Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger råd - markedsføre seg mot bedrifter

Databedriften min står litt i stampe, så trenger litt råd her.

Litt om firmaet først: Jeg tilbyr hjemmehjelp på dataen for de som måtte trenge det (lokalområdet), der jeg ordner stort sett alt av dataproblemer. Har til nå hatt hele TO kunder, og disse har vært fornøyde, så vidt jeg har skjønt, for jeg både kommer hjem til kunden, fikser den der uten at de trenger å ta den med til et verksted; jeg tar den dog med til verkstedet for dem om dette trengs, OG jeg bringer den tilbake når den er klar. Har ikke sett noen tilby dette før, så tenkte det kunne være verdt å prøve, å yte det lille ekstra. Jeg tilbyr dessuten datagjenoppretting i eget verksted (SSD, flash). Jeg har vært i en lokalavis, med bilde og all ting, og de skrev på adressa til nettsida mi uten at det ga den helt store responsen (les: null reaksjon). Artikkelen var jo ikke SÅ liten heller, det var en kvart side ca., men kanskje det var litt for få lesere.

Videre har jeg testet en del "offline-markedsføring", dvs. plakater på ca 15 butikker i området. Begge kundene fikk jeg som et resultat av dette. Ser ut til at mange river av lappene som henger nederst på plakaten, men veldig få ringer. Mange har vel venner som kan hjelpe seg og, sikkert, eller de glemmer å ringe eller roter bort lappen.

Prøvde også å annonsere på Facebook, men interessen var heller laber. Har drevet en del med Face-annonsering og føler ikke jeg kunne gjort så mye annerledes - men det hadde kanskje sett bedre ut om jeg hadde kastet et 5-sifret antall penger på problemet...

Usikker på hvor veien bør gå videre; er jo ikke HELT sikker på dette her, men vil tro SEO får en veldig liten ROI, siden lokalsøket er så godt som ikke-eksisterende.

Har kikket på diverse offline-metoder som andre har brukt, og det varierer fra å legge flyers i postkassene til folk til å kjøpe 5000 penner med trykk fra Kina og så "glemme" disse hvor enn man går, uten at jeg vet hvor effektive disse tingene er. Mange sier jo så mye, og imho er det litt tåpelig å hoppe på alle mulige rare forslag som kanskje ikke kommer til å gi noe som helst igjen.

Bør vel ta med at budsjettet er temmelig tight, siden det har gått med en del tid på dette og jeg bare jobber deltid som oversetter ved siden av.

Såeh...har folket noe forslag til hva jeg kan foreta meg videre? Jeg er i grunnen helt tom for ideer; eller kanskje jeg har huet FOR fullt av ideer, det kan godt hende, at jeg ikke ser skogen for bare trær. Kanskje noen utenforstående har noe lurt å komme med. Har prøvd å kontakte skoler angående dette her, men it-ansvarlig har en tendens til å føle seg veldig truet når jeg ringer... :rolleyes: Har også tenkt på å tilby datatjenester for bedrifter, for de aller fleste bedrifter bruker jo data, men her er jeg litt usikker på fremgangsmåten. Blir vel å lære seg cold calling, om ingen har noe bedre forslag.
 
Sist redigert:

pcguruen.no

New Member
Hei. Jeg driver samme type forretning, men på heltid. Jeg har alltid drevet med dette på si, men nå er det min eneste inntekt, siden nyttår. Du nevner at du var i lokalavisa, hvilken del av landet er dette? Jeg driver i Oslo, så kan vel ikke direkte sammenlignes?

Min erfaringer med å dele ut flyers er at dette typisk koster lite krefter, men etter å ha delt ut ca 300 flyers og hengt opp i lokalområdet, så har jeg fått 1 kunde via dette. Dog gikk dette solid i pluss, siden markedsføringen er billig. Jeg har bra flyt med kunder, men dette kommer fra oppføring i gule sider, adwords og via epost til bedrifter.

Forstår det slik at du har begrenset budsjett, så jeg ville vel anbefale å sende ut eposter til ulike bedrifter i området. Her er det viktig å huske på at du ofte kan få privatkunder via dette i tillegg. Min erfaring er at det er mange småbedrifter som er i beit for en de kan ringe etter, når det skjer noe. Mange er ikke klar over at det finnes et slikt tilbud, så her er det gode muligheter.

Jeg er enig i at du gjør mye rett ved å gjøre en god jobb for kunder, men min erfaring er at selv med kunder som er veldig godt fornøyd tar det en stund før du får nye kunder via dette. Jeg har selvsagt ikke så lang erfaring, men det er et fåtall av kundene mine som har kommet tilbake i denne omgang. De som evt kommer tilbake er de som har store behov for hjelp.

Det er sikkert mer som kan nevnes, men kom gjerne med tilbakemelding.
 
Topp