Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trippelspørring i database

kongen

kongemedlem
Hvis man har en database med personer og en annen database med produkter og en tredje database med kjøpshistorikk, kan man spørre i en databasespørring for å få frem alle personer som matcher et kriterie? En slags trippelspørring?

PHP:
$mysqlconnection=mysqli_connect("host","user","pw","db");
$mysqlconnection2=mysqli_connect("host2","user2","pw2","db2");
$mysqlconnection2=mysqli_connect("host3","user3","pw3","db3");
sql = mysqli_query($mysqlconnection,"SELECT '($mysqlconnection2,"SELECT produkter FROM db2 WHERE '($mysqlconnection3,"SELECT produkter FROM db3 WHERE produkt='$produktid'")'")' FROM db WHERE person='$personid'");
kjør en loop;
 

kongen

kongemedlem
Og hvordan gjøres det?

Hvis jeg vil hente $a og $b fra 'tabell2' hvor $a i 'tabell2' matcher $a i 'tabell1', hvordan ville sql-setningen se ut?

Hvis jeg vil putte $a og $b i 'tabell1' og $a, $b og $c i 'tabell2', hvordan ville sql-setningen se ut?
 

selbekk

Medlem
^hva spikre sa. Detaljer finner man fortere ved et søk på weben enn å vente på at noen gidder å gjøre det for deg.

Det du spør om er ikke mulig uten mye krøll og bøll - det ser ut som du trenger 3 tabeller - igjen som spikre sa.

Her er et fint sted å begynne for å lære seg joins.

Understanding JOINs in MySQL and Other Relational Databases

Hvis jeg vil hente $a og $b fra 'tabell2' hvor $a i 'tabell2' matcher $a i 'tabell1', hvordan ville sql-setningen se ut?

Kode:
SELECT Tab2.$a, Tab2.$b 
FROM tabell2 AS Tab2, tabell1 AS Tab1
WHERE Tab2.id = Tab1.id # hvor id er et unikt felt 
AND Tab2.$a = Tab2.$a

Hvis jeg vil putte $a og $b i 'tabell1' og $a, $b og $c i 'tabell2', hvordan ville sql-setningen se ut?

To queries.
Kode:
INSERT INTO tabell1 (feltForA, feltForB) VALUES ('$a', '$b');
INSERT INTO tabell2 (feltForA, feltForB, feltForC) VALUES ('$a', '$b', '$c');

/pseudokode.

Lykke til - databaser er morsomt!
 
Topp