Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Underskudd i fjor, hvordan føre i år?

GubbenSupport

New Member
Hei, er ny med regnskap, og har i år ført regnskapet for konas lille AS. I fjor (oppstart) hadde hun et underskudd, og inngående balanse på 2080 Udekket tap var på ca 22000. I tillegg hadde hun på 2915 Gjeld til eiere på ca 21000. Årets overskudd iflg resultatregnskapet er på 58000. Hun har tilbakebetalt mesteparten av gjelden, og dette er ført fortløpende mot 2915(var det riktig?), slik at denne nå står i ca -2000. Men det framgår jo ikke av resultatregnskapet, og dette skal vel ikke være den del av skattegrunnlaget? Det jeg lurer på er om og hvordan dette skal føres før årsavslutning?

Det samme gjelder for såvidt udekket tap, men der ser jeg vel at det er overskudd etter skatt som skal føres mot udekket tap, eller har jeg misforstått helt?

Er veldig takknemlig for noen raske svar! Jepp, jeg vet jeg er sent ute, men jeg lærer....;)
 

Steve Cash

Medlem
Føring av tilbakebetaling mot 2915 er riktig, men har ikke noe med disponering av årsresultat å gjøre. Du skal ikke gjøre mer med dette, restgjelden står der og skal ikke inn i resultatet.

Disponering : kredit 2080 kr 22000 så den går i null. Resten kredit konto 2050, hvis det ikke skal utbetales utbytte. Motkonto er 8960.
 

GubbenSupport

New Member
Tusen tak for raskt svar! Jeg innså at jeg ikke kom i mål, og fikk utsettelse ;-)

Det jeg ikke henger helt med i her er gangen i det...

Vi har som sagt tilbakebetalt mesteparten av det skyldige beløpet til eiere, og jeg skjønner at dette forsåvidt ikke påvirker årsresultatet. Men overskuddet som kommer fram i resultatregnskapet danner jo grunnlaget for skatteberegningen, og jeg tenker at den tilbakebetalingen skal føres på en eller annen balansekonto, slik at det kommer fram... Hvilken?