Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trafo for spotter på bad som ikke fungerer

pmb

Webutvikler
Orker ikke å opprette en bruker på et el-forum (enda), så prøver lykken her. Det er jo tross alt mange multitalenter her inne :)

Problemet er altså at de tre spottene på badet ikke fungerer. Alle tre sluttet brått å virke etter at den ene hadde blinket noe i en liten stund.

Forsøkt å bytte ut trafoen med en ny, og det er strøm inn til den. Pussig nok er det ikke strøm ut fra den. Elektriker har også vært her og prøvd med egen trafo. Han dro uten å fikse det og kunne heller ikke forklare hva som var galt.

Noen ideer? o_O
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Så da er det 12 volts pærer? Omformer trafoen til AC eller DC? Høres ut at det er en elektronisk trafo.
Tipper at en av pærene kortsluttet og tok med seg trafoen.

Feilsøking skjer på kjent måte: ta bort mest mulig mulige feilkilder, og prøv med komponenter du vet fungerer.
En virkelig sjelden gang er det to feil sammen som slår ut kun når de blir brukt samtidig - det blir fort uforklarlig.

Jeg selger utelys (.no) og har opplevd en gang at en kar prøvde LED-pærer med en DC trafo. Det gikk ikke.
Det er riktignok en god stund siden.
 

kongen

kongemedlem
Er spottene koblet i serie eller parallell? Hvis de er seriekoblet så kuttes strømmen hvis en pære ryker. Har du byttet ut pæren som blinket?
 

pmb

Webutvikler
Så da er det 12 volts pærer? Omformer trafoen til AC eller DC? Høres ut at det er en elektronisk trafo.

Pærene er 12 volt ja. Godt spørsmål - hvor ser man om det er AC eller DC? Se bilde av trafoen her. Den er helt ny, og elektriker prøvde også med en egen trafo som han hadde med.

Kan det være noe feil med selve "lista" som spottene sitter i? Det er en stikkontakt her som også får strøm fra veggen på samme ledning som den som går inn i trafoen - om det er forståelig.

Har prøvd å koble trafoen direkte til en og en spot, men det blir ikke lys i verken den ene eller den andre.

Trykk på lysbryteren :eek:

Forsøkte dette nå, men da smalt det godt og det kom mange sinte naboer på døra som klagde over ødelagt oppvaskmaskin. Det var ikke bra.
 

turboknapp

New Member
Pærene er 12 volt ja. Godt spørsmål - hvor ser man om det er AC eller DC? Se bilde av trafoen her. Den er helt ny, og elektriker prøvde også med en egen trafo som han hadde med.
...
Forsøkte dette nå, men da smalt det godt og det kom mange sinte naboer på døra som klagde over ødelagt oppvaskmaskin. Det var ikke bra.


Bildet ditt sier 11,6V AC (det liggende bølge-tegnet betyr vekselspenning = AC = Alternating Current).

Ødelagt oppvaskmaskin???
Høyst tvilende til at en trafo kan ødelegge flere naboers oppvaskmaskiner. Hvorfor ødela den ikke TV-apparater, Pcer ovs.
Man kanskje du forårsaket at en sikring gikk...?

Hva slags bolig er dette? Enebolig, blokk?
 

turboknapp

New Member
Trafoen kan ha gått.
Ser at den gir 70W.
Har du tre pærer på f-eks. 35W så er det mer enn trafoen klarer.

Vanskelig å si om trafoen er gåen eller om koblingene har vakkel/dårlig kontakt eller det er kortslutning i legningsnettet (på lampesiden av trafoen).
 

Finanssans

Medlem
Man burde uansett unngå å overbelaste trafoen, med tanke på overoppheting, og heller kjøpe en trafo som tåler den totale effekten. Noen transformatorer har også en egen sikring, så den vil naturligvis bryte ved for høy belastning.

Jeg har vært borte i et lignende problem som trådstarter nevner. I mitt tilfelle var det ikke god nok kontakt mellom koblingene ut på 12-v-siden, noe jeg løste det ved å sette på endehylser. Så lenge du måler rundt 230 v inn på trafoen kan du utelukke alt "før" dette. Ellers kan det ligge en jordfeil på kursen..

Endret: Har du sett om lyskilden på badet krever AC eller DC 12 v? Det står som regel bak et deksel.
 
Sist redigert:

turboknapp

New Member
Vil den ikke bare gi mindre til alle pærene slik at de bare lyser svakere? Jeg bruker en trafo til LED som gir 18W, men hvis man kobler på f.eks. 6stk. 4W pærer så lyser de svakere.

Flere usikre momenter her.
Er trafoen 18W og gammeldags viklet trafo? Eller elektronisk trafo (som egentlig er såkalt switch-mode psu).
En gammeldags trådviklet trafo vil levere det den klarer selv ved overbelastning, men varmgangen vil knekke den etter hvert.

Dine 6 stk (LED?)pærer, er det samme type som den ene du prøver med først?

Det dukker alltid opp nye spørsmål, når noen svarer :)
 

kongen

kongemedlem
Du sier det er strøm inn til trafo, men ikke ut fra trafo. Løsning: Bytt sikring i trafo.

Du sier også at elektriker har prøvd med ny trafo, og pærene ikke lyste. Ut ifra din beskrivelse så blinket den ene pæren før alle slukket. Mest sannsynlig så er pærene koblet i serie og når den ene pæren ryker så kuttes kretsen, og de andre pærene får ikke strøm. Løsning: Bytt ødelagt pære.
 

kongen

kongemedlem
Seriekobling funker knall til juletrelys, skru ut en pære og alle lys slokker. Ikke optimalt til så mye annet, men det finnes likevel.
 

pmb

Webutvikler
Etter å ha forsøkt litt forskjellig uten at det løste noen problemer, ble det innkjøp av nye spotter med medfølgende trafo fra Clas Ohlson. Like greit, men takk for alle tips og lærdom :)
 

turboknapp

New Member
Etter å ha forsøkt litt forskjellig uten at det løste noen problemer, ble det innkjøp av nye spotter med medfølgende trafo fra Clas Ohlson. Like greit, men takk for alle tips og lærdom :)

Jeg kunne aldri kjøpt nye i en sånn situasjon.
Jeg hadde vært _nødt_ til å finne feilen og fikse sjøl :)

Men generelt kan jeg si at jeg ikke liker trafoer, spesielt ikke elektroniske, da elektronikkræl bare introduserer feil som ikke trenger værer der. Derfor bruker jeg 230V spotter i stedet. Vel....LED-spotter har jo elektronikk i seg, så man kommer jo ikke så langt likevel...
 
Topp