Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetaling av kick back uten mye om og men?

Gjest

New Member
Hei!
Vet ikke om jeg havna i rett kategori her nå, men satser på det og at noen kanskje vet noe om dette.
Jeg skal motta et finders fee/kick back fra et firma jeg har ordnet en avtale for (jeg jobber ikke i dette firmaet), og spørsmålet er om dette beløpet lar seg utbetale til meg privat på noen måte, uten at firmaet som skal betale meg må betale arb.giver avgift e.l.? Det var nemlig svaret jeg fikk, og at de ønsket en faktura fra meg. Jeg har firma, men jeg ønsker ikke å blande det jeg har gjort i privat regi inn i mitt firma. Om jeg fakturerer dem via mitt firma så er vel eneste måten å få disse pengene privat å ta det ut som lønn? Problemet her vil være at jeg tar foreløpig ikke ut lønn da jeg er helt nystartet.

Noen som vet hvordan dette lar seg utbetale uten mye om og men?
Altså hvordan firmaet kan utbetale meg det uten at det tilkommer dem skatt/avgifter e.l. på beløpet?

Takknemlig for svar, om noen vet noe her. :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan fakturere (= skrive regning) for en 1000-lapp i året uten at du trenger ta den inn i noe virksomhet - såklart HVIS denne finders fee ikke har noe å gjøre med det du driver med. Tipset jeg f.eks. om en grafiker til noen så er det naturlig å ta det inn i regnskapet.
Tipset jeg om en bilmekaniker som er naboen min, er det naturlig å ta det utenom. Men det er antakeligvis ikke snakk om 1000 kr.
Så da får du føre det opp på selvangivelsen tror jeg.
 

Gjest

New Member
Jeg har både ENK og NUF. Men NUF´et er firmaet jeg er igang med nå og ikke ønsker å blande dette inn i..
ENK har aldri vært i drift så jeg tenkte det ble plunder om jeg fakturerte via den og må føre på selvangivelsen i tillegg til NUF´et som jeg også må føre på neste års selvangivelse..
Finders fee´et har ingenting med noen av virksomhetene å gjøre, men enklest blir det vel å fakturere via ENK?

Men hva med private som ikke har noe ENK/AS/NUF å fakturere via, men som likevel gjør seg berettiget til utbetaling fra firma ifht f.eks. finders fee, fins det ingen spesielle regler som firmaet da kan forholde seg til? Den private må jo likevel føre beløpet opp som inntekt på selvangivelsen dersom det overgår 1000-lappen i året??
 

Gjest

New Member
Jeg sjekka her ifht innholdskrav til faktura: UMB | Økonomihåndbok | Krav til faktura (salgsdokument) - kap. 1.2
og her står det spesifikt at leverandør må være registrert næringsdrivende og inneha org.nr.
Så da er det vel ingen vei utenom enn å fakturere via mitt ENK :)

Takk for svar likevel!
:) Sikkert flere som lurer på det samme, og jeg vet av erfaring at det ikke er lett å få entydige svar omkring slike spørsmål i diverse offentlige instanser..
 

Tonny Kluften

Administrator
...
og her står det spesifikt at leverandør må være registrert næringsdrivende og inneha org.nr.
...

Den er sist oppdatert 04.04.06. Og jeg ville ikke ta det for god fisk hvis jeg var deg.
"Økonomihåndboka er en oversikt over gjeldende bestemmelser på økonomiområdet med rutiner som gjelder økonomiforvaltningen ved UMB". Altså ingen offentlig regelbok, kun interne regler for Universitetet for miljø- og biovitenskap.

Det er nemlig slik at vedig mange firmaer utbetaler til fakturaer hvor det ikke er noe org.nr. Og det er ikke noe problem.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Tror nok hovedpoenget for de som skal betale ut dette er å unngå å betale arbeidsgiveravgift, samt foreta beskatning og utbetaling av feriepenger.

Og, når du først har et enkeltmannsforetak kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke vil fakturere på det!?! Det er det samme som å fakturere fra deg som privatperson.
 

Gjest

New Member
Har fakturert nå via mitt ENK :)
Tenkte bare unngå det for å slippe sende inn oppgave på det til neste år.. Ett mindre papirarbeid tenkte jeg :)

Når det gjelder linken jeg postet så spiller det egentlig ingen rolle at den er 3 år gammel, eller gjelder UMB, samme regler gjelder fortsatt og i alle sektorer ser det ut som når jeg søker på formkrav til faktura o.l. Men selvfølgelig fins der unntak fra reglene, men de gjelder ikke meg uansett. I tillegg vil betaler av faktura måtte innrapportere utbetalingen i sitt regnskap som lønn med arb.giveravgift, feriepenger, skatt osv..
Mulig man kan unngå det ved å "ansette" meg som freelancer, men gidder ikke sjekke det.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Freelansere kan ikke ansettes.

Kun skattemyndighetene kan utstede regelverk - UMB kan supplere med ekstra krav ovenfor sine leverandører, men det gjelder per definisjon ikke for allmenheten.
Spiller derfor stor rolle. Henvisningen til kildene (innhold av salgsdokumenter, bokføringsloven og forskrift om bokføring) gjelder - resten av UMB dokumentet bryr jeg meg ikke om (UMB ikke er myndig å stille krav til meg da jeg ikke er leverandør).

Og det har noe å si at UMB-dokumentet er 3 år gammel: de henviser til §2 i 'innhold av salgsdokmenter' - men den paragrafen er opphevet. ;)
 

Gjest

New Member
Men hvor finner man reglene som faktisk gjelder i dag omkring dette?
Hvordan kan "oppdragsgiver" utbetale meg kick back uten at de må betale arb.giveravgift m.m., og utbetale meg dette som privatperson?
Har søkt mye på nettet og alt jeg finner sier stor sett det samme? At der MÅ være org.nr. tilhørende registrert næringsdrivende som utsteder faktura.
Unntakene gjelder veldedige organisasjoner, du kan motta 1000 kr per år skattefritt fra én oppdragsgiver, hobbynæring osv. Men for mitt tilfelle finner jeg kun at jeg faktisk må utstede faktura og med org.nr.
Derfor mente jeg at UMB-linken var relevant, men er fullt klar over at det er skattemyndighetene som forvalter regelverket som man må forholde seg til..
 

Gjest

New Member
Snakket med de først og de sa de ikke kunne motta faktura uten org.nr. Så den er sendt og oppfyller alle "formkrav" :) ifht org.nr. osv..
Men jeg lurer nå likevel om ikke der fins noen unntak som kunne anvendes.. :)
Takker for alle svar! :)
 
Snakket med de først og de sa de ikke kunne motta faktura uten org.nr. Så den er sendt og oppfyller alle "formkrav" :) ifht org.nr. osv..
Men jeg lurer nå likevel om ikke der fins noen unntak som kunne anvendes.. :)
Takker for alle svar! :)


Jeg har snekret sammen hundrevis av "manuelle" fakturaer og sendt ut til firmaer og har pr i dag ikke mottatt en eneste returhenvendelse om manglende org.nr..

Det er lovpålagt med både org.nr og et prenummerert fakturanummer, men erfaringsmessig er det MANGE som velger å ikke bry seg særlig mye med det.
 
Topp