Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger hjelp med Datax Totaløkonomi...

mjepson

New Member
Heisann,

Jeg har anskaffet Datax Totaløkonomi og ba support om hjelp til hvordan jeg skulle føre mitt regnskap.

Jeg er frilans web designer og har svært få bilag. Det er fordelt på følgende:

* Faktura til klienter
* Utbetaling fra partner i utlandet til min konto for salg av templates

Jeg fakturerer alt via FreshBooks - Online Invoicing, Time Tracking and Expense Service så alt jeg trenger å føre er innbetalingenen til konto.

Mamut kunne ikke hjelpe meg da de ikke har lov: "Vi kan dessverre ikke fortelle deg hvordan du skal føre et bilag i ditt regnskap. Det er vi ikke godkjente for."

Så da prøver jeg å få hjelp her før jeg evt tar kontakt med en regnskapsfører som kan forklare meg hva jeg skal føre av bilag.

Noen som bruker Datax programmer og kan komme med enkle tips?
 

mjepson

New Member
Det jeg hovedsakelig ikke forstår helt er den standard norske kontoplan som følger med. Hva konto føres en faktura på?
 

Ole

Medlem
Hvis du er helt blank på å føre regnskap vil jeg anbefale deg å gå et kurs eller skaffe deg en regnskapsfører.
 

mjepson

New Member
Jeg har lyst å prøve meg ut på Datax sitt program siden jeg nå har kjøpt dette.

Jeg har prøvd meg frem en hel del idag, siden Mamut ikke har "lov" å gi support. Jeg har kommet frem til følgende måte å føre bilag på:

Faktura og innbetaling fra kunde:

* Opprette kunden i kartoteket

* Lage et bilag for faktura som ser slik ut:
1. Kontonr: 10001, Kundenavn, Beløp: 8000
2. Kontonr: 3000, Salgsinntekter, Beløp: -8000

* Lage bilag nr 2 for innbetalingen til bankkonto:
1. Kontonr: 10001, Kundenavn, Beløp: -8000
2. Kontonr: 1920, Bankinnskudd, Beløp: 8000

Dette ser ut som den korrekte måten å gjøre det på ifølge eksemplene i manualen til Mamut. Litt rart at de har lov å gi eksempler men ikke lov å gi meg direkte råd...

Ser dette korrekt ut for dere som har vært borte i kontonr før?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
altså... jeg har sendt inn noen ganske snodige regnskap før uten at de har reagert på det... Ikke akkurat skrevet på pølsepapir, for å si det sånn, alt av tall var etter alt jeg kan forstå korrekt, men kontoer osv var totalt fraværende. Bare pass på at du får rette tall ut til slutt, så holder det sikkert inntil videre. Og når du kommer opp på et sånt nivå at de virkelig kunne finne på å henge seg opp i småpirk, så har du nok enten hoppa over til å bruke regnskapsfører, eller så har du rukket å lære deg dette :)

Det finnes vel helt sikkert en eller annen "regnskap for dummies" eller noe også vil jeg regne med :)
 

Fredrik

Medlem
Altså konto eller kontering som det også kalles er for å legge ulike bilag i riktig gruppe. Har tatt et utdrag her fra et av mine selskaper som gir kanskje et klarere bilde.

2990 Annen kortsiktig gjeld
3000 Salgsinntekt handelsv. avg. pl
3001 Salgsinntekter (ikke bruk)
3005 Varesalg mat 12%
3006 Varesalg tilbehør 12%
3007 Varesalg personalmat 12%
3008 Varesalg personaldrikke 12%
3010 Salgsinnt. egent.varer avg.pl.
3020 Salgsinntekt tjenester, avg.pl
3030 Varesalg drikke 24%
3035 Varesalg drikke 12%

Listen er lang som et uår der alt legges inn på riktig konto. Ta et søk på google på ordet kontering så finner du masse info.

Edit: Vi hadde faktisk bokettersyn for to måneder siden av skatte etaten. Gikk gjennom med glans karakter. Ikke noe vondt om Atomet, MEN: Hvis du har en holdning der faktisk henger deg opp i alt små pirk så slipper du ubehaglige overraskelser. La oss si at du har skrevet feil konto kode og bruker feil MVA sats så kan det fort koste mye penger hvis du har omsetning.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Heltsikker: Er klar over det, men tror nok det går greit. Regnskapene for 05 og 06 var relativt oversiktelige for å si det sånn ;), renta var fremdeles så lav at jeg stort sett klarte meg fint på utleie av ett rom+studielånet da, og dermed konsa jeg heller så mye som mulig om studiene og jobba så lite som mulig. Tror jeg kunne telle fakturaene på fingrene begge de årene ;)

For 07-regnskapet og videre har jeg gått over til å bruke regnskapsfører, så der stoler jeg på at det er i orden :)

Ang. mva - alt jeg har av inntekter (bortsett fra adsense) er 24% mva, og utgiftene er også ganske oversiktelige, har jo i alle fall bare vært å titte på regningene, men såvidt jeg husker i farta har alt vært 24%, har f.ex. aldri trukket fra noe mat (er ikke helt sikker på om man kan det som enk.? blir jo vanskelig å skille "firma-mat" fra "personlig-mat"?. I alle fall er det bare et halvt år siden jeg ble mva-registrert, så der er det ikke noen "gamle synder" å bekymre seg om :)

Men selvsagt er det egentlig helt sant det du sier!
 

Fredrik

Medlem
Har et firma selv atomet der bilagene kan telles på en hånd hver måned. Der føler jeg meg trygg på å føre selv. Men på heltsikker der bilagsmengden er enorm har jeg regnskapsfører.

- mjepson: Har du få bilag så gjør jobben selv. Ev snakk med en proff som kan gi deg basis opplæring. Har du hundrevis av bilag hver måned så vurder en regnskapsfører.

Ellers, uavhengig av regnskapsfører så sjekker jeg nettbank mot faktura nesten daglig. Det å ha kontroll med pengestrømmen er uvurderlig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Mja, jeg har som sagt gjort det før selv, og det er nesten pinlig at jeg har skaffa meg regnskapsfører, men... nå ble jeg nesten litt redd for at jeg hadde brukt 24% mva i stedet for 25 og måtte dobbeltsjekke for å være sikker... så jeg tror nok egentlig det er lurt... ;)

Men ja, kontroll med pengestrømmen er utrolig viktig, *DET* begynner jeg ihvertfall å få kontroll på nå.
 
Topp