Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Treg backend

Bjørnar

Gründer
På meg har det endret seg drastisk etter at jeg byttet hot. Nettopp flyttet 60 nettsider over til en annen host, og det fungerer så uendelig mye bedre. Jeg mistenker at både cpanel-baserte, samt Domeneshop, ikke er optimalt. Men dette er kun spekulasjoner. Men ja; jeg merket en helt annen hastighet ved bytte nå.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har tidligere sendt en melding eller to til de om at det ble vanskelig å oppgradere plugins - backend får en timeout og siden er stuck med en .maintenance fil som må tas bort for hånd, og noen ganger måtte jeg installere pluginet på nytt.
MEN, jeg føler det er bedre nå enn det var før.
 

ronorio

Active Member
Wordpress backend blir ikke cachet, og er stort sett dynamisk generert, og blir derfor alltid noe tregere enn frontend selv uten caching/statisk innhold. Men den skal ikke føles treg altså, det er ikke noe jeg opplever.

Treghet kan skyldes mange ting. Standardsvaret en får fra mange er at Wordpress er satt opp med for mange plugins og hele den leksa der. Den har vi alle hørt.

For mange er ikke dette problemet, men at hosten/serveren tildeler for lite ressurser til brukerkontoen og/eller ikke kjører optimalt (eller rett og slett er for tungt belastet/for mange kunder på samme ressursene).

Hvor stort er hjemme-området? Hvilken PHP versjon bruker dere? Stor database?

En veldig enkel diagnosering for ditt nettsted er å gå til https://tools.pingdom.com/ og tast inn hele URL'en din (https://domene.no eller http://domene.no). Velg en server som er i nærheten av hostens lokasjon, dvs. om serverhosten din er i Europa, bruk "Test from: Stockholm, Sweden" osv.

3 verdier fra Pingdom -testen er vesentlige: Load time, Requests og Page Size. Sluttresultatet på testen vil vise hvor skoen presser.


Timeout kan skyldes for lave verdier i PHP. Om disse er satt til verdier som ble brukt for "100 år siden" kan en ikke forvente de er innenfor dagens (mye tyngre) applikasjoner og koder.
 
Sist redigert:

ronorio

Active Member
Har egentlig ikke noen større problemer med frontend. Det er backenden som er seig. Seig nok til at det blir en irritasjon ...

Om du tror det er hosten som er problemet, er det en enkel løsning å lage en kopi av Wordpress -siten din hos en annen host. De fleste tilbyr gratis prøveperiode/penger tilbake/fornøyd -garanti etc. som kan brukes til slike formål. Jeg kan også tilby deg en slik om du ønsker, bare send en PM.

Jeg vet ikke om det finnes noen strukturert test av backend ytelse i form av plugins til Wordpress etc. Mulig andre har forslag til en slik løsning.

Hvilken PHP versjon kjører du? Hvor stor er databasen?
 
php 7.2, databasen er på 4MiB, whatever that is :p
Denne siden er bare noen dager gammel, men jeg ser at visual Composer er på listen over hogs (heter WPBakery nå), men dette er den første siten hvor jeg tester den, og dette er et gammelt problem. Flere sites, flere år ...
 

ronorio

Active Member
Kan du gå gjennom denne listen: http://www.onlinemediamasters.com/slow-wordpress-admin-panel/

Kan jo ikke skade, uansett, tenker jeg.

Enig. Greit å sjekke men det er ikke nødvendigvis slik at om en bruker en plugin som bruker litt CPU så skal hele systemet henge av den grunn.

Jeg har en Wordpress -site som benytter 4 plugins på listen over "High CPU Plugins" (inkl WPBakery) uten problemer.

php 7.2, databasen er på 4MiB, whatever that is :p
Denne siden er bare noen dager gammel, men jeg ser at visual Composer er på listen over hogs (heter WPBakery nå), men dette er den første siten hvor jeg tester den, og dette er et gammelt problem. Flere sites, flere år ...

Jeg tror nok dette er host -relatert.
 

Bjørnar

Gründer
Nå kjøpte jeg WP Rocket, for å teste litt (https://wp-rocket.me) Jeg har ikke noen bindinger til dem, eller affiliate etc. Kun et infall :)

Originalt:
Skjermbilde%202018-07-13%20kl.%2018.45.01.png

Deretter med WP Rocket, uten justeringer:
Skjermbilde%202018-07-13%20kl.%2018.45.37.png

Deretter med flere tweaks, og jeg kan sikkert justere mer:
Skjermbilde%202018-07-13%20kl.%2018.46.39.png


Så det kan ha noe for seg. Men dette er front-end, og ikke back-end, som var opprinnelig spørsmål. Men tanken min er at det som oftest har en sammenheng.
 

ronorio

Active Member
WP Rocket er en "komplett" løsning med cache -plugin, seo, cdn, div. verktøy osv. En god verktøypakke til Wordpress som absolutt virker til frontend/management. Har vært borte i de, og er noe jeg lett kan anbefale for større nettsted.

Når det er sagt så synes jeg det blir en dyr anbefaling (WP Rocket koster $30-40 i mnd?) til en liten Wordpress site, med liten database og lite/middels trafikk. Enklere og rimeligere løsninger finnes i flertall, og gir et godt resultat.

En god host er grunnmuren til en god opplevelse på nett. De store selskapene har ofte for mange kunder på serverne, og hver kunde plasseres i et kontainer -system hvor ressurser begrenses til det minimale.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
Kjøpte en lisens til $150, ubegrenset med sider. Lisensen gjelder for ett år, men er frivillig å fornye (men hvis ikke mister man selvsagt mulighetene for oppdateringer og support). Beklager at det sporer av her.
 
Topp