Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger man en utdannelse?

looper

Medlem
Syntes dette tema har berørt flere tråder i det siste og syntes det hadde vært svært artig å få deres synspunkter på dette.
Er det noe poeng?

PS: LEVERTE INN MIN BA OPPGAVE PÅ TIRSDAG
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du burde jo komme med noen synspunkter om du vil dra i gang en diskusjon.

Hva er målet med utdannelsen? Rikdom eller "et liv man er fornøyd med"? Det må man jo først bestemme seg for. Om du er grunder, så hjelper nok utdannelse, men det er ikke alltid nødvendig. Mange av de rikeste startet ikke med utdannelse.

Samtidig vil jeg påstå de med utdannelse har større sjanser for å "nå lengre" og jeg har lest flere artikler hvor det bekreftes fra studier at personer med utdannelse har en tendens til å tjene mer, er lykkeligere, har et større hus og en dyrere bil. Men dette blir jo bare statestikk, noe jeg ikke synes er så alt for lurt å dra inn i dette spørsmålet.

Skal du bli lege? Ja, da trenger du utdannelse.
Skal du starte den fremtidige kaffekjeden (ala Starbucks)? Nei, da kommer det nok mer ann på deg som person enn utdannelsen din.

Jeg tror allikevel den rette person med den rette utdannelsen alltid når lengre enn den rette personen med feil (eller uten) utdannelse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det pekes stadig på at personer uten utdanning har tjent milliarder og den greia der. Det man glemmer er at vi kjenner til disse personene nettopp fordi det er så UVANLIG at fiskere fra Molde blir milliardærer.

Etter min oppfatning er utdanning et gode, uten at utdanning i seg selv er noen garanti for noe som helst. Men greia er; det er da iallfall ikke noen garanti for suksess og lykke å ikke ha utdanning heller :)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jo høyere utdannelse man har, jo mindre aksepterer man lavintelligenspjatt, noe som vel igjen fører til et færre utvalg av venner.
 

Nutz

Med lem
Stort sett, så kan det være en fordel med utdannelse.
Men faren er at man låser seg inn i et satt tankemønster, det kan være at man for eksempel slavisk slår opp ting, ikke finner ut av det selv, og kanskje går glipp av å komme med en original løsning.
I enkelte yrker må man bare ta en utdannelse for å kunne "spille på lag", uryddig og forstyrrende dersom noen er annerledestenkende.
 

looper

Medlem
Hehe, hele grunnen til at jeg spurte dette spørsmålet er at i enkelte tråder så syntes det å være en negativ holdning til det å ha utdannelse. Jeg tror det er utelukkende positivt men at det ikke gjør deg bedre enn en uten, man lærer forskjellig og det tror jeg er viktig å tenke på. Noen er "født" til å gjøre noe og kan derfor tilegne seg kunnskap på en annen måte.

Det med å tjene penger, alle i Norge kan bli rike,. Noen vinner i lotto, noen kjøper Algeta aksjen og andre arver 10 millioner i fra sin tante. Men de aller fleste mennesker har muligheten til å få det til økonomisk sett, det kommer av hardt og ikke minst målrettet arbeid. Her tror jeg ikke utdannelse spiller noe rolle.

"Men faren er at man låser seg inn i et satt tankemønster, det kan være at man for eksempel slavisk slår opp ting, ikke finner ut av det selv, og kanskje går glipp av å komme med en original løsning."
Sprøyt! Gjelder kanskje for nåløyet men de aller fleste studenter lærer seg ganske rask å anvende og drøfte teori fremfor å kopiere den eller følge den slavisk.

Men la oss si, der du jobber i dag har/hadde du trengt en utdannelse?
 

pleb

Medlem
Jeg ser ikke hvordan jeg vil klare meg uten utdanning i fremtiden. Det er ikke til å stikke under en stol at man ikke får de morsomste jobbene uten utdanning dersom man ikke begynner for seg selv. Folk som driver webdesign-firma, vanlig butikk, nettbutikk o.l. kan klare seg greit.

Men folk som blir arbeidstaker uten utdanning.. det ville i hvert fall ikke jeg vært fornøyd med resten av livet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg ser ikke hvordan jeg vil klare meg uten utdanning i fremtiden. Det er ikke til å stikke under en stol at man ikke får de morsomste jobbene uten utdanning dersom man ikke begynner for seg selv. Folk som driver webdesign-firma, vanlig butikk, nettbutikk o.l. kan klare seg greit.

Men folk som blir arbeidstaker uten utdanning.. det ville i hvert fall ikke jeg vært fornøyd med resten av livet.

Det som også er viktig å huske på er at man uansett bør ha godt over snittet peil på "fagfeltet" dersom man skal starte for seg selv innenfor nesten hva som helst, og ikke bare på det aktuelle faget, man bør også ha en viss peil på (og interesse for) forretningsdrift hvis man faktisk skal klare seg. Er man "under snittet" faglig, og/eller mangler kunnskaper om/interesse for forretningsdrift er det nok smartere å holde seg til en normal ansatt-tilværelse.

...og over snittet god peil både på "faget" og forretningsdrift kan det være vanskelig å skaffe seg uten noe relevant utdannelse.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo høyere utdannelse man har, jo mindre aksepterer man lavintelligenspjatt, noe som vel igjen fører til et færre utvalg av venner.

Med fare for å virke blærete; den samme mekanismen kommer inn i bildet når det kommer til IQ. Personer med høy IQ har et sterkt begrenset utvalg av personer de "klarer" å være venner med. Ute på landet råder det ofte - spesielt blant personer med lav utdanning og middels IQ - en oppfatning om at de besserwisserne som bare sitter på Twitter mangler venner og "et liv". Morsomt nok sitter besserwisserne på Twitter fordi de møter likesinnede på Twitter, og fordi de ikke orker flere trivielle samtaler om bleieskift, været eller strendene på Rhodos.

Med fare for å virke blærete, episode 2; Mange høyt utdannede i distriktet føler et savn etter noen som også har alle sesongene av The West Wing på DVD :)

En venn av meg med lang fartstid innenfor et relevant felt til denne debatten sa en gang at de som LYKKES innen forretningslivet ofte har høy IQ, høy selvtillit og ganske "ekle" personlighetstrekk. De er kyniske og går gjerne "over lik" for å nå sine mål. Min venn mente at jeg, pga mine mer "solidariske" personlighetstrekk, ikke passet som næringsdrivende - men at jeg heller burde vært ansatt som konsulent eller rådgiver et sted. Mitt problem var ikke evnene, men at jeg ikke klarer å være kynisk nok til å nå spesielt langt innen forretningslivet.

Med dette i tankene er det lett å trekke konklusjonen at det er evner og personlighetstrekk som avgjør om personer blir millionærer eller ikke, men samtidig er det vanskelig å komme bort fra det faktum at 99 av 100 millionærer blir millionærer fordi faren deres var millionærer og farfaren deres var det samme. Ifølge boken "FRP-koden" av Magnus Marsdal tjener personer med navnet Erik rundt 350.000 kroner i året. Personer med navnet Erich tjener over dobbelt så mye.

Statistisk sett er det sånn at heter du Jeanette så er sjansen for å tjene millioner svært liten. Og heter du Jeanette og i tillegg er bosatt i distriktet er sjansen minimal.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Korrelasjon vs kausalitet ja.

Men for å komme litt tilbake til TS's spm/stilling: jeg synes man trenger en utdanning. Av et visst nivå, og (mer eller mindre) uansett hva det måtte være, fordi du "går på skole for å lære".
Hjernen blir trent til å ta imot informasjon, vurdere det, kategorisere det osv. De fleste av oss ble aldri fortalt hvordan man skal lære, men bare hva. Og for de fleste fungerte det fint: hjernen er en merkelig oppfinnelse.
Vurderingsevnen er kanskje viktigst, ihvertfall har det vært det for meg.

Jeg er ikke så opphengt i IQ. Kanskje delvis pga påvirkning av den norske kulturen - janteloven i utvannet form. De fleste mensa-medlemmene holder en lav profil f.eks.
I Norge - tror jeg - er det viktigere med sosiale evner enn logiske. Har man i tillegg en god utdanning og en bondevett som overstyrer reglene man skal forholde seg til, da har man et godt utgangspunkt. Tror jeg.
 

Mortenxx

Medlem
Behovet for formell utdannelse kommer helt an på hvilken yrkesretning man velger. I enkelte yrker kommer man ikke engang INN uten en formell utdannelse, mens andre yrker kan ha svært lave krav (de legger mer vekt på "personlig egnethet" og andre slike ting).

Arbeidsmiljøer som f.eks. stat og kommune har formelle krav til utdannelse, dvs. at du kan ha "krav" på å bli ansatt/forfremmet pga. utdannelse - selv om andre kanskje kan være mer egnet til jobben når det gjelder "personlige egenskaper".

Det kommer altså mye an på hvilke "verdinormer" arbeidsgiver, arbeidsmiljø og den enkelte bransje har - hvilken vekt de legger på formell utdannelse i forhold til andre typer "egnethet".

Gründere med lav utdannelse?
Mange av disse omgir seg med "rådgivere" som har den utdannelsen de selv mangler, f.eks. ved at de ansetter høyt kvalifiserte folk. Man behøver ikke å ha kompetansen selv på alle mulige områder, det holder ofte med å ha tilgang til kompetansen ved behov.
 
Topp