og interactive art direction i stockholm, og for den saks skyld to stykker som pleier å undervise på digitale medier en uke fast hver høst og som gikk digitale medier der for noen år siden, men alle sammen har en del bakgrunn og utdannelse innenfor design e.l. på forhånd.

NKF/MH har jeg hørt veldig mye blanda om, selv om det helt klart er flinke folk som har gått der også. Problemet er at det er alt for enkelt å komme inn der, dermed blir det veldig lavt nivå med mange latsabber og generelt udugelige folk som trekker hverandre ned og ikke gidder å stå på, i stedet for å trekke hverandre opp, som det skjer veldig mye på f.ex. Westerdals.

Noroff ville jeg ha skydd som pesten.

Det viktigste, samme hvilken skole du skulle ende opp med, er at du selv står på skikkelig. Er du latsabb og går på Westerdals, så hjelper det lite, mens en som står på skikkelig (og helst klarer å teame opp med en/flere andre som gjør det samme) kan få mye ut av NKF.

Fordelen med westerdals, er at det er mange flere flinke og ivrige folk rundt deg. Det gir igjen et mye bedre miljø for denne typen ting - du får mer lyst til å stå på selv og et høyere nivå vil generelt presse deg mer, samt selvsagt at skolen har et mye bedre rykte, som i seg selv åpner en del dører både for praksis og jobbmuligheter. Du får garantert mange nyttige kontakter til senere. F.ex. pleier fotografene hos Tinagent (dvs folk som Marcel Leilenhof, Knut Bry, Pål Laukli++) å stille opp gratis for mange av skoleprosjektene, noe jeg ikke tror at skjer så ofte hos NKF, og det er null problem å skaffe praksisplasser hos de største og beste reklamebyråene.

PS: Det var vel å merke ikke grafisk design jeg har gått på westerdals, men art direction, som i mye større grad dreier seg om ideutvikling (spesielt rettet mot reklamebransjen, men nyttig til veldig mye forskjellig) enn grafisk design.
 

eightworx

Art Director
Var litt kort i meldingen min men var dette jeg mente, disse privat skolene vi har i Norge er det ikke mulig til å anbefale for ett år kan kullet være fantastisk og ett år er alt dårlig. Noroff på dette punktet kan jeg skrive under med navn og alt at du bør holde deg unna. Med mindre du ønsker å studere 3D da har Noroff en rekke gode lærere...

Det jeg vil fram til når jeg sier det ikke er noen gode utdannelser i Norge så tenker jeg i forhold til hva du kan få ved 2\3 år i noen av våres nabo land. Det er helt andre nivåer men de krever også mer av deg, noe jeg mener er bra.

Jeg har holdt på med dette yrket i 8 år nå og kan anbefale det på det varmeste hvis det virkelig er noe du ønsker. Hvis du har alternativ vurder disse først...
 

Xenocide

New Member
Hei - var selv interessert i grafisk/webdesign da jeg skulle søke på utdanning et par år tilbake. Jeg vil ikke påstå at det ikke finnes noen gode utdannninger for grafisk design i Norge, men tilbudet er så klart mer begrenset enn for eksempel i Storbritannia, Danmark, Australia osv.

Jeg vil fraråde privatskoler som NKF og Noroff. De er fryktelig gode til å promotere seg, men mitt inntrykk er at kvaliteten spriker veldig. Du kan være heldig, men du kan også komme i en klasse der du lærer lite mer enn det du får fra form/farge-linjen fra videregående (gikk selv på estetisk allmenn og vi hadde en fantastisk lærer). Dessuten: de er ikke vel ansett i bransjen. Det er ingen karakterkrav eller portfoliokrav for å komme inn - kan du betale, tar de deg. Det vil si at kunnskapsnivået og seriøsiteten i klassen kan - og vil, med stor sannsynlighet - variere veldig. Hvis du først skal betale et par titusener i året er dette absolutt ikke å anbefale.

Jeg har verken gått på NKF eller Noroff, så du må gjerne Google litt på dem på forskjellige forums og se hva andre synes. Men ikke ta reklamen deres for gitt - siden de er privatskole har de råd til å kjøre flotte kampanjer:)

KHiO og KHiB opererer med strenge opptakskrav. Da jeg var på besøk hos et grafisk designbyrå i Bergen (Orangeriet tror jeg de het), mente de at kunsthøgskolene har lite fokus på kommersiell grafisk design (markedsføring/markedsanalyse/målgruppe osv). Dette kan stemme, det spørs litt hvor interessene dine ligger. Hvis du liker illustrasjon/visuell design for sin egen del og og har naturlig anlegg for dette er kunsthøgskolene noe av den beste utdanningen du kan få i Norge. Men det er vanskelig å komme inn, som sagt, og jeg valgte selv vekk dette alternativet.

Enig med Atomet om at Westerdahls er en veldig bra skole :) Opptaksprosessen er krevende - du må blant annet løse oppgaver og inn til intervju - men det sikrer også at alle de som kommer inn er høyt motiverte.

Ellers vil jeg bare nevne Mediedesign ved Gjøvik! Jeg ønsket jeg hadde visst mer om dette da jeg søkte, men men....

Deres utdanning fokuserer på å utdanne grafiske designere med en solid bakgrunn både i teori og praksis. Kravet for å komme inn tror jeg ligger rundt 5 i snitt. Med andre ord trenger du ikke kunne tegne så lenge du har gode karakterer og interesse for å lære :) Studentene derfra har vunnet flere designpriser i nasjonal sammenheng, så det er nok dyktige lærere der og. Mer info:
HiG - studietilbud
HiG fagplan
Vinner - studentarbeid

Skal på avgangsutstillingen på Gjøvik i sommer og gleder meg veldig - kan være at jeg søker meg dit etter at jeg er ferdig med Bacheloren min.

Kan være verdt å nevne at en Master i England bare tar ett år, og det er flere gode skoler for dette. Kikker du på utlandet, vil jeg anbefale at du oppsøker folk som selv har gått på de relevante linjene og ikke bare baserer valget ditt på promoteringsmaterialle. Spør dem om de er fornøyde med valget sitt, om det er noe de ikke likte ved studiet eller om de kjenner folk som er misfornøyde, hvor mange som fullfører, osv.

Lykke til!
 

camilla

New Member
Student ved NKF

Hei Necca:)

Jeg går mitt første år ved Norges Kreative fagskole på Reklame og Merkekommunikasjon og stortrives:)

For å svare på spørsmålene du stilte, så er det slik at på Norges Kreative Fagskole har vi både grafisk design og interaksjonsdesign, som tidligere ble kaldt webdesign. Så det er bare å velge hvilken linje du føler er best for din del, og hva du interesserer deg mest for. Ønsker du å ta en snakk med noen av våre studentveiledere så er det bare å ringe oss på tlf 815 68 090. Da får du et bedre innblikk i hvordan skolen er og om dette er veien du ønsker å gå.

Når det kommer til opptakskrav så stemmer det ikke at om du kan betale for deg så er døren åpen, slik noen av innleggene ovenfor antyder til. Det er ikke som å putte penger på en automat på danskebåten også er du med på spillet. Det er en dyr skole, og det er ikke for ingenting, blant annet for å sikre at elevene får det utstyret de trenger. Skolen gir studentene verktøyene de trenger for å sette ideene sine ut i live. For å komme inn på skolen trenger du å ha fullført tre år på videregående eller realkompetanse. Ønsker du enten å gå på foto eller illustrasjon må du bestå opptaksprøven som du finner på nettsiden vår Norges Kreative Fagskole - Norges Kreative Fagskole. Ønsker du å ta journalistikk må du har minimum 4 i norsk. Det som er felles på alle linjene er at du må fylle ut en motivasjonssøknad. Motivasjonssøknaden er den vi legger mest vekt på når vi vurdere søknaden din. Det er viktig at elevene som går her er motiverte og viser interesse for fagene i og med at det er en krevende skole å gå på, og du må forvente å jobbe minst like mye med skolen på egenhånd som du har timer.

Som sagt det er en dyr skole, og ja vi har flotte kampanjer, men dette er takket være våre studenter. De som har laget dette års studentmagasin er tidligere studenter. Vi har også en grafisk designer her på huset som er ansatt, som bruker elevene for det de er verdt. Vi tror på elevene våre og bruker selvfølgelig dem om det er anledning for det.

Jeg ser at noen ovenfor legger stor vekt på hvor vanskelig det er å komme inn på enkelte skoler. Det å dømme en skole ut ifra hvor vanskelig det er å komme inn på skolen, blir det samme som å kjøpe den dyreste bilen bare fordi den er dyr. Du må kjøpe en bil som er mest brukervennlig for deg, akkurat som skoler. Du må se på hvordan du liker å arbeide og hva du ønsker å oppnå når du er ferdig med utdanningen. Lærer du best i store forsamlinger, er Norges Kreative Fagskole ikke veien å gå. Her er vi ca 20 i hver klasse, med 70% praktisk arbeid og 30% teori, her lærer du ved å prøve og feile. Vi jobber i grupper på ca 4-6 stykk som rulleres hvert semester. Ved noen av linjene velger du grupper selv, som f.eks på reklame. Dette gjør vi fordi du skal få samarbeide med de som har kompetanse innenfor de feltene som du kanskje mangler. Er du god i tekst, trenger du å samarbeide med noen som er flink visuelt sett, og omvendt.

Når du har gått 2 år her på skolen så kan du velge å ta en internasjonal bachelor i utlandet via vår samarbeidspartner Go study, eller gå rett ut i jobb. Det som gjorde at jeg valgte Norges Kreative Fagskole var blant annet fordi du får en stor mulighet til å bygge deg et nettverk i bransjen i løpet av disse to årene. Du har lærere som jobber i bransjen, og du får reelle kunder som kan komme til å bruke arbeidet ditt i det virkelige liv. Det skjedde med meg da vi ble valgt ut som vinner av byråkonkurransen. Da hadde vi Datatilsynet som kunde, og etter konkurransen har de gitt oss oppdrag som å lage en brosjyre for dem, som i skrivende stund er ferdig trykt opp.

I flere av innleggene ovenfor blir Norges Kreative Fagskole sammenlignet med Westerdals, hvordan opplegget på Westerdals er vet jeg ikke, men her på skolen har vi gjesteforelesere på alle linjene. Blant annet på foto linjen har vi en innleid anerkjent og premierte gjesteforeleser ved presse fotografi, som heter Marcus Bleasedale og Pål Laukli som innleid fordragsholder i reklame fotografi. I tillegg så underviser en av Norges mest kjente kommersielle fotografer, Jens Haugen to ganger i måneden for andre klasse. Her kan du lese mer om det: Norges Kreative Fagskole - Anerkjent fotograf underviser pÃ¥ NKF

Håper dette gav klarhet i noen av missforståelsene ovenfor. Og har du flere spørsmål er det bare å kontakte oss på telefonnummeret som er oppgitt ovenfor:) Håper du finner ut av hva som er det riktige valget for deg og skulle det være NKF så er du hjertelig velkommen:)

Mvh Camilla – Reklame og Merkekommunikasjonsstudent ved NKF.
 
Sist redigert:
Topp