Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Twitter som markedsføringskanal

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg bruker Twitter aktivt som markedsføringskanal, og tenkte å bare dele noen erfaringer med dere. For det første fordi tipsene kan være nyttige, men også fordi jeg kjeder meg i påvente av at bowlinghallen skal åpne så jeg kan dra på trening :)

Min Twitterbruk skiller seg fra andre "bedriftskontoer" ved at jeg er hyperpersonlig og svæææææært useriøs. Jeg tvitrer ofte ting som er så tullete at jeg til og med selv synes de er litt på kanten (og jeg har rent generelt svært høy terskel for slike ting). Jeg mister helt klart en del followers (og antagelig kunder) på dette, det er det ikke tvil om. Men det spørs hvordan man ser på det. Jeg kaller det ikke å "miste" kunder. Jeg kaller det å segmentere. Snakke direkte til målgruppen (voksne bloggere/knøttsmå bedrifter).

Som alle andre startet jeg med å være seriøs og bare tvitre gørre linker av typen "nytt flott wordpress theme fra smashingmagazine her..." Det funket ikke særlig godt. Det finnes sikkert 10.000 tvitrere som tvitrer akkurat de samme meldingene, så det er vanskelig å skille seg ut.

Derfor prøvde jeg å skrive en sykt tullete melding av typen "Jeg er naken. Bare å komme med kamera!", noe som resulterte i masse retweets og generelt en del oppmerksomhet. Det jeg merket meg ganske raskt var at brukere som fant disse tweet'ene morsomme OGSÅ leste på nettsiden jeg har i min profil og faktisk begynte å spørre spørsmål om mine tjenester. Jeg merket også at desto MER tullete en tweet var, desto flere spørsmål om mine tjenester fikk jeg. Og en del av disse er kunder i dag faktisk.

Jeg har fortsatt med denne taktikken fordi jeg synes det er spennende rent markedsføringsfaglig å se hvor "bajas" man kan være. Jeg leste Trond Blindheims bok om Idar Vollvik, som i bunn og grunn bare konkluderte med at PR og merkevarebygging gjennom mediene var uhyre effektivt. Kort fortalt var erfaringene at hver gang Idar var i VG - nærmest uansett av hvilken grunn - så gikk telefonene røde hos Chess. Det var av denne grunnen han kjøpte den bilen bl.a som koster 10 millioner, men som resulterte i salg verdt 10 ganger mer en det. Min erfaring er nesten det samme. Desto mer bajas jeg er, desto flere retweet's får jeg og desto flere mail/DMs får jeg med spm om mine tjenester.

Det viktige å få med seg da, er at jeg har en del grenser for hva jeg ikke tuller med. Og det er viktig at bajaseriet er transparent - altså at "alle" (iallfall i målgruppen) skjønner at jeg bare kødder. Dette er noe man på en måte må bygge over tid, og i dag er jeg i posisjon at jeg kan si nærmest hva som helst uten at noen tar det ille opp (iallfall tilsynelatende). Twitter er en kanal der det befinner seg mange voksne bloggere/journalister/politikere/reklame/medie- og kommunikasjonsarbeidere, så kanalen er ypperlig for å teste ut merkevarebygging av denne typen. Man når til kjernen av det segmentet der denne formen for humor potensielt når rett hjem. Hadde man forsøkt det samme på facebook, myspace eller omså på blogg.no så hadde man rimelig kjapt blitt uglesett, men på twitter går det fordi brukerne er "urbane, unge voksne med høy utdanning".

Ut over våren vil jeg forsøke noen kampanjer med base i twitter hvor jeg også skal gjøre det (kjedelige) statistiske arbeidet. Det har jeg ikke gjort til nå, siden jeg er så lat, men man merker jo likevel sånn halvveis hvor landet ligger.

Så lurer jeg også litt på hvilke erfaringer dere har gjort dere med bruk av twitter? Bruker dere det aktivt? Hvis ja, på hvilken måte? Hvilke resultater har dere fått?
 

picxx

Well-Known Member
Så lurer jeg også litt på hvilke erfaringer dere har gjort dere med bruk av twitter? Bruker dere det aktivt? Hvis ja, på hvilken måte? Hvilke resultater har dere fått?

Nei, jeg bruker ikke twitter aktivt, men er i en fase hvor jeg holder på å bygge opp flere kontoer innen forskjellige sosiale medier.
Jeg har en litt annen tilnærming enn det du har og kjører på kvantitet heller enn kvalitet, så resultatene vil nok også bli deretter.
Det skal dog bli morsomt å se resultatene når jeg starter med markedsføringen, og kan komme tilbake og fortelle litt om det når jeg har fått kjørt igang.

Kampanjene mine vil dog være på engelsk, ikke på norsk.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Den bruken du har av twitter, picxx, har jeg sviiiiiiiiiiiinliten tro på. Av ren erfaring er twitterbrukere uhyre selektive og oppmerksomme. Spam har jeg UHYRE liten tro på at du vil klare å få noen særlig suksess med. Du kan jo sammenligne med meg da. Jeg har 1800+ followers, du har 1300+ followers.

Du sier at du har 1% CTR på dine links fra Twitter. Det skulle bli 13 besøkende sånn ca fra dine twitterlinker. Jeg poster av og til linker til mine blogginnlegg på twitter. Og de har jeg jo stats på. For noen dager siden postet jeg en link til et blogginnlegg på twitter og fikk 500+ besøkende i løpet av noen få timer. Første timen hadde innlegget 200+ visninger med twitter som referal.

Kort fortalt har jeg noen-og-tredve ganger høyere CTR enn det du har.
 

picxx

Well-Known Member
Kort fortalt har jeg noen-og-tredve ganger høyere CTR enn det du har.

Jupp, som sagt over.
Det betyr i all enkelhet at jeg må skaffe noen og tredve ganger flere followers enn deg for å få samme klikkmengde :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Ikke alle kan twitre "nå er jeg naken" og bli tatt seriøst av kundene sine. Å twitre slik og samtidig bli oppfattet som seriøs krever at de som følger deg enten kjenner deg fra før eller at de følger med videre. Å være en av norges morsomste menn på web, slik som peterandrej er, hjelper nok litt tenker jeg. Det er nok alle twiterne hans i sammenheng som gjør at han blir tatt seriøst, ikke hver enkelt morsomhet, timing er nok viktig her slik som i all kommunikasjon ellers.
Men han er personlig ja, og mange mennesker syns at personlig = ærlig. Og folk liker ærlige personer.
 

Gaasehud

Medlem
Morsomt (og interessant) at du skriver om dette her på WF, Peter. Har lagt merke til "strategien din" og må si jeg synes det er artig å følge en som tvitrer slikt tullball – fordi jeg vet hvem som står bak. Om jeg aldri hadde hørt om deg og fikk et glimt av mld dine vet jeg ikke om jeg hadde trykket på "Follow". Men kanskje. ;)

Hadde satt pris på å høre hvordan dere andre gjør det og hvordan det fungerer. Jeg bruker ikke så mye tid på Twitter som Peter, men skriver noe i ny og ne. Artigst å skrive litt tull, men jeg er mer i den "10 festlige ting smashing magazine har listet opp blabla". Om jeg skriver tullete blir ikke jeg "morsom, gammel mann som er kul" (håper du tar ironien, Peter ;)), men "fjortis som har lite å gjøre". Derfor prøver jeg den gylne middelvei, noe som fungerer helt flott. :)
 

raakanin

Medlem
Jeg (@MacGeeky på Twitter) tror jeg har lagt meg på en mer "slitsom" og allminnelig linje enn peterandrej ved å gjøre det han nevner om å servere lenker som "alle" andre også gjør på Twitter. Jeg har til tider investert altfor mye tid på akkurat dette, men til gjengjeld har jeg gjort det fordi jeg selv har hatt et ønske om det også. Men jeg har også valgt å være hjelpsom der jeg kan være det - for det meste relatert til Apple-produkter, i tillegg til at jeg passer på å svare på spm så ofte som jeg kan. Altså unngå å overse folk som viser interesse i det jeg tvitrer om og meg som person.

Jeg har valgt å ikke være så altfor personlig, jeg tvitrer sjeldent om politiske syn og personlige synspunkter feks.

Jeg har med andre ord valgt en kjedelig og standard linje som ikke skiller seg så altfor mye ut fra resten, men har allikevel klart å sanke en del followers og retweets. Jeg mener at markedsføring på sosiale nettverk er akkurat som ellers i verden - den beste måten å oppnå noe er kun hardt arbeid :p

Jeg har ikke markedsført en bedrift/firma på nett, men istedet markedsført meg selv på nettet. Jeg har fått god bruk for dette når jeg for ikke så lenge siden startet opp mitt siste fritidsprosjekt - iTelefonen.no

Hmmm, mulig jeg ikke svarte på spm, og heller ikke passer helt inn i denne tråden. Men tenkte å fortelle at det er mulig å markedsføre seg uten å være villmann eller veldig annerledes også :)
 
Sist redigert:
Topp