Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger tips til videoformater/løsninger

Aina

Medlem
Forsøker å finne løsninger for visning av video, dette er hovedsakelig videoer i forb. med brukermanualer, men også reklamefilmer o.l.

Jeg har satt opp i vimeo i dag, men de sliter med visning for HTC (videos do not play anymore on mobile site in the Help Forum on Vimeo) iflg forumet jobber de med saken, men det tar nok litt tid. Opplever også dårlig støtte på noen iphone.

Det er litt regler i firmaet i forhold til bruk av You tube så litt usikker på hvor godt alternativ det er.

I tillegg er en del av disse filmene veldig store slik at det er vel lurt å legge de utenfor siden?

Jeg tar med glede i mot ideer rundt dette:).
 

adeneo

Medlem
Ville det ikke vært like greit å legge videoene rett på egen server og inkludert de med <video> taggen, eventuelt med en flash fallback for eldre nettlesere dersom det er et problem.

Kan ikke se noen umiddelbare fordeler ved å bruke youtube eller vimeo til dette, utover at det er lettere å bare å legge inn en lenke enn å faktisk integrere videoene i egen nettside?
 

Aina

Medlem
Ville det ikke vært like greit å legge videoene rett på egen server og inkludert de med <video> taggen, eventuelt med en flash fallback for eldre nettlesere dersom det er et problem.

Kan ikke se noen umiddelbare fordeler ved å bruke youtube eller vimeo til dette, utover at det er lettere å bare å legge inn en lenke enn å faktisk integrere videoene i egen nettside?

Hei, Beklager sent svar. Måtte sjekke og gruble litt.

Regner med det er HTML5 du tenker på. Man får automatisk en HTML5-spiller fra Vimeo på de enhetene som støtter det. Så det er nok ikke det som er porblemet. Vil vel da antagelig slite med HTC selvom vi legger videoer på egen server? Det å bruke video-tag er noe Vimeo allerede gjør.

Vimeo bruker formatet H.264. Når ser det ut til at de fleste støtter H.264 i sine siste
versjoner. (Men ikke HTC) Android har lagt inn støtte for dette i versjon 3, mens de fleste nettlesere på pc har hatt det en stund allerede. Safari for pc, Mac og iPad/iPhone har også støttet dette en stund.

Viktigste er å nå frem til alle, ikke om det er vimeo, you tube e.l.:)

Har begrenset kunnskap om film for web, men sliter i hvertfall med å få visning på alle enheter....
 

adeneo

Medlem
Nå er jeg litt usikker på hvordan Vimeo gjør dette, jeg innbilte meg at det ble brukt en iFrame, og hva som gjøres på Vimeo sine sider har jeg ikke sjekket.
Når det kommer til HTC, så vet jeg faktisk ikke heller der hvilke nettleser det er snakk om, men så vidt jeg kan huske er det normalt slik at webkit og IE9 støtter H.264 mens Firefox og Opera støtter Ogg Theora, og det var snakk om at Chrome også skulle gå over til dette, men Google har vel kommet med sitt eget videoformat i stedet, er det ikke WebM det heter tro?

Nå kommer det stadig nye versjoner av nettlesere, og hva som støttes i de aller nyeste vet ikke jeg, men normalt så skal i hvert fall HTML5 video taggen virke stort sett overalt dersom det er inkludert både ogg og mp4, samt en fallback til flash for de som støtter det og ikke støtter HTML5.

Det ser normalt noe slikt ut:

HTML:
<video>
   <source src="minvideo.mp4">
   <source src="minvideo.ogg">
   <object src="flashplayer.swf?file=minvideo.mp4">
       <embed src="flashplayer.swf?file=minvideo.mp4">
   </object>
</video>

Personlig så liker jeg best å ha slikt på egen server ettersom man da ikke er avhengig av eksterne tjenester, men så lenge Vimeo gjør det omtrent slik så skal det vel virke de fleste steder, utover noen eldre versjoner av enkelte nettlesere på mobile enheter tror jeg?

Det er jo også mulig å bruke javascript til diverse ting, og video taggen har attributter som canPlayType osv. for å sjekke om HTML5 er støttet, samt en del andre ting, og da kan man true en fallback til Flash ettersom en slik fallback bare virker dersom nettleseren ikke skjønner noe av <video> taggen og går videre, men virker ikke dersom nettleseren støtter <video> men ikke klarer å lese selve videofilen på grunn av feil format.
 

Aina

Medlem
HTC har i hvertfall Safari.

Det er stortsett HTC Vimeo ikke funker på og som du sier noen eldre nettlesere¨på mobil. Har HTC selv og sliter med flere video formater.... kanskje man vil få samme problem med Java?

Grubler og diskuterer litt, bra innspill:)
 

Aina

Medlem
har laget et kjapt eksempel, se om dette virker med telefonen din, og hvilket format som avspilles (står på videoen) ?

Hei, Forsøkt å sende flere svar uten å komme igjennom nå..(?)

anyway... løsningen du har satt opp fungerer for firefox på HTC, men ikke for safari som er original nettleseren.
 

Aina

Medlem
Postet tre svar med siter, men kommer ikke gjennom hos moderator....(?)

Adeneo: Løsningen din fungerer med Firefox for HTC, men ikke med Safari som er den orginale nettleseren for HTC.
 
Topp