Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Transferwise VS valutakonto

aakb

New Member
Jeg er i oppstartsfasen av en nettbutikk. Selger mot utlandet og tar betalt via Stripe og PayPal i USD. Dersom jeg setter opp en norsk bankkonto mot disse betalingsløsningene vil de ta et skjult gebyr på 3% for valutakonvertering, i tillegg til faste gebyrer, det kan bli mye penger i lengden. Forhørte meg med DNB som har valutakonto og tilbyr gebyr på 50 kroner for transaksjoner under 5000 NOK, og 100 kroner for beløp over 5000 NOK når man overfører fra valutakonto til norsk konto i nettbank for bedrift. Synes dette nesten hørtes for godt ut til å være sant mtp gebyrene Stripe og Paypal ville tatt for å komvertere valutaen. Noen med erfaring fra dette? Har hørt at Transferwise tilbyr noe lignende. Andre som har brukt både valutakonto og Transferwise og kan forklare om dette kan være et bedre alternativ?
 

aakb

New Member
I tillegg til gebyret gir PayPal dårlig kurs... Så DNB høres lurt ut :)

De skulle ha beløpet som skrevet over for å føre pengene fra valutakontoen til en annen konto i DNB, men dette var ekskludert vekslingsgebyr. Benytter derfor valutakonto for Stripe og overfører fra denne til driftskonto (NOK) i DNB via transferwise som har lavere vekslingsgebyr, tror jeg. Hvordan kan man finne ut om DNB for eks har høyere vekslingsgebyr enn transferwise?

#2: Hva er lurest å gjøre ifh til overføring fra PayPal? Regner da med at det billigste alternativet blir fra PayPal via transferwise, og så til driftskonto? Det er vel ikle noe poeng i å gå fra PayPal—>valutakonto—>driftskonto?
 

nick20000

Member
Paypal og Stripe kan ikke overføre til norsk USD konto.
Transferwise borderless er bra, men Stripe støtter ikke transferwise, siden stripe krever at kontoen støtter direct debit (trekket beløp ut fra).
Hvis du uansett skal ha pengene til NOK etterhvert så ville jeg bare konvertert med en gang. Hvis du har utgifter i USD etc så kan det lønne seg å finne en løsning. Men kan også vente til omsetningen blir høyere.
Du kan fly over til NYC og åpne en personlig bank konto i feks bank of america. Stripe kan overføre dit uten gebyrer. Kan deretter overføre derfra til transferwise ($3 fra BoA) og veksle til NOK å sende til Norge.
 

aakb

New Member
@nick20000 hva mener du med at paypal og stripe ikke kan overføre til norsk USD konto? Dersom jeg overfører USD fra PayPal til USD valutakonto i DNB, mener du at dette ikke lar seg gjennomføre? Og i så fall, gjelder dette også for Stripe? Vennligst utdyp.

Angående direct debit. Sjekk ut denne linken:
https://transferwise.com/help/artic...a-transferwise-debit-mastercard-in-my-country

Her står det at EØS-land og de bosatt i UK kan få direct debit, vil ikke dette være løsningen på problemet med Stripe?
 
Sist redigert:

nick20000

Member
Stipe og PayPal bruker ach system i USA til å overføre usd. Kun til bankkonto i USA.

Debit kort, er ikke det samme som direct debit
 

aakb

New Member
@nick20000 Jeg har snakket med en som har fått verifisert en borderless konto hos PayPal. Han sa dette gikk såfremt du ringer til riktig person og insisterer på at du trenger å få verifisert kontoen.. Kan du utdype litt mer når det kommer til dette med valutakonto, forklar gjerne hvorfor dette ikke går med valutakonto i USD. Prøvde å lese meg opp på ACH-systemet, men forsto ikke hvordan det relaterte til at man ikke kan koble valutakonto til PayPal og Stripe.
 

nick20000

Member
Hvis du søker i stripe sin dokumentasjon om i hvilket land bankkonto kan være så finner du dette.

Borderless kan gå med PayPal. Mulig kan funke med stripe også, men gbp transferwise funker ihvertfall ikke med stripe. Har hørt eur funker
 

nick20000

Member
Supported accounts and settlement currencies
In general, bank accounts must be located in the country where their settlement currency is based (e.g., SEK bank accounts must be based in Sweden), though there are some exceptions:

  • Stripe accounts in Canada support USD bank accounts based in Canada
  • Stripe accounts in Ireland support GBP bank accounts in Ireland, provided it supports payouts via Bacs
  • Stripe accounts in Europe support EUR bank accounts located in any European country where Stripe is currently live, in public beta, or in private beta
Accounts created in Norway can receive payouts in the following settlement currencies.

SETTLEMENT CURRENCY CAN BE PAID OUT TO BANKS IN THESE COUNTRIES
EUR Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy, Luxembourg, Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom
DKK Denmark
GBP United Kingdom
NOK Norway
SEK Sweden
USD United States
CHF Switzerland
 
Topp