Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Underskudd i fjor, hvordan føre i år?

GubbenSupport

New Member
Hei, er ny med regnskap, og har i år ført regnskapet for konas lille AS. I fjor (oppstart) hadde hun et underskudd, og inngående balanse på 2080 Udekket tap var på ca 22000. I tillegg hadde hun på 2915 Gjeld til eiere på ca 21000. Årets overskudd iflg resultatregnskapet er på 58000. Hun har tilbakebetalt mesteparten av gjelden, og dette er ført fortløpende mot 2915(var det riktig?), slik at denne nå står i ca -2000. Men det framgår jo ikke av resultatregnskapet, og dette skal vel ikke være den del av skattegrunnlaget? Det jeg lurer på er om og hvordan dette skal føres før årsavslutning?

Det samme gjelder for såvidt udekket tap, men der ser jeg vel at det er overskudd etter skatt som skal føres mot udekket tap, eller har jeg misforstått helt?

Er veldig takknemlig for noen raske svar! Jepp, jeg vet jeg er sent ute, men jeg lærer....;)
 

Steve Cash

Medlem
Føring av tilbakebetaling mot 2915 er riktig, men har ikke noe med disponering av årsresultat å gjøre. Du skal ikke gjøre mer med dette, restgjelden står der og skal ikke inn i resultatet.

Disponering : kredit 2080 kr 22000 så den går i null. Resten kredit konto 2050, hvis det ikke skal utbetales utbytte. Motkonto er 8960.
 

GubbenSupport

New Member
Tusen tak for raskt svar! Jeg innså at jeg ikke kom i mål, og fikk utsettelse ;-)

Det jeg ikke henger helt med i her er gangen i det...

Vi har som sagt tilbakebetalt mesteparten av det skyldige beløpet til eiere, og jeg skjønner at dette forsåvidt ikke påvirker årsresultatet. Men overskuddet som kommer fram i resultatregnskapet danner jo grunnlaget for skatteberegningen, og jeg tenker at den tilbakebetalingen skal føres på en eller annen balansekonto, slik at det kommer fram... Hvilken?

Skal jeg da føre tilbakebetalt beløp som kredit en eller annen konto mot 8960, og fjorårets udekkede tap kredit 2080 mot 8960 før årsavslutningen? Innbilte meg at disponering av overskuddet ble fattet i styrevedtak/generalforasmling etter årsavslutning... Men da er det jo en del av skattbart beløp... Eller er jeg helt på bærtur?
 

Steve Cash

Medlem
Tilbakebetalingen av gjeld føres debet konto for lån og kredit bank, og dermed skal den saken være ute av verden uten å påvirke noe annet.

Det er riktig at det endelige årsregnskapet fastsettes generalforsamlingen, disponeringen som gjøres på forhånd er formelt sett er forslag. Men for å ha noe å legge fram på generalforsamingen må en gjøre opp regnskapet. En skal jo også ha en korrekt egenkapital i næringsoppgaven, så rent teknisk må en gjøre dette på forhånd.

Betalbar skatt og eventuell utsatt skatt er en kostnad i regnskapet (selv om skatt ikke er fradragsberettiget ved ligningen), betalar skatt posteres debet kto 8300 og kredit 2500, det gjøres før årsresultatet disponeres. Det er det som er igjen som skal disponeres, og det kan du gjøre slik jeg beskrev over.

Det virker som at du vil blande inn tilbakebetalinger av lån i årsoppgjøret, det må du ikke gjøre.

Forøvrig prøvde jeg å google frasen disponering av årsresultat, jeg fant noen beskrivelser, uten at jeg brukte så mye tid på å kvalitetssjekke dem. Men gjør det samme, det kan jo hende du finner noen nyttig.
 

GubbenSupport

New Member
Tusen takk, nok en gang :)

Har tråklet meg igjennom disponeringer og korrigeringer og kommet til Næringsoppgave 2. Den ser forsåvidt grei ut, men jeg er usikker på hvordan jeg skal føre RF1052... Skal jeg der føre inn det jeg har disponert til dekning av fjorårets udekkete tap? Ellers ser det ut som at jeg har en egenkapital på nesten 43000, noe som jeg ikke får til å stemme... Skal det inn på linje 116, Andre endringer, eller er jeg nok en gang helt på jordet?
 

Steve Cash

Medlem
Du begynner med egenkapital 31.12.14 i post 100A. Den er den samme post 150 i fjorårets skjema og egenkapital 31.12.14 i næringsoppgaven. Forhåpentligvis.
Deretter setter du inn årsresultatet i post 101, og antakelig har du ikke noe særlig mer, men det kan jeg jo ikke vite sikkert. Du skal ende opp med samme tall i post 150 som egenkapital 31.12.15, dvs post 9450 i næringsoppgaven. Det skal ikke være nødvendig å gjøre noen triks i RF-1052 for å få det til.

Forøvrig tror jeg du kan ha fordel av å vurdere det nye innleveringsmåten som heter næringsrapport skatt. http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...vere-selvangivelsen-med-naringsrapport-skatt/
 

GubbenSupport

New Member
Jeg er treig på avtrekkeren her, tusen hjertelig takk for gode tips! Alt løste seg egentlig da jeg kom så langt som til selvangivelse og næringsoppgave (valgte det framfor næringsrapport på grunn av Fiken-integrasjon, får se hva jeg gjør senere år). Da kom jo alle felter som jeg egentlig hadde savnet før.

Kan jeg spørre om en ting til? Fra i fjor hadde vi en bokført utsatt skattefordel på drøye 8000 på grunn av tidligere års underskudd. jeg snakket med Skatteetaten og de forsto ikke helt hvorfor, men jeg fikk forklart at jeg da bare skulle føre fram underskuddet fra i fjor. Når jeg nå kommer til årsregnskapet kan jeg jo legge inn endringer ut i fra tidligere års skatt, og ejg ser at det er på denne måten det er gjort i fjor, da utsatt skattfordel var enda større. Skattefordelen er balanseført også i år. Kan jeg da bare føre inn dette i notene, og så får vi benyttet denne skattefordelen i år, eller må det føres på noen annen spesiell måte? Beklager at jeg spør om disse helt amatørmessige tingene, men jeg vil gjerne forsøke å spare det som går - og lære :)
 

Steve Cash

Medlem
Egentlig er det litt uklart hva du spør om, endring i utsatt skattefordel framkommer på forskjellsskjemaet og i disponering av årsresultatet som skal inn i bl.a. næringsoppgaven. Ligningsmessig underskudd fra i fjor trekkes fra årets overskudd på selvangivelsens side 2. Men dette skal egentlig allerede være gjort hvis du har gjort ferdig ligningspapirene.

Framstillingen av skattekostnad og utsatt skattefordel i årsregnskapet med balanse og resultatregnskap blir som i næringsoppgaven. Hva du gjør i skattenota påvirker ikke noe av dette, det er bare en spesifikasjon av regnskapet, du er ikke engang forpliktet til å lage skattenote i et lite selskap, men det er ganske ryddig å gjøre det. Forøvrig trenger en ikke å bokføre utsatt skattefordel i små selskaper, men utsatt skatt må bokføres. Jeg utelater utsatt skattefordel, en skal i alle fall være temmelig sikker på å får senere overskudd å føre det mot hvis en skal bokføre beløpet. Men nå har du jo gjort det, og må komme ut av det på det vis, og da må du bare holde på til det går i null.
 

GubbenSupport

New Member
Hm, ja... Jeg førte underskuddet fra i fjor på selvangivelsen, så jeg fikk trukket fra det der. Jeg trodde til å begynne med at utsatt skattefordel var et beløp jeg "hadde til gode" og kunne trekke fra på skatten, men det begynner å ane meg at jeg har misforstått... Er den bokførte utsatte skattefordelen en ren bokføringsteknisk sak, mens den reelle skattegevinsten jeg oppnår av å ha hatt underskudd tidligere år kommer gjennom av at jeg har framført underskuddet fra tidligere år?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg rappet denne definisjonen på nettet av ren latskap (kilde, kontohjelp.no):
Utsatt skattefordel gir uttrykk for den potensielle reduksjonen i betalbar skatt som oppstår ved en realisasjon av balansepostene til balanseførte verdier. Den potensielle reduksjonen oppstår når det skattemessige resultatet er høyere enn det regnskapsmessige.

Fremførbart underskudd er en typisk utsatt skattefordel. Dersom et foretak har gått med skattemessig underskudd i tidligere inntektsår, kan dette underskuddet fremføres iht reglene i skatteloven § 14-6. Denne fremføringsadgangen innebærer at underskuddet i senere inntektsår kan føres mot eventuelt overskudd og således begrense den skattbare inntekten for det senere regnskapsåret. Et fremførbart underskudd er en skattereduserende størrelse forutsatt at det er overveiende sannsynlig at denne posten innen rimelig tid kan benyttes.

For at et selskap skal kunne balanseføre utsatt skattefordel må det følge generelle vurderingsregler. Dette innebærer at foretaket må sannsynliggjøre en skattepliktig inntekt gjennom inntjening i fremtidige år eller gjennom realistisk skattetilpasning som gjør det mulig å utnytte fordelen.
Det er riktig at utsatt skattefordel har sammenheng med underksudd tidligere år, men en like typisk kilde er at regnskapsmessige avskrivninger/avsetninger er større enn skattemessige, f.eks. avsetning til tap på krav.

Ikke så godt å vite hvor du står fast, men hvis du har trukket underskudd fra tidligere år fra på selvangivelsen så skulle det være greit. Og det ser ut til at overskuddet i år er større enn underskuddet fra før, så skal skal vel utsatt skattefordel i post 130 i forskjellsskjemaet forsvinne. Og dette påvirker skattekostnaden, men ikke betalbar skatt.

Greit, dette er vanskelig, og ikke helt lett å forklare heller, det er mulig du kan google fram noen eksempler. Dette her er ganske bra, men det forutsetter at en jobber seg gjennom det: http://fagbokforlaget.no/filarkiv/23skatt08_stud.pdf
 
Topp