Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Unngå nedetid

Gomlers

Member
Jeg vil bytte host på 2 domener.

Hvordan unngår jeg enklest mulig nedetid.. Jeg trenger tid på det nye domenet til å sette opp konfigurasjon osv..

Hva gjør jeg?
 

Gomlers

Member
bluehost -> proisp

melde transfer? Ikke bare endre NS?

Glemte selvfølgelig å ta med at domenene står hos domeneshop, og står med pekere mot bluehost sine NS'ere
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Som det sies er det ikke nødvendig med nedetid når en bytter host. Du har siten oppe å kjører både på ny og gammel host.

Du risikerer at 1%(?) av brukerne ser nettsidene hos den gamle hosten det første døgnet, selv om TTL er satt meget lavt.
Dette er gjeldende for mange store bedrifter som kjører egne DNS servere. De følger ikke med TTL.
 

Deezire

Medlem
Personlig ville jeg fjernet all informasjon på den gamle hosten og tvunget folk til å hente inn den nye IP-adressen. Det gjør de, selv om de kanskje ikke vet det, ved å ta en refresh. Brukeren vil mest sannsynlig tro det var noe feil på sin side.

Du sparer hvertfall deg selv for masse ekstraarbeid.
 

Gomlers

Member
Personlig ville jeg fjernet all informasjon på den gamle hosten og tvunget folk til å hente inn den nye IP-adressen. Det gjør de, selv om de kanskje ikke vet det, ved å ta en refresh. Brukeren vil mest sannsynlig tro det var noe feil på sin side.

Du sparer hvertfall deg selv for masse ekstraarbeid.

Sent svar på min egen tråd, men kunne du utdypt den her for meg?
Fjerne all informasjon fra gammel host? Vil ikke brukere da få opp 404?

Jeg har bestilt nytt webhotell, brukt "midlertidig" webadresse til å sette opp en ny side, og har endret NS til den nye hosten... nå venter jeg bare på at endringen skal skje, så da ordner det seg vel sånn.. Men skulle gjerne visst hvordan jeg selv kunne påvirke hvor fort NORID oppdaterer sine egne navnservere!
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Sent svar på min egen tråd, men kunne du utdypt den her for meg?
Fjerne all informasjon fra gammel host? Vil ikke brukere da få opp 404?

Stemmer det ;)


Vet at de ruller ut oppdateringer like etter 4 om ettermiddagene.

Ved å endre NS har du liten og ingen kontroll. Om du kun hadde endret A record til å peke til din nye ipadresse hadde du i mye større grad hatt kontroll.
Ved å sette TTL(time to live) til 10800 sekunder forteller du DNS servere i den store verden at de skal sjekke din ipadresse hvert 10800'ede sekund. Dvs. at det vil ta fra 0 - 2 timer å få alle til å se innholdet på ny server.
 

Gomlers

Member
Stemmer det ;)


Vet at de ruller ut oppdateringer like etter 4 om ettermiddagene.

Ved å endre NS har du liten og ingen kontroll. Om du kun hadde endret A record til å peke til din nye ipadresse hadde du i mye større grad hatt kontroll.
Ved å sette TTL(time to live) til 10800 sekunder forteller du DNS servere i den store verden at de skal sjekke din ipadresse hvert 10800'ede sekund. Dvs. at det vil ta fra 0 - 2 timer å få alle til å se innholdet på ny server.

Og siden jeg endret navneserverene til ny host på fredag, og det enda ikke har skjedd noe.. akkurat HVA bør jeg gjøre nå da?
 

Gomlers

Member
Domeneshop er de jeg har domenet hos.
Domenenavn er tilbryllupet dot no
navnserver jeg bruker i dag er bluehost sine (ns2.bluehost.com, ns1.bluehost.com)
navnserver jeg skal flytte til er proisp sine (ns1.proisp.no og ns2.proisp.no)
aner ikke hvem som endret navnserver, annet enn at jeg la inn proisp sine på kontrollpanelet hos domeneshop..

Ser ut til at det er innloggingsproblemer med mailen min akkurat nå, så da kan det jo hende det har skjedd noe.. (Jeg har sjekket whoishostingthis.com og der sier dem fremdeles at det er bluehost som hoster)
 
Topp