Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utgifter ved selvstendig næringsdrivende

hapetter

Medlem
Hei,

Jeg har fått tilbud om konsulentoppdrag med 1 års garantert innleie tid. Jeg må derfor starte eget selskap. Jeg vurderer de forskjellige selskapsformene og har vel kommet frem til at NUF eller AS gir den beste avkastningen i mitt tilfelle.

Hva kan man regne med i % av bruttolønn til arbeidstakeravgift, feriepenger, forsikringer osv?
Skjønner at det avhenger av hvor gode forsikringene er ol, men sånn ca..

Har noen erfaring med firmahjelp eller andre som kan hjelpe til med opprettelse av NUF? Er det noen feller man kan gå i? skjulte utgifter osv?

Takk!

Mvh
Hans
 

hansson

Langveisfarende
Når du skriver bruttolønn her regner jeg med du mener fakturert omsetning? Svarte nylig på noe lignende her, som skulle gi deg en viss idé om hvordan du sammenligner lønn og næringsinntekt. Som du ser blir det fort mye mindre lukrativt å være næringsdrivende enn man tror: Forum for frilansere - Frilansinfo LOUNGE • Se emne - ENK eller NUF, vad sitter jeg igjen med?

(Husker ikke om det er forbudt å poste lenker til andre forum - du får ha meg unnskyldt Tonny da det gjøres i beste mening.)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Først av alt; hva var det som fikk deg til å dra slutningen om at et AS event. NUF gir deg den beste avkastningen når du tydeligvis ikke kjenner til kostnadene ellers??

Arbeidsgiveravgift kommer an på hvor i landet du registrerer selskapet / hvor du bor. Men, antar du er en av de som kommer inn under 14,1%.
Feriepenger er 10,2 % ved 4 uker ferie og 12% ved 5 uker ferie.

Du slipper nok unna forsikring, men det kan nok uansett være smart å vurdere opp mot hvilken type jobb du skal utføre og riskikoen ved denne.

Ta høyde for at du kan bli syk. Siden du skal jobbe i eget firma er det jo din egen lomme arbeidsgiverperioden skal gå ut fra, så det blir da en lite lønnsom periode såfremt du ikke har laget en spesialavtale med oppdragsgiver.

Det er både fordeler og ulemper med de forskjellige selskapsformene. Ta en nøye vurdering og vei godt for og imot ut i fra dine og din families forutsetninger.

Lykke til med oppdraget!
 

hapetter

Medlem
Takk for svar. Det er mulig jeg dro litt rask besluttning ang. NUF/AS versus ENK, men ut fra hva jeg kan lese meg til så menes spesialistene at for kunnskapsbaserte konsulent oppdrag så er NUF/AS det beste alternativet. Ser at det er komplisert. I mitt tilfelle vil jeg jobbe som IT konsulent og arbeidsgiver holder lokaler ol. Det er lite jeg kan trekke av på skatten slik jeg ser det. Jeg fakturere 1 gang pr. mnd.

la oss si at timelønnen er 750,-/t. Hva vil jeg sitte igjen med ca netto i et NUF vs ENK? La oss si med 5 ukers ferie, grei forsikring, uttak av all overskudd (NUF) med "optimal" fordeling av lønn og utbytte og ellers rimelig like ordninger

Er det mulig å f.eks ta opp lån i et AS/NUF til f.eks å lage hjemmekontor el. for så å bruke inntjeningen til å betale inn lånet med. Med andre ord, slippe skatt på overskudd og lønn når det alikevell skulle gått til oppussing og nytt hjemmekontor?

Takk

Mvh
Hans Pettersson
 

zapotek

Medlem
Om oppdragsgiver holder kontor for deg og du kun jobber for denne, høres det ut som du skulle vært ansatt og ikke drevet eget firma. Tror det kreves at du driver for "egen regning" for at skatteetaten ikke skal tolke dette som forsøk på å unnslippe arbeidsgiveravgift.
 

hapetter

Medlem
Det kan ses som et oppdrag av 1 års varighet. Vil det by på problemer for oppdragsgiver/meg? De har ansettelsesstopp og behovet er midlertidig. Må det dokumenteres spesielt?
 

Kassimaja

Geocacher
Om oppdragsgiver holder kontor for deg og du kun jobber for denne, høres det ut som du skulle vært ansatt og ikke drevet eget firma. Tror det kreves at du driver for "egen regning" for at skatteetaten ikke skal tolke dette som forsøk på å unnslippe arbeidsgiveravgift.

Hvis det opprettes et NUF eller AS så må jo dette betale arbeidsgiveravgift, så det er vell egentlig ikke noe argument. Jeg kjenner til flere som har stiftet firma og leid selv selv inn til et enkelt firma i mange år uten at dette har vært noe problem, selv om firmaet ikke har hatt noen andre kunder.
 

hansson

Langveisfarende
Dette er ganske garantert ulovlig kontraktørvirksomhet. Man har da deltidsansettelser og midlertidige ansettelser og trenger ikke å ta inn frilansere på fast basis for å vri seg unna en "ansettelsesstopp". Det er helt feil at frilanseren har kun 1 kunde. Jeg tipper trådstarters oppdragsgiver gjør seg skyldig i å bryte samtlige av skatteetatens regler for hva som IKKE er næringsvirksomhet:

Arbeidstaker stiller sin personlige arbeidskraft til rådighet og kan ikke leie inn medhjelper for egen regning til å gjøre jobben. (CHECK)

Arbeidstaker har plikt til å underordne seg oppdragsgiverens administrative og faglige kontroll av arbeidet. (CHECK)

Arbeidstaker får betalt for å stille sin arbeidskraft til rådighet, men oppdragsgiver betaler det meste av kostnadene. (CHECK)

Oppdragsgiver stiller til rådighet arbeidsrom, redskap, materialer eller andre hjelpemidler. (CHECK)

Arbeids- eller oppdragsgiveren bærer risikoen for arbeidsresultatet. (CHECK)

Hentet fra denne: Vit når du IKKE er næringsdrivende | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

Kan du selv ta inn kontraktører for å utføre oppdraget? Hvis ikke er du sannsynligvis ansatt, og oppdragsgiver gjør seg skyldig i lovbrudd. Dette bør meldes til skattemyndighetene.
 
Topp