Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tommelfingerregler på verdi av nettbutikker?

Sivingstudent

New Member
Har et større nettverk med nettbutikker og vurderer å selge en del av de for å finansiere videre ekspansjon.

Jeg har priser jeg ville vært villig å selge for, men vet lite om hvor mye jeg egentlig kunne fått for dem. Finnes det noen gode tommelfingerregler for verdien til en nettbutikk? Sett at kjøperen ikke er en strategisk kjøper.
 

Stoppet

Banned
Ville nok byttet ut "netto inntekt" med "resultat før skatt" og ganget med et tall fra 5 til 10. Om det skal være nærmere 5 eller nærmere 10 vil avhenge litt av goodwill og utviklingsmuligheter.

Skal man kjøpe vil man nok ta utgangspunkt i at investeringen skal inntjenes i løpet av en periode på 5 til 10 år. Spesielt hvis det ikke er en strategisk kjøper.
 

Bjørnar

Gründer
5-10 år er et alt for langt tidsperspektiv på nett, så å regne med å tjene inn noe på 5-10 år tror jeg ikke er spesielt smart.
 

adeneo

Medlem
2-3 år på å tjene inn kjøpssum er vanlig.

Da blir det altså generelt sett verdien av domenet, som nesten alltid er rundt hundrelappen, de færreste domener er verdt noe mer, pluss netto inntekt ganger rundt 2.5.

Man kan sikkert kalle det "resultat før skatt" eller hva man ønsker, prinsippet er jo det samme, inntekter minus utgifter, eller det man "sitter igjen med når alt er betalt" er også en god beskrivelse, hvorvidt man tar med skatt kommer jo litt an på hva eventuell skatt består av og sikkert andre ting.

For å gjøre det enda enklere, de fleste nettbutikker har negativ eller veldig liten verdi rent teknisk, så kan man selvfølgelig fremdeles være heldig å få betalt gull for gråstein.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har enda til gode å se en tommelfingerregel som prissetter mindre nettbutikker riktig (butikker med under 1 mill i omsetning.). Og de verste til å prissette er bediftsmeglere, de har ikke god greie på nettsider/nettbutikker.
Det jeg har sett er at det bare er å glemme å prisette nettbutikker på samme måte som fysiske butikker.

Jeg har sett veldig mange nettbutikker som blir solgt for ca. 1 års netto inntekt. 5 - 10 år er nok ikke så realistisk når det gjelder småbutikker.

NB! Netto inntekt er etter at timelønn til eier er trukket fra, det er det mange eiere av smånettbutikker som "glemmer". Så mange av disse småbutikkene er ikke verdt noe i det hele tatt, og eierne skal være veldig glade om de får igjen pengene for varelageret.

Eks. omsetning 500.000.
- Varekjøp: 200.000
- 1000 timer jobbing x 250 kroner: 250.000
- Div utgifter til porto, lager, overhead: 50.000

Sum 500.000 og butikken er ikke verdt 5 øre engang.
 

Sivingstudent

New Member
Godt å høre folk er uenige! Fasiten er vel at en butikk er like mye verdt som noen er villige til å betale for den.

Mulig jeg legger ut et par av de til auksjon her senere, man er jo ikke tvunget til å selge om man ikke får et godt nok bud.
 
Topp