Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ulovlig bruk av bilde på amerikansk nettside-hva skriver jeg?

metallian

Medlem
Et av mine bilder er brukt ulovlig på hjemmesidene til den Nord Amerikanske avdelingen til et meget stort firma som selger fiskeutstyr.

Bildet er brukt uten tillatelse og uten kreditering. De har sgat de skal fjerne bildet, men det er selvsagt ikke godt nok.

Jeg vil kreve betaling, men er litt usikker på formuleringen, noen som har vært borti lignende og har tips?
 

looper

Medlem
Bare gjør rede for kommunikasjonen mellom dere før dette. Skriv ett kort brev. Er det noe Amerikanerne vet så er det copyright.
Finnes vel noen faste rammer på hvor mye en bøtlegger for plagiat?
 

hohohoo

Medlem
Bruk en advokat, skru opp honoraret så det dekker kostnaden. Mindre jobb for deg og antagelig en mye mer effektiv måte å få inn pengene på.
 

n0stra

Medlem
En kar jeg kjenner oppdaget at et bilde av en gecko han har tatt ble brukt som annonse for en dyrebutiikk i statene. Han skrev en mail hvor han viste til at han hadde rettighetene til dette, la ved en krav om oppgjør og viste til at bruk av hans bilder hadde et honorar på 10 000 og advarte mot at evt tort og svie ville bli lagt til om de benyttet uhensiktsmessig lang tid.
 
Topp