Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tradedoubler sprer affiliates' adresser til annonsører

webmoney

Søkemotoroptimist
For Tradedoubler er annonsørene de viktigste. Det er der pengene kommer fra. Affiliates er bare en utgiftspost og et nødvendig onde for at butikken skal gå rundt.

Når du registrerer deg som affiliate hos Tradedoubler, bør du vite at Tradedoubler ikke har noen som helst betenkeligheter med å spre dine personalia videre til annonsørene.

Idag fikk jeg direkteadressert reklame fra DFDS, fordekt som et "GAVEBREV".

Kilden er -- i strid med markedsføringslovens regler om masseutsendelse -- ikke angitt, men når Tradedoubler-affiliate-IDen min er trykket over adressen, forteller dette ganske klart og tydelig om hvem som har solgt adressene til DFDS.

Denne direkteadresserte reklameutsendelsen setter både Tradedoubler og DFDS i et slett lys. DFDS har gjort noe lovstridig. Og Tradedoubler? Det får hver og en av Tradedoublers affiliates selv avgjøre.

(Tilbudet fra DFDS er at jeg kan reise gratis på billigste måte på en ukedag i lavsesongen. Sånne billetter får du kastet etter deg hele tiden.)
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Synes tradedoubler begynner å få mange riper i lakken med ekstremt dårlige utbetalinger til sine affiliates (opp til 200% forskjell på noen annonsører advertising-->TD), annonsører som ikke betaler sine affiliates (byttdekk bl.a....har noen i det hele tatt noen gang fått noen penger fra disse?) og nå da at de sprer personlig info til en tredjepart (noe de sikkert har dekket i sin brukeravtale, men likevel er ekstremt slett gjort og de eneste jeg har sett gjort slikt tidligere er små, pressede adult sponsorer med et noe frynsete rykte).

Sier likevel ikke at TD har et dårlig tilbud, men at det kanskje hadde vært på tide å sette en smule mere pris på de som er der som et nødvendig onde kanskje også hadde gjort seg?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Kort sagt kan man i dette tilfellet altså si det at Tradedoubler begynner å tenke litt kortsiktig her.. Det hjelper vel lite over tid å kun tenke penger slik som Tradedoubler gjør fortiden... At dem på toppen av alt her faktisk driver og selger personalia på den måten dem har her gjort er jo uakseptabelt. (Har dem seriøst så dårlig med penger fortiden?) - Eller er det jeg som har misforstått noe her?

(Jeg fikk også dette brevet av DFDS idag)
 

picxx

Well-Known Member
Nei, TD har ikke dårlig råd :D

Har tenkt litt på dette og saken kan jo også være slik at TD alltid oversender personalia til 3.de part ettersom det er annonsørene selv som godkjenner oss, og ikke TD. I så fall er jeg ganske sikker på at brukeravtalen fra TD og ut til annonsører også dekker det at man ikke skal misbruke peronalia på en slik måte at ... (bla.bla.bla), så i dette tilfellet tror jeg nok det er DFDS som fortjener smekk på pungen og ikke TD.

Det forandrer dog ikke på de andre faktum :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, du har vel igrunn muligens rett i det du sier... Det er jo tross alt ett samarbeid mellom 3 parter dette er, så på en måte skjønner jeg også dette fra Tradedoubler sin side.
At DFDS faktisk tar seg den friheten og bruker disse opplysningene på måten dem har gjort er vel faktisk det som er litt galt her. Men tross alt.. Det dem har sendt er jo lixom ett "takk for samarbeidet i året som har gått - cruise..." At dem velger det billigste av det billigste er jo en annen sak...

- Jaja... En liten tur over til England kan bli kjekt det...
 

Ole

Medlem
Kan vel ikke helt si at jeg ser problemet her.

Jeg har et samarbeid med DFDS med TradeDoubler som mellommann. Hvis DFDS ønsker å gi meg en påskjønnelse i form av gratis billetter blir jeg ikke sur av den grunn.

At DFDS vet hvem jeg er og har tilgang til adressen min, det er da helt logisk, på samme måte som de vet hvem alle andre "leverandører" er.
 

sKrud

Meget sliten student
Sist gang jeg fikk billetter av dfds ringe de først å sporte om det var greit at de sendte meg dem.... Mulig det fikk ja hos alle sist gang å regnet med denne gangen også..

Personlig kom ikke dette som en overraskelse på meg... Men du får ringe dem å spøre om du har blitt kredittert for dette salget hos TD ..:p
 

Mats@TD

Medlem
For Tradedoubler er annonsørene de viktigste. Det er der pengene kommer fra. Affiliates er bare en utgiftspost og et nødvendig onde for at butikken skal gå rundt.

Nei, du tar heldigvis helt feil. For TradeDoubler er selvsagt affiliates det viktigste. Uten affiliates tjener ikke TradeDoubler mye, da TradeDoublers inntekter ligger i transaksjoner som gjøres. TradeDoubler tar en provisjon av annonsøren på alle transaksjoner. F.eks. Annonsøren betaler affiliates 30 kroner per salg og TradeDoubler 10 kroner - totalt betaler annonsøren da 40 kroner for et salg. Hele vår forretningsmodell er avhengig av transaksjoner og det er affiliates som står for disse transaksjonene. Uten affiliates, ingen annonsører og heller ingen business. Affiliates er ekstremt viktige for TradeDoubler og det er ikke mer enn to dager siden vår toppsjef var innom og stresset nøyaktig dette.

Når du registrerer deg som affiliate hos Tradedoubler, bør du vite at Tradedoubler ikke har noen som helst betenkeligheter med å spre dine personalia videre til annonsørene.

TradeDoubler sprer ikke informasjon utover hva som er tilgjengelig for annonsører gjennom TradeDoubler sitt grensesnitt. Når du inngår et samarbeid med TradeDoubler inngår du også et samarbeid med annonsørene du ønsker å benytte og disse må kunne kontakte deg via TradeDoubler. DFDS har hatt en konkurranse gående for sine affiliates og noen affiliates har vunnet en båtreise. DFDS har da fått tilgang til lå sende ut informasjon om denne konkurransen, om premien er fin eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.

picxx skrev:
Synes tradedoubler begynner å få mange riper i lakken med ekstremt dårlige utbetalinger til sine affiliates (opp til 200% forskjell på noen annonsører advertising-->TD), annonsører som ikke betaler sine affiliates (byttdekk bl.a....har noen i det hele tatt noen gang fått noen penger fra disse?)

Det vil alltid være forskjeller mellom hva forskjellige aktører i i bransjen betaler ut til affiliates, både fordi forskjellige avtaler inngås og fordi forskjellige aktører arbeider på forskjellige måter. TradeDoubler er kjent for å ha markedets laveste provisjoner (til seg selv) og betaler ut mer til sine affiliates enn de fleste andre nettverk. Det betyr ikke at du ikke vil finne kunder som betaler mer hos andre nettverk enn hos oss, men selvsagt også omvendt. Det er naturen i affiliatemarketing.

I tillegg til selve provisjonen, må man også sette seg litt dypere inn i materien for å kunne uttale seg om hva som er bedre enn noe annet. Jeg tenker da spesielt på sporingsteknologi og hvor avansert denne er. TradeDoubler har i dag markedets mest avanserte sporingsteknologi, mye fordi vi i bunn og grunn er et teknologiselskap og vårt største konkurransefortrinn ligger i teknologi. TradeDoublers sporingssystem er et av to systemer som er sertifisert av Yahoo, vi har full godkjennelse fra IAB og dette sporingssystemet brukes av giganter som Dell, Apple, eBay, Kelkoo etc. Visste dere f.eks. at hele Kelkoo sitt system er basert på TradeDoublers sporingssystem?

Grunnen til at disse selskapene velger TradeDoubler sitt sporingssystem er fordi vi sporer vesentlig MER enn våre konkurrenter. Gjennom vår såkalte G2-tracking kan vi spore salg hvor tredjeparts cookies blir blokkert, hvor førsteparts cookies blir blokkert og situasjoner hvor vi kun sitter igjen med IP-adresser. I visse bransjer betyr det at vi sporer 20-40% flere salg enn våre konkurrenter hvor mange fortsatt er 100% avhengige av cookies og ikke benytter seg av serverside redirectsider hvor annonsør cookies også settes.


seppolaatle skrev:
Har dem seriøst så dårlig med penger fortiden? - Eller er det jeg som har misforstått noe her?

TradeDoubler har ikke dårlig med penger. Det er ikke mer enn tre måneder siden vi kjøpte Internet Marketing Works - Europas største selskap innen SEM for drøye 500 millioner og hvis dere husker et år tilbake i tid så ble vi verdsatt til rundt 6 milliarder under oppkjøpstilbudet til AOL. TradeDoubler går bra og vi kniver i dag om tittelen som verdens største affiliatenettverk og affiliateselskap. Vi investerer i år og neste år utrolig mye penger i teknologi og oppkjøpet av IMW vil gi både affiliates og kunder nye spennende muligheter i året som kommer. I starten av 2007 var TradeDoubler 350+ ansatte, nå er vi over 600. Affiliatemarketing vokser ekstremt raskt og det er uten tvil affiliatene som er viktigst for TradeDoubler!

Håper jeg oppklarte noen misforståelser her - og som vanlig, ikke nøl med å ta kontakt med meg enten via e-post eller PM hvis dere har noen spørsmål omkring TradeDoubler.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Kudos til Tradedoubler for å være såpass oppegående at de deler slik info med oss på wf ;)
Dette viser jo egentlig at de setter oss affiliates høyt på listen sin.

Jeg setter alltid pris på "leverandører" som viser seg og forklarer ting, det får meg til å satse ekstra høyt på deres produkter istedenfor andre "leverandører" som skjuler seg og ikke deler informasjon på like god måte. :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har nå igrunn aldri vært i tvil om at ikke TD setter affiliates i framsete. Det er jo trossalt oss dem lever av!

men som sagt, TD bør bli flinkere til å forhandle frem bedre avtaler. NSB sin 2% er rett og slett latterlig. 2% provisjon er verdt så lite for meg at det ikke engang er verdt annonseplassen den tar opp, selv om jeg hadde gitt mange salg. Har TD vurdert å forhandle seg til nye avtaler med eksisterende affiliates?
 

picxx

Well-Known Member
2% må jo i bunn og grunn være kjempesaker om man ser på supersaver sine 0.19% og byttdekk sine 0%[?]..

Ellers synes jeg Mats er en veldig god representant for TD som redegjør for ting på en saklig og grei måte i de aller fleste saker. :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har nå igrunn aldri vært i tvil om at ikke TD setter affiliates i framsete. Det er jo trossalt oss dem lever av!

men som sagt, TD bør bli flinkere til å forhandle frem bedre avtaler. NSB sin 2% er rett og slett latterlig. 2% provisjon er verdt så lite for meg at det ikke engang er verdt annonseplassen den tar opp, selv om jeg hadde gitt mange salg. Har TD vurdert å forhandle seg til nye avtaler med eksisterende affiliates?

Du har så rett i det du sier Kenneth. Når det gjelder provisjoner fra noen annonsører så er det latterlig lavt.
Når det gjelder den biten med at dem setter affiliates i fokus så begynner jeg derimot å lure litt mer.

Det virker som dem gjerne informerer oss her i forumet om hva som skjer, men straks dem får noe kritikk virker det som at de trekker seg ut og ikke svarer lenger.
Det jeg spesielt tenker på er kritikken dem har fått på disse konkurransene sine, der vi sitter igjen med null kontroll over hvordan vi faktisk ligger an i konkurransen.
 

picxx

Well-Known Member
Det jeg spesielt tenker på er kritikken dem har fått på disse konkurransene sine, der vi sitter igjen med null kontroll over hvordan vi faktisk ligger an i konkurransen.

Slike tjenester er likevel tjenester som kommer inn som "underholdning" etter mitt syn. De som vinner slike konkurranser hvor det er om å få solgt mest vil alltid være store firma som ikke har bruk for flere duppedingser. Kan ikke tenke meg at hverken aller eller schibstedt f.eks. har bruk for en ny mobil til jul...:p

Andre sponsorer jeg har vært borti legger opp slike konkurranser på en litt annen måte. De legger det opp som et lotteri, hvor vært salg gir deg ett lodd...på den måten vil de som selger mest ha større sjanse til vinst, men man kan også oppleve å bli tilgodesett som en "liten" affiliate.
 

arve

Medlem
Når det gjelder konkurranser så skal det ikke så veldig mye til for å vinne. Vi fikk en av premiene i forrige MPXkonkurranse (rundt aug/sep) med ca 250-300 unike besøkende pr. dag.

Ser at Supersaver får endel pepper. Hos meg ligger de omtrent på snittet for reisebyråene. Omsetning 2 mill, provisjon 20 k. NSB derimot er bare stusselig :eek:
 

Ole

Medlem
Slike tjenester er likevel tjenester som kommer inn som "underholdning" etter mitt syn. De som vinner slike konkurranser hvor det er om å få solgt mest vil alltid være store firma som ikke har bruk for flere duppedingser.

Det trodde jeg også, men jeg har vunnet to ganger til nå :)
 
Topp