Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger en skikkelig stol

sKrud

Meget sliten student
Humm...Ja, da skjønner jeg at dere ikke har vært å sett på prisene på en skikkelig kontor stol.. Koster fort oppmot 5000Kr..

Å da er stolene på ikea til 2000kr+ plutselig veldig gode å sitte i... Det er i værtfall min erfaring..

-morten
 

srm

Medlem
Jeg har vært gjennom denne runden nå. Sett på stoler på alt fra 11 500 eks hva til 1000 kr eks mva. Bohus, Jysk, Møbelringen, Ikea, Komplett.no, Office-kjeden++

Det blir som med nettsider
- Design (crom, skinn, farge)
- Funksjonalitet (hodestøtte, regulerbare armlener, korsryggstøtte)
- Personlig smak og behag. Ingen av oss er like :)

Stolen på Office-kjeden til 11.500 eks hadde stor fokus på kvalitet og funksjonalitet og ikke på design. Alt kunne reguleres. En kan gå "inn i rykken" og stramme til mange ledd i stolen så den gir perfekt støtte til korsryggen. Armlenenes høyde og vinkel kunne justeres+++. Flott stol, men selges nok stort sett til folk som ønskler en spesiell kroppsstøtte når de sitter. Denne hadde også 10 års garanti på alt.

Skinn ser lekkert ut, men kan bli varmt om sommeren. Derfor er det lurt om stolen puster litt i ryggen. Mange av de dyreste skinnstolene har derfor "striper" i ryggen.

Nakkestøtte må vel vi datafolk ha. Så vi kan lene oss bakover og gruble litt når det trengs. :) Spørsmålet her er om en finner en stol med perfekt høyde på nakkestøtten. Ellers burde denne være regulerbar i høyden.

Størrelse på stolen er også ganske viktig. Møbelringen ("Konsulenten" og "Direktøren" ref. navn på stoler) og Bohus har f.eks. helt flotte stoler i 2000-kronersklassen. Mitt problem var i grunnen at de er litt for store, siden jeg ikke er så stor person av meg. Det er comfy å føle at stolen "passer" og at det ikke er 15+ cm tomrom på hver side av kroppen.

Armleder som kan "vinkles" ned visst bra dersom du ofte har behov for å bevege deg langt inn på et skrivebord. Tror ikke IT-folk så ofte har det behovet.

Og sånn kunne jeg sikkert fortsatt... Etter å ha "tatt runden" endte jeg faktisk opp med stol fra Jysk til 1350 (nederst på bord & stoler - ser ut som skinn på bildet, men er vanlig sort stoff). Kvaliteten på denne er nok ikke så god som de fleste andre modeller jeg har sett på, men flaks gjorde at den rett og sett passet til kroppsstørrelsen min. Og det er tross alt det viktigste.
 

peterandrej

pensjonert moderator
For å være litt blærete;
min kontorstol koster rundt 10,000 bols. Det er en sånn kontorstol som har "alt" med reguleringer i alle himmelretninger. Det eneste den ikke gjør er å koke kaffe:)

Men, den er ikke min. Fikk den hos hjelpemiddelsentralen. Dvs. de hadde ingen stol til meg der, så jeg måtte gå i en butikk og velge en stol og så få butikken til å sende regninga til staten. Valgte selvsagt det beste de hadde.

Det skal tas med at stolen veier like mye som et hus og er et helvete å flytte rundt hvis man skal flytte den litt lenger enn bare rundt på kontoret.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Litt på siden her....men, dette er min erfaring uansett kontorstoler...

Kontorstoler er som damer.......de er flotte og deilige til å begynne med, men etter som tiden går så blir de mindre deilige og faktisk litt ubehagelige......

Og, så over til hva jeg mener om kontorstoler....tror det er viktig å kunne variere sittestilling ofte i alle fall! Vi som driver i denne bransjen sitter for mye!
Og, er enig med srm her.....kjøp en stol som er tilpasset DEG uansett pris og funksjonaliteter.... Disse billigste stolene er i alle fall ikke beregnet på langvarig bruk av oss som veier litt :)

med hilsen
"Sitting Bull"

kunne ikke la vær....
 

Christian

Medlem
Stolen min kommer vel fra Binders tror jeg. Er ikke helt sikker på pris eller noe sånt, da jeg knabbet den med fra gamlejobben.
Den har ikke armlener eller noe sånt, men det går helt fint uten da jeg stort sett sitter i hjørnet på pulten og har derfor armstøtte for begge hendene. Utenom det er det en helt grei stol med nakkestøte, men det blir nok ikke stolen jeg kommer til å ha i mange år.

07092007.jpg


Sånn generelt var det en som var inne på at folk som jobber på kontor sitter for mye, det har han helt rett i. Trening er viktig. Og ikke bare styrketrening, man må også få pumpa til å slå litt. Selv spiller jeg en del squash for å få litt blodomløp. Passer meg og konkurranseinnstinktet mitt bra :D
 

webmoney

Søkemotoroptimist
For å være litt blærete;
min kontorstol koster rundt 10,000 bols. Det er en sånn kontorstol som har "alt" med reguleringer i alle himmelretninger. Det eneste den ikke gjør er å koke kaffe:)

Men, den er ikke min. Fikk den hos hjelpemiddelsentralen [...]
Åssen fikk du hjelpemiddelsentralen til å sponse stolen din? Er du trygdet?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har vel noe som ligner på dette (men uten massagen da)

2007-05-15_office-massage-chair.jpg


Bare i en mere robust utgave.
Ble lei av å "knekke" stolene i overgangen mellom sitteputa og denne stanga som går ned, så investerte litt i en skikkelig stol.
Her nede kostet den 6000baht , som er i overkant av 1000 kroner, men regner med man må punge ut like mange kronestykker for en tilsvarende i norge.

Uansett, om du jobber masse forran pc'en, sats på skikkelig kvalitet istedet for noe billig mæk. Det vil absolutt lønne seg, ikke minst for ryggen og nakken din.
 

sKrud

Meget sliten student
Har denne fra ikea:

22307_PE103490_S3.jpg


Den må du for all del ikke kjøpe...Kjøpte min for et par år siden.. Å har til hatt 4stk.. Den knekker i leddet mellom stol og bein. Spesielt god å sitte i er den heller ikke..

Og ja.. trening er viktig!

-morten
 
Topp