Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utleie av diverse utstyr

Marius87

New Member
Hei,

Jeg ser at det er mange kunnskapsrike mennesker her inne. Jeg tenkte derfor at jeg kunne forhøre meg litt med dere. Jeg har en del dyrt utstyr stående hjemme som "aldri" blir brukt. Dette er spesialutstyr innenfor diverse arbeidsnisjer. Dyrt måleutstyr (pris på ca 40.000,-) samt andre ting som vil koste mye å kjøpe.

Jeg har en ganske stor vennekrets, og det er alltid noen som ønsker å låne mye av utstyret, for å slippe og kjøpe dette selv. Eller for å slippe og ringe etter fagfolk for å få en lapp med målestand foreksempel. Jeg ønsker derfor å starte et AS hvor jeg enkelt kan leie ut utstyret på dagsbasis.

Det er ikke noe problem å starte et AS, men jeg lurer litt på hvordan jeg kan være trygg på utleie. Eksempelvis så leier jeg ut et måleapparat til en verdi av 40.000,- til en privatperson. Døgnprisen er eksempelvis 400,-. Hva er best praksis for å få betalt beløpet (forhåndsbetaling?) og hvordan vet jeg at personen ikke stikker av med utstyret? (forsikring? dipositum osv?)

Er det noen som har erfaring med dette? Folk leier jo ut tilhengere som ofte kan være dyre, eller biler... så det må jo finnes en god løsning på dette. Blir jo i overkant å be om disositum for hva maskinen er verdt. Og hva om man er forsinket med leveranse? (leveres 3 dager for sent) sender man da faktura?

Beklager så mange spørsmål :) håper det gir mening.
 

Selvfiks

Medlem
Du kan her ta litt lærdom av bilutleie selskaper.

Du kan ta depositum men ikke så stor som du nevnte. Depositumet kan være en reservasjon på f. Eks kredittkort.

Depositumet er også for hvis utstyret får skader eller annet.

Du kan kanskje tilby forsikringsavtaler du kan tjene noe ekstra på. Her bør du forhøre deg med forsikringsselskap og hvordan du skal gå frem. Men for egen del forsikring er viktig. Men kan bli dyrt.

Så bør du kanskje bakgrunnsjekke de du skal leie til, dette kan la seg gjøre med en kredittsjekk. At vedkommende legitimerer seg osv.

Kontrakten vil jo være den som kommer kanskje til å være den mest viktige. Her skal spillereglene fastsettes og det kan være lurt å få en profesjonell aktør til å lage en slik kontrakt for deg, slik at dette holder i retten hvis du skulle havne der.

Leverer folk for sent så fakturer du dem selvfølgelig for den tiden og kanskje et gebyr på det igjen. Bare rett og rimelig det da dette går utover de andre kundene og din bedrift renome. Men dette er noe som bør være avklart i kontrakten også.

Faktura sendes når dere skal gjøre opp. Er ikke utstyret levert går taksameteret fortsatt. Innen rimelighetens tid, skjønner du at utstyret er underslått, så er det bare å sette igang prosessen med å få det tilbake.

Du bør ha en plan for hva du skal gjøre hvis noen ikke betaler og hvis noen stikker av meg utstyret og kanskje viktigst hvordan forebygge at det skjer.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hva med å bruke f.eks. en tjeneste som Leieting istedenfor å gjøre noe stort ut av dette selv - sånn i starten i alle fall? https://leieting.no/
 

Marius87

New Member
Ser nok ut som @Selvfiks har den beste løsningen her, leieting virker både dyrt og som et unødvendig ledd. Takk for tilbakemeldingene :) blir nok å markedsføre seg selv litt og få dette opp å gå i løpet av 2019.
 

JudeQuinn

Medlem
Synes det er en god ide, og du kan ogsaa bruke ASet som en portal for andre til aa gjoere det samme. Jeg kjoeper ogsaa alltid inn ordentlig ting, og er "go to"-fyren for verktoey, dykkerutstyr, stiger, maleutstyr blatn venner og kjente ...
 
Topp