Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ulovlige mobiltelefoner

ChrisE

Medlem
Jeg har de siste ukene jobbet med en skole relatert oppgave som omhandler det såkalte "White box handset" markedet i Kina. Kort fortalt så har et Taiwansk (er dette riktig stavet på norsk???) selskap ved navn MediaTek lansert en chip som gjør det ekstremt enkelt for små aktører innenfor elektronikk bransjen å lage egne mobiltelefoner veldig billig. Dette har åpnet et helt nytt market, da prisene har blitt så lave at mange av de som tidligere ikke hadde råd, nå har mulighet å kjøpe en mobiltelefon. Men disse mobiltelefonene har ofte ikke et merke. Strategien er også til en viss grad å kopiere internationale merker som Appel og Nokia.

Jeg kom over følgene artikkel: Stopper salget av ulovlige mobiler - Aftenposten - "Stopper salget av ulovlige mobiler".

Jeg regner med at mange av disse er kinesiske merker. Uansett, er det noen her som har prøvd disse? Er det noen som har bestilt f.eks Iphone modeller fra Kina?

Det er nok ulovlig å bestille slike, men jeg synes det hadde vært spennende å høre folk sin erfaring. Ingen detaljer om hvor/hvordan du kjøpte telefonen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg kjøpte meg en B1000 fra Touch Diamond (dual-SIM) som er en Android mobil via ebay. Den står ikke i listen, men det er ikke utenkelig at den ville havnet der.
Det står CE0682 på innsiden samt symbolet for å ikke kaste den i søpla. Det tegnet mangler på batteriet.

I artikkelen nevnes CE-merket et par ganger.
Jeg har importert hagebelysning og disse ble CE-merket av produsenten (man har ikke lov å klistre disse på etterpå). Det betyr at produsenten har testet og sjekket at produktene i ifølge kravene som gjelder innenfor EUs grenser; importøren står som ansvarlig.

CE funker greit nok innenfor EUs grenser (er obligatorisk), men det er altså ikke obligatorisk for en produsent å klistre det på produktene sine når det ikke er de selv som står for importen. Når ting blir dropshipped er det kunden selv som importerer, og da funker dette ikke så godt lenger.

Det blir mer og mer drop-shipped (billigere å sende Hong Kong -> Arendal enn Stavanger -> Arendal) og det gjør disse ordningene vanskeligere å kontrollere. Delvis det som er grunnen å ha fokus på dette litt mer, kanskje?
 
Sist redigert:

ChrisE

Medlem
Takk for langt svar Pong. Hvordan synes du Touch Diamond fungerer? Hvordan blir det i forhold til Norsk språk på telefonen?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er det som er fordelen med Android.
<merkevarenavn> som kjører Android og denne som jeg har her oppfører seg mer eller mindre likt (den har 2.2).

Android er (på en måte) for mobiltelefonene det MS DOS var for PCene: I stedenfor mange forskjellige OSer som var knyttet til hardwaren, er det nå et felles grensesnitt.
 
Topp