Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Toll, moms osv, har jeg forstått dette rett?

Jeg importerer en vare som koster 3000 kr fra utlandet.

Med momsen jeg må betale på grensa har den kosta meg 4000 når jeg har fått den inn i landet.

Salgsprisen er 9000 kr, og med i den prisen er momsen staten skal ha, altså 6750 kr + moms.

Blir det rett at jeg da faktisk bare sitter igjen med 1750 kr? Og nok en gang, minus det staten raner meg for i skatt.

Har jeg gått glipp av noe? Hvordan i huleste er det mulig å drive butikk i Norge når avgiftene er som de er?
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Moms er ikke en skatt, det er noe som, kreves inn for staten. På varer du kjøper inn som har moms, så kan du trekke fra/få igjen denne.

Importtoll er dog noe annet. Alle land har importoll på flere eller utvalgte varer, som regel for å beskytte egen industri og næring. I Norge har endel landsbruksvarer dette, og det er ganske vanlig ogå i andre land.
 
Så hvordan blir gangen på det? Kan du forklare det på en måte som det jeg har skrevet over?

Av en eller annen grunn er dette fryktelig vanskelig for meg. Haha.. Jeg jobber aaaalt for mye.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Med fare for å virke flåsete, du vet vel hva du betaler og selger for?

Er det moms eller importoll du betaler på varen (på toppen av de 3000)?

Uansett, hvis man skal ta det første regnestykket ditt som rett med de tallene du skriver om kostnad 4000 og salgspris 6750 + moms, så er det en netto på 2750,-. Det er da riktig bra!
 
Med fare for å virke flåsete, du vet vel hva du betaler og selger for?

Er det moms eller importoll du betaler på varen (på toppen av de 3000)?

Uansett, hvis man skal ta det første regnestykket ditt som rett med de tallene du skriver om kostnad 4000 og salgspris 6750 + moms, så er det en netto på 2750,-. Det er da riktig bra!
Hehe jeg har ikke begynt enda.. ;) Har til nå solgt tjenester og ikke varer.

Ok, takk for svaret. Du og, spikre. :)
 

Santo

Active Member
Men er ikke tollen mer enn 10%? Er det ikke 25% på stort sett alle varer?

Tror du kanskje blander toll og moms (mva). Det er to forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Tollsatsene varierer og er ofte på 12-13%. Det er bare enkelte varer det er toll på, og det er i hovedsak mat og klær.

Norsk mva. er forøvrig på 25%.
 

Smbinfo

Medlem
Moneymaker, husk at momsen du må betale/får inn ikke spiller noen rolle for hvor mye du tjener.

Hadde momsen vært 100% så ville du uansett fått denne tilbake og det ville ikke ha påvirket regnestykket ditt.

Tenk alltid eks mva når du ser på lønnsomhet, så skal det bli rett.

(Momsen ved import er den samme som ellers, 25%.

På de 3000 er 25% = 750. Da er det ca 250 kr igjen (4000-3750) som er direkte kostnader, eks toll og administrasjonsgebyr).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det enkleste er å ikke tenke så mye på mva'en i det hele tatt, den skal bare "tvers gjennom" regnskapet ditt, like mye inn som ut. Bruk ex.mva-prisene overalt "internt", også slenger du på 25% helt til slutt, for å få prisen kunden skal betale.

I ditt regnestykke blir det nok omtrent som det spikre har regna ut, avhengig av om det er toll på varen eller ikke. I alle fall sitter du jo igjen med over 100% fortjeneste hvis du klarer å selge til de prisene du har antydet, noe som absolutt ikke er galt!
 

Carsten

New Member
Her var det mye rart. Det er korrekt at du ikke bør bry deg om mva. når du skal kalkulere fortjenesten, men du bør ha et forhold til dette mht. likviditeten.

Import:
Når du importerer en vare må du legge ut 25% mva (importmoms) til staten. Dette forutsetter at det ikke er tollavgifter på varen du importerer.

Salg av varen:
Når du selger varen skal du fakturere 25% mva.

Du motregner så hva du har tatt inn i salgs (mva) mot import (mva) - differansen skal du betale til staten.

Eksempel:
Produktkostnad: 1000,- eks mva
Import mva (25%): 250,- (dette legger du ut ved inførsel)

Salgspris: 1500,- eks mva
Salgs mva (25%): 375,- (dette får du inn fra kunde)

375-250 = 125,- betales til staten når du har solgt.

Dette er nok noe forenklet i forhold til momsregnskapet, men prinsippet er det samme.

Fortjenesten din er fremdeles 500,-
 
Topp