Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til plugins - ny WP-side for trenings-abonnement

Marcus

New Member
Hei,

Jeg har brukt wordpress noe, men er absolutt ingen ekspert. Kan basics..

Jeg ønsker nå å lage følgende side:
En side der man kan abonnere på ulike treningsprogram rettet mot løpere/mosjonister. Tanken er at man velger ett av flere ulike treningsprogram basert på hvilken tid man ønsker å oppnå på distansene 5km, 10km, halvmaraton og maraton. F eks - hvis man om 6 måneder ønsker å klare 10km på under 50 minutter - så abonnerer man på et treningsprogram som fyldig presenterer de ulike treningsøktene - og disse presenteres i forkant av hver nye treningsuke.

Jeg er for meg følgende oppsett:
- Alle treningsprogrammer presenteres for alle besøkende, og det skal være enkelt å kjøpe abonnement på det treningsprogrammet man velger..
- Vi har egne Personlig Trenere som utarbeider innholdet/treningsøktene. Disse trenerne skal ha sine egne profilsider.
- Blir man medlem av siden får man sin egen profil på siden. På sin profil finner man til en hver tid en oversikt over denne ukens treningsøkter, man har en inbox der man kan kommunisere med sin personlige trener (alle medlemmer får tildelt en av våre PT'er som kan følge opp medlemmet)
- Man skal kunne velge nye treningsprogrammer etter hvert som man oppnår målene sine.. Når man er "ferdig" med treningsprogrammet 10km/50 min så ønsker man kanskje å gå videre med abonnemenetet 10km/45 min osv..

For at dette skal bli brukervennlig bør jeg ha plugins som;
- gjør at medlemmenes profilside er oversiktlig, og der man enkelt får tilgang til sine treningsplaner/treningsøkter, og der man gjerne kan ha et profilbilde etc
- det må være enkelt og brukervennlig å kommunisere med sin egen PT via sin personlige profilside
- medlemmene må kunne varsles automatisk hver gang nye treningsøkter presenteres, når nytt innhold presenteres, når man har mottatt en melding fra sin PT etc.
- man skal betale i form av abonnement - som trekkes automatisk på ukentlig basis.

Så - til mine spørsmål:
- hvilke plugins bør jeg skaffe for å kunne skape en slik side?
- og disse pluginsene; er de såpass intuitive at selv en menig mann raskt kan skjønne hvordan man gjør oppsettet?
- jeg kan ikke programmering; vil jeg møte på programmerings-utfordringer i pluginene?

Håper på svar - og så satser vi selvsagt på at ingen her synes at konseptet er så strålende at man stjeler hele ideen......;-)
 

xdex

Medlem
Her ber du om mye, og dette er ikke særlig generelt. Kort sagt, det er ikke noen plugins som gjør akkurat det du ønsker. Selv har jeg lang erfaring med nisjer innenfor trening, og diverse portaler. Har også utviklet fullverdige PT verktøy for treningssentre med abn tjenester. Dette "kan" være mulig, men du vil alltid få problemer når du plutselig ønsker noe mer.

Du kan begynne å se på WooCommerce (betaling) og bbpress som en portal-løsning. Men igjen, om du får på plass alt du beskriver, får du nye problemer fordi du ønsker å utvide.

Finn deg en utvikler som er stødig på Laravel eller annet rammeverk, og lag det fra bunnen av. Det er det heller ikke noe problem og få det til skikkelig (se eksempelvis på elitept.no) som bruker webflow i front, men noe helt annet back-end samt tilhørende mobil-app.

Husk også at treningsprogrammer ofte eller bør alltid ha, illustrasjoner over ting som skal gjøres. Tøy og bøy, etc. Dette gjelder jo dersom dette er et seriøst opplegg, og ikke bare "løp i 10min, max puls og pause" .. osv.

Dersom det logges svært personlig informasjon gjennom trening må du også ta høyder for sikker sone, samt det dette tilhører. Du må også ha gode rutiner på personvern-data ved angrep, loggføring osv.

Ideen din trenger ikke stjeles, den finnes allerede i flere ulike former. Men det er kostbart og utvikle, vedlikeholde og videreutvikle. Derfor er det heller ikke en fluss av slike tjenester.

Lykke til!
 
Sist redigert:

JudeQuinn

Medlem
Hvorfor vil du ha Wordpress til dette? Faa en utvikler til aa koke sammen noe i Larvel Spark eller Ruby on Rails eller lignende.
 

Marcus

New Member
Ok. Takk for gode tips og svar!
Tar med meg dette videre.

Ad Wordpress; tanken var å utvikle dette i WP fordi dette er et verktøy vi er godt vant med å bruke mtp jevnlige oppdateringer av nettsider etc
 
Topp