Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger inspirasjon!

babben67

New Member
Hei. Jeg er helt fersk innen dette, men syns det er veldig gøy og prøve meg fram. Jeg trenger litt feedback angående denne hjemmesiden jeg skal prøve å lage for min samboer. Jeg bruker CoffeeCup visual site designer, for der kan man bruke ferdige templates. Men jeg er såpass uerfaren i dette, at jeg ikke engang klarer å velge farger hverken på bakgrunn eller knapper. Trenger også litt råd om fonter ev.farger på disse. Ta en titt på dette utkastet som er helt i startfasen og kom gjerne med ideer til utformingen. Rennebu Grus.

På forhånd takk for hjelpen.
 

babben67

New Member
Hei og takk for respons brukernavn.
Lurer fortsatt på om fargevalget og knappene er greie? Kom gjerne med konstruktive forslag. Hva syns dere om å legge bildene i ett galleri i stedet for slik de er nå?

På forhånd takk for hjelpen!
 

zapotek

Medlem
Adressen, telefonnr osv øverst til høyre på sida er veldig uskarpt. Jeg ville heller hatt det nederst på sida (som en fotnote) som html enn lagret som et bilde.
 

webpiken

Medlem
Selve nettsiden din er 740 piksler bred, mens headeren opprinnelig er 1057 piksler bred.

Dette gjør at headeren må skaleres ned i nettleseren, og derfor blir den hakkete og utydelig.

Om du ikke vil lage headeren på nytt 740 piksler bred, burde du skalere den ned til 740 piksler i et bildebehandlingsprogram, da vil den se bedre ut.
 

Gaasehud

Medlem
Siden er grei og oversiktlig, men trenger å pusses opp litt her og der. ;)

Bruk gjerne font-familien
Kode:
Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif
Den er tydelig og funker i de fleste nettlesere.

Som webpiken sier er det best at bildene (særlig headeren) har den samme størrelsen som den blir vist i på nettsiden. Den bør ikke bli justert i størrelsen av kodene. Da blir bildene uklare og det tar lengre tid å få fram siden. Kanskje headeren kan sende deg til hovedsiden?

Rennebu Grus funker greit i de mest kjente nettleserne, men den burde alikevel valideres. Da bør du sette inn koden
HTML:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
først. Så kan du gå i gjennom validering av HTML. Dette er jo ikke nødvendig egentlig, da. :)

Vil anbefale deg å ha en footer i bunn av siden i tillegg. Hvor dere kan kontaktes og så videre. Men behold gjerne tlf-nummer m.m. i hjørne, i toppen på sida.

Kontaktskjemaet bør ha samme bakgrunnsfarge som resten av siden.

Lykke til! :)
 

babben67

New Member
Hei til dere alle som har tatt dere bryet med å inspirere meg. Er helt overveldet av kjempe gode innspill. Har prøvd å skalere headeren, og utfra det jeg kan se, så ble den ikke så værst. Syns faktisk firmainfoen i høyre hjørne ble en del tydeligere nå, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha infoen der eller ikke. Den valideringen og plassering av kode, den er jeg mindre sikker på hvordan man gjør. Jeg skal nå se om jeg finner litt informasjon om det på nettet og prøve meg fram etter hvert. Må nok en gang takke dere som har hjulpet meg så langt og håper på flere kommentarer og innspill.

Takk for den gode mottagelsen dere gir "ferskinger" her inne!
 

timtim

Gründer
Hei babben67

Går utifra dette er ditt første prosjekt? Da har har du allerede lært en masse.
Litt konstruktiv kritikk må nok til:
- Ulogisk plassering av meny. Få den på venstre side eller i header.
- Elementene dine liksom bare flyter tilfeldig. Få litt mer struktur. Få ting på linje.
- Ikke vær redd for å bruke et litt større bilde som blikkfang på førstesiden. Bruk et bilde av en gravemaskin oppå en stor haug med grus. Da forstår man raskt hva siden "selger" - og vil være tøft å se på.
- Av fargevalg ville jeg ha valgt en litt mørkere grå farge som bakgrunn, så ville jeg ha brukt Color picker i bildeprogrammet ditt til å ta ut en pen (mørk) gul farge fra en av gravemaskinene. Denne gule fargen kan så være et gjennomgående grafisk element både på menyknapper og annet.
- Ikke la menyvalgene "hoppe" så mye ved mouseover. Det er irriterende. Fikses i CSS.
- Headeren syntes jeg er OK, men det ser nesten ut for meg at bakgrunnen er tatt under vann...
- Liker ikke denne Ratix linken i høyre hjørne - tviler på at den gir deg noe besøk, det ser teit ut og er forstyrrende for budskapet ditt.
- Opprett konto for Google Analytics Det gir deg masse verdifull informasjon og er gratis.

Lykke til :)
 

babben67

New Member
Hei igjen og mange takk til timtim. Ja, her var det mye gode forslag som jeg skal prøve ut i dag. Det er forresten kjempe morsomt å lese om de forskjellige forslagene dere har kommet med, og det viser hvor mange kompetente og flinke folk det finnes her inne. Jeg håper dere fortsetter med å kommentere etter hvert som jeg prøver ut div. løsninger og forslag på siden.

Takk fra en som er svært takknemmelig for alle innspill.
 

babben67

New Member
Trenger tilbakemelding.

Da har jeg forandret litt på fargevalg, og det ser ikke så halvgalt ut. Har dere noen synspunkter?

Ser fram til å høre fra dere.
 

Deezire

Medlem
Rennebu Grus funker greit i de mest kjente nettleserne, men den burde alikevel valideres. Da bør du sette inn koden
HTML:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
Ikke hvis han har lagret dokumentene i ISO-8859-15/1, da vil det bare bli krøll. Problemet med character encoding er at det må være riktig i alle ledd, men ja, UTF-8 er "riktig" måte å gjøre det på, sett at man har gjort det i alle ledd.
 

timtim

Gründer
Hei igjen.

Ser du har latt deg inspirere av noen av mine forslag :)

Ser bedre ut. Det eneste jeg ikke liker nå er bildet av gravemaskinen i høyre hjørne, det er ikke alignet (på linje med) noen av de andre elementene. Driver samboeren din med utleie av gravemaskin? Hvorfor ikke la bildet av gravemaskinen stå på linje under bildet av pukk og med en overskrift over gravemaskintjenesten. (F.eks Gravemaskin til leie) Sånn det er nå så forstår jeg ikke hvorfor det ligger et bilde av gravemaskinen der.

Få også hovedteksten på loddret linje med overskriften (mot høyre)

Ellers syntes jeg gulfargen passet til innholdet.

Det heter 'Meny' ikke 'Menu' - (siden alt annet er på Norsk...)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
1. Gradient på den måten er stygt, bytt ut hele gradienten med hvitfarge, og ha border rundt om du vil skille det fra bakgrunnen bedre
2. Med den flotte headeren du har der, bør du greie å spytte opp en bedre meny en det der. en mer stilfull en.
 
Topp