Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ukjente faktorer for å klatre?

Driver å "spionerer" litt på konkurrentene her, og det er en ting jeg ikke helt skjønner.

Det er ei dritt-side som faktisk har passert meg i rankinga; den har 12 særdeles tynne sider og 46 linker. Sida mi har 39 sider med temmelig bra og utfyllende innhold (jada, veit at 39 sider ikke er all verden det heller) og 580 linker, en del av dem både fra sider med høy pr OG fra sider med relatert innhold.

Og nei, sida som har passert meg har ikke en eneste lenke fra relaterte sider, kun footer-linker fra et par jalla-sider uten pr. Og innholdet deres? Av de 12 sidene er det 2 artikler som er noe å snakke om, resten av sidene er null til 5 setninger, og det er alt.

Har jeg gått glipp av noe vesentlig?
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Utifra det du sier kan jeg gjette massevis av grunner til hvorfor de har gått forbi deg, men uten å vite hva slags domener det gjelder er det håpløst å komme med et bra svar!
 
Tja.. jeg vil jo ikke slenge dritt om andre sine domener, så er derfor jeg ikke har sagt hvilket domene det gjelder. Og da blir det litt meningsløst å gi deg/dere mitt domene og.

Men hva gjetter du da?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vil ikke kalle det å slenge dritt om konkurrenten din i dette tilfellet, men da kan jeg heller bruke et eksempel fra en av mine egne kunder som jeg jobbet for med SEO i 2009.

Mot slutten av 2009 mistet de sin topp-rankering på søkeordet "forbrukslån" og falt mange plasser nedover (ikke så lenge etter jeg aktivt sluttet med mitt SEO-arbeid.. tilfeldig?). Kunden var Centum som tilbyr forbrukslån. De er nå på #2, mens forbrukslån-dot-org ligger på #1. Konkurrenten klatret utrolig fort og har holdt topp-posisjonen siden da.

På tidspunktet dette skjedde hadde Centum en MYE bedre lenkeprofil, mange gode og relevante undersider, var bra optimalisering og hadde et langt bedre domene (alder). Konkurrenten slo de hovedsakelig på grunn av to faktorer:

1. De hadde et bra domene (nøkkelord i domene)
2. De fremstilles som en nøytral side hvor brukeren har mulighet til å se en oversikt, samt gjøre en sammenligning av de forskjellige aktørene på markedet.

I organisk søk er det veldig viktig for Google å levere det beste mulig resultatet for brukeren. Om du søker etter et produkt eller tjeneste i Google, så vil det generelt sett være bedre for deg som forbruker at det første resultatet er en detaljoversikt over de forskjellige alternativene dine, fremfor at du havner direkte hos alternativA eller alternativB.

Dette er årsaken til hvorfor en side blir ut-rankert av hva som tilsynelatende kan være en dårligere side, i dette tilfellet. Hva tilfellet er med ditt nettsted og konkurrentens, kan derfor bare spekuleres i så lenge man ikke har mulig til å se søkeord, samt begge nettsider. Jeg kan gjerne slenge ut noen påstander som "de har eldre domene" eller "lenkene deres er mer relevante", noe som i de fleste tilfellene er gyldige årsaker, men det vil nok ikke gjøre deg noe særlig klokkere.

PS: Som du ser fra nøkkelord-stuffinga i dette innlegget, så har Centum nylig signert ny kontrakt med meg igjen :)
 
Sist redigert av en moderator:
Takk for godt svar. :)

Ut i fra det du skriver vil jeg dog fortsatt påstå at jeg har den beste siden.

Har forresten fulgt med Centum ei stund, det siste året eller så (sammen med flere andre sider i samme nisje), for å se på bevegelser. Imponerende det du har gjort, er jo ikke lenge siden de var langt nede på sida. What`s the secret? Jeg er for øvrig ingen konkurrent.. :rolleyes:

Det jeg sitter litt igjen med er at sida må være fylt med et bredt spekter av informasjon innen nisjen(?). Informasjon har jeg plenty av, jeg må bare få lagt det inn.

Skjønner at Google liker sider som oppdateres gjevnt, med godt innhold. Men med gjevn oppdatering, er det forskjell på å hive inn 7 artikler en gang i uka eller skrive én enkel hver dag eller gjør det samme nytta?

Edit: Finnes det forresten noe verktøy man kan bruke for å utforske sider som har æøå i domenet? Site Explorer funka dårlig.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ikke noe problem!

Centum utnyter langt ifra sitt fulle potensiale, hovedsakelig grunnet et annet SEO-byrå som inntil nylig hadde hovedansvaret for SEO-arbeidet deres (de leide inn meg en periode i 2009). Hva vi har gjort og skal gjøre er nok kort jeg vil holde tett inntil brystet :)

Hva du mener er den beste siden betyr dessverre lite for Google. Alt handler jo om hva Google sine roboter kommer fram til basert på algoritmer, utregninger og andre faktorer. Igjen, jeg vet ikke hva tilfellet hos deg er uten å ha sett noe.

Når det gjelder hyppige oppdateringer, så har jeg det samme svaret som med de fleste andre ting i SEO - det kommer ann situasjonen :)

Case fra en kunde: Nettside.no har 50 undersider. De finner så ut at de skal begynne å oppdatere innhold oftere, fordi de har hørt at "nytt innhold er bra". De begynner så å legge til tre nye artikkeler/undersider i uka. Etter 6 måneder har de litt over 70 ekstra sider, men rankeringene er de samme - hvorfor?

Vi kom fram til at selv om de hadde gjort en god jobb med å legge til undersider med unikt innhold, så var det ingenting som viste Google at dette var undersider med kvalitet. Det var ingen inngående lenker til noen av de nye undersidene, noe som forteller Google at disse nye sidene som legges til nettstedet er av kvalitet. De var så opptatt med kvantiteten på nytt innhold, at de glemte kvalitet (og inngående lenker).

Take-away: Det er lite betydning om de legger til masse nye sider, så lenge de ikke får noe oppmerksomhet.
 
Gikk opp flere lys her nå, gitt. Jeg har vel gjort samme bommert uten å tenke på det, legge til innhold uten å tenke på linkbygging.

Når jeg tenker nærmere etter; jeg sjonglerer flere prosjekter samtidig, og et av disse er blant topp 5 gjevnt blant 50 mill. Selvsagt mindre enn en promille som konkurrerer om akkurat de ordene, men dog. Det jeg har gjort der er jo akkurat det du sier, nemlig lage linker til alle undersider og. Og det er en side som har bare 4 undersider.. Go figure..

Tusen takk for all hjelp! :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Der ser du - SEO blir mer og mer komplisert :)

Når vi jobber med SEO i Crenia (mitt soon to be nye byrå) er vi alltid flere hoder på hvert prosjekt, nettopp for å klare å holde oversikt over alt som må gjøres. Det er så alt for lett å glemme kritiske ting når man ikke har en 360-graders oversikt.

Kommer til å blogge endel om optimaliseringer av nettsider, webanalyse og lignende på Nettoptimalisering.no fremover). Veldig fersk! Min lille måte å bidra til weben på :)
 
Sist redigert av en moderator:

zapotek

Medlem
Han har enkelt og greit et eldre domene, mener du?

For å si det sånn, om du er den første som skriver om "grønne elefanter", så vil du senere ha en fordel (om alle andre parametre er like) i forhold til andre nettsider som også begynner å skrive om "grønne elefanter".
 

Tonny Kluften

Administrator
Sist redigert:
Forbanna! Nå er sida jeg har brukt, tja, et par tusen timer på borte fra Google. Den er i indexen, men i Scroogle kom den først på 86 plass, da med en underside, noe som ikke gir mening i det heletatt. Fine greier, spesielt når man er vant til å komme blant topp 10 under søk på splitter nytt innhold. Og ja, til nå har jeg holdt det meste av slike plasseringer. En STOR wtf til den.
 
Topp