Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger Oppstartshjelp - import, nettbutikk m.m

Pilsner

New Member
Hei.

Har lest rundt over alt for å finne svar og bli klokere. Er fremdeles enkelte ting jeg ikke helt klarer å forstå.

Håper noen av dere kan hjelpe meg litt på vei.

Saken er at jeg har funnet 2 produkter som jeg har veldig trua på. Som jeg ikke har funnet her til lands. De er innen samme kategori Villmark men hører ikke sammen.

Har sendt mail de produsentene for å forhøre meg om pris. Men det er så langt jeg har kommet til nå.

1. Hvordan gå frem for å bli hovedimportør av disse produktene?

2. Lønner det seg å bli hovedimportør? Tenker da på viss noen for øynene opp for produktet å importer selv uten å gå via mitt firma.

3. Bør jeg lage nettbutikk eller bare selge på finn?

4. Hvis jeg lager nettbutikken bør jeg lage en med begge produktene pluss noe annet som jeg finner, eller bør jeg lage 2 butikker. En for hvert produkt med produktnavnet som domene?

5. Noen generelle tips på hvor jeg bør starte for å få dette i gang?

Ser frem til svar fra dere!

Takk
 

Stoppet

Banned
  1. Kontakt firmaet og be om å få en avtale som hovedimportør med enerett for Norge.
  2. Har du enerett på import vil det bli vanskelig for andre å kunne importere. Du var jo eneretten.
  3. Du bør lage både nettbutikk og selge på Finn.
  4. Lag en butikk med begge produktene. Da slipper du mye ekstraarbeid og ekstra kostnader.
  5. Ta kontakt med noen som lager nettbutikker/nettsider og legg frem hva du ønsker og få tilbud fra flere før du setter i gang.
 

KIA

Medlem
Kommentar til enerett: De fleste produsenter/leverandører krever en viss antall på produktbestilling per måned, dersom du skal ha enerett. Du mister enerett, dersom du ikke kjøper inn nok.
 

Pilsner

New Member
Takk for rask tilbakemeldibg begge to.

Ang. enerett: Kan jeg f.eks gå til en butikk og spørre om de vil begynne å ta inn denne varene via meg? Viss jeg avtaler dette på forhånd med produsenten.

Hvordan bør jeg starte? Bør jeg først prøve å selge dette på finn privat for å skjekke interessen?
Viss interessen er der så kjøper jeg større kvanta fra produsenten og selger den på nettbutikken min?

Har fremdeles ikke starter AS, men det er vell kanskje det jeg må få ordnet aller først.

Generelle tips og råd tas i mot med stor takknemlighet.
 

Stoppet

Banned
Du bør nok sjekke med leverandøren om du kan få enerett i Norge før du starter er AS. I hvert fall om dette skal være hovedgeskjeften. Litt kjipt å starte et AS for så å få avslag på import av produktene firmaet skal livnære seg på.

Ja, det vil være naturlig at du kan tilby produktene til butikker i tillegg til å selge dem fra nettbutikken. Men du må få ordnet rettighetene før du får til noen og tilbyr produkter. Hvis ikke kan du risikere at noen rapper hele prosjektet ditt.

Du bør kontakte leverandøren angående rettigheter, import, kvantitet og så videre. Det er de som sitter på alle disse svarene på disse spørsmålene.

Leverandøren vet nok også noe om interessen for produktet i andre land som kan sammenlignes med Norge. Men du bør sjekke om det finnes tilsvarende produkter på markedet i Norge allerede, og om dine produkt vil være like gode eller bedre enn disse.
 

Pilsner

New Member
Føler jeg begynner å få en grei forståelse nå.

Produktet finnes ikke i Norge å etter å ha forsket litt rundt så virker interessen for dette relativt bra. Er ikke noe som alle kjøper eller trenger, satser på 2 - 3 produkter i starten, som jeg selv interesserer meg for.

Etterhvert viss det går bra, så øker jeg produkt utvalget.

Takk for svarene så langt.
 

Britta

stoffdronning
Du burde nok bestemme deg om du vil selge det selv til sluttkunder eller om du vil drive agenturhandel og selge til detaljhandel. 'Vi butikker' liker stort sett dårlig om våre grossister samtidig selger til sluttforbruker.

Om du vil ha butikker til selge dine produkter kan jeg anbefale deg å finne bransjemesser og har stand der. Det er ikke lett å komme seg inn på markeder som er tett med produkter fra før av, så spør deg selv om du er en positiv utadvent person som kan og vil selge og ikke tar nedturer personlig.

Før du begynner å handle inn er det nok verdt til å sjekke følgende: Er det virkelig et marked for produktene dine? Fint at du synes det finnes ikke, men kanskje det er en grunn til det, at det ikke passer inn her til lands, at problemeet det produktet løser er dekket av et annet produkt e.l.. Lett å bomme på det man selv synes 'alle' burde ha og det som kundene synes de burde ha (dyrkjøpt er faring, hehe).

Masse lykke til, BRitta
 
Topp