Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Underlige ting i Analytics

zapotek

Medlem
Jeg har i langt tid lagt merke til underlige resultater i Google Analytics på en side jeg har. Saken er som følger:

Jeg søker på en spesiell frase for å se hvordan jeg rangerer. Klikker *ikke* på linken. Dagen etter ser jeg i Analytics at det har kommet 4-5 søketreff på denne frasen. Ingen av brukerne er nye besøkende (altså de har vært på nettstedet før). Dette har skjedd så mange ganger, at det kan ikke være en tilfeldighet. Ofte er dette søkeord som jeg aldri har treff på ellers.

Noen som har vært borti det samme?
 

hansvh

Medlem
Det er nok dessverre degselv som dukker opp i statistikken din. Grunnen til dette er at nettleseren din begynner å hente ned treffene du får fra søkemotoren før du faktisk klikker på linken.

(Jeg "gjetter" at du bruker Firefox som nettleser og Google som søkemotor.)

Det er veldig mye diskusjon frem og tilbake på hvor lurt dette er, nettopp fordi statistikk osv blir feil på grunn av det. Videre kan man hente ned ulovlige sider uten aktivt å gå inn for det bare ved at de dukker opp i resultatlisten.

Fenomenet heter link prefetching og du kan lese mer om det på Wikipedia.

Per i dag vet jeg bare om Firefox som støtter slik forhåndshenting, men det er sikkert flere.
 

muffins

Medlem
Dette vil vel løse seg ved å filtrere ut sin egen ip i Analytics? Hadde samme problem før, men etter jeg filtrerte ut min egen ip, så har det ikke skjedd.
 

hansvh

Medlem
Jeg har også hatt hell med å være innlogget i Google Analytics samtidig som jeg sjekker ting på min egen side. Min erfaring er at man da ikke blir medregnet.

Løsningen med å filtrere sin egen IP er overlegen. Visste ikke at det gikk ann.
 

Altberger

Medlem
Glimrende tips

Men hvor ligger egentlig denne funksjonen?
Jeg finner den ikke. Heller ikke etter å ha lest retningslinjene her;
Google Analytics Installation Guide - Analytics Help

Jeg har logget inn i analytics
Har trykket på Analytics settings vha lenke øverst til venstre
Fikk noen valg på venstre menybar men intet om filteradministrasjon.

Kopi av valgmuligheter fra min Analytics Settings;

- Resources

Help
Code Site
Features
Product Tour
Case Studies
Conversion University
Seminars for Success
Partner Services

Kan det komme av at jeg brukte noen andre for å sette det opp i sin tid og at jeg ikke har nødvendige adminrettigheter?
 

testdriver

Ha det bra..
Før du går inn på hvert enkelt domene du har, velger du edit til venstre på det aktuelle domenet. Deretter 'filters', hvorpå du velger 'Add filter'.
 
Topp