Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utnyter Google informasjonen fra Analytics?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Noen her som tror at Google bruker informasjonen dem samler fra analytics i søkemotoralgoritmene sine når dem kalkulerer rankeringer?

F.eks, hvis dem ser at nettsiden din har en forferdelig bounce rate gjennom analytics, tror du dem så trekker ned rankeringen din pga av dette?
 

picxx

Well-Known Member
Personlig bruker jeg analytics på 3 domener pr. i dag. Og alle domener har en ekstrem bouncerate, men gjør det faktisk veldig godt i google. At det er noe som er innlagt og vil bli brukt om storparten av webmastere verden over går over til å bruke analytics kan manjo ikke se bort fra.
 

Knut

Medlem
Noe hjelper det ihvertfall på å bruke GA Jeg hadde ett par sider som ikke ville indekseres. Venta mange uker på dette.. Limte inn GA og vips var alle sidene indeksert.
 

picxx

Well-Known Member
Om en venter uker på å få sider indeksert er det noe galt med nettverket ditt.
(Tar meg aldri mere enn 24 timer(normalt 4-5 timer) å få en side indeksert....skulle da bare mangle, man er da litt seriøs, hehe)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har ingen kilder eller grunner som bekrefter temaet i denne traden, bare en tanke som har sust over hodet mitt i det siste - tror dere algoritmene deres henter informasjon fra flere kilder enn vi tror?

Det har jo blitt nevnt tidligere at Google overvaaker hvor fort man kommer tilbake til sokesiden etter man har trykket paa et av resultatene. Om det viser seg at 90% av brukerene kommer tilbake til sokesiden etter aa ha trykket paa et resultat, saa kan det bety at det resultatet ikke er saa relevant for sokeordet sitt (eventuelt at det bare en en crappy side). Det er ingen som kan bekrefte det, men det sies at man kan rankere bare ved aa trykke seg inn paa sin egen lenke i sokemotorene.

Om dette faktisk stemmer, hva stopper dem fra og bruke analytics data der dem kan bruke dem?
 

Tonny Kluften

Administrator
..
Det har jo blitt nevnt tidligere at Google overvaaker hvor fort man kommer tilbake til sokesiden etter man har trykket paa et av resultatene. Om det viser seg at 90% av brukerene kommer tilbake til sokesiden etter aa ha trykket paa et resultat, saa kan det bety at det resultatet ikke er saa relevant for sokeordet sitt (eventuelt at det bare en en crappy side). Det er ingen som kan bekrefte det, men det sies at man kan rankere bare ved aa trykke seg inn paa sin egen lenke i sokemotorene. ...

Ang. det der så var det snakk om at man kunne bruke den metoden på MSN for et par år siden. Siden da har det ikke vært særlig snakk om det, hadde det funket ville det vært populært.

Men som du sier, Google bruker nok parametre i algorytmen sin som vi ikke vet om.
 

tyr897

Medlem
Jeg tror helt klart Google bruker Analytics, og det er et av målene med å tilby tjenesten gratis.

De kan måle hvilke søkeord du kom med fra andre søkemotorer. De kan se på hvilket surfemønster du har, hvordan du beveger deg videre mellom sider og resultater. Dersom du søkte på bananer, og først var på chiquita.com og siden på bama.no, og dette skjer i stor skala (som alt med Google gjør) kan de trekke slutninger av dette.

De kan også gjøre noe ala det beskrevet ovenfor. Dersom det er mange som ikke blir værende på en side som dukker høyt opp i serp, kan nok det få konsekvenser. Neppe direkte rettet mot siden, men kanskje distribuert utover i algoritmen med en form for innholdsanalyse? Men som sagt, hvem vet?

Det fins sikkert uendelig med måter å utnytte all statistikken de får fra Analytics, og det er jeg fullstendig overbevist om at de akter å gjøre ;)
 
Sist redigert:

semb

Medlem
Google Toolbar er nok enda mer utbredt enn Analytics, og er kanskje en sikrere kilde for å spore klikk og atferd etter at brukeren forlater SERPen.Jeg er sikker på at de bruker dette til å påvirke r<ngeringene sine, i hvert fall i en av sine uendelige, "eksperimentelle" SERPer
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Litt paranoia er bare sunt.

Man vet jo dessuten ikke hvilke regler som ligger i Googles algoritmer, så dette kan være et kriterium for å ranke en nettside høyere eller lavere. Vi vet ikke.

Hvis man driver litt i gråsonen, med eksempelvis massevis av splogs som rutinemessig blir deindeksert av Google, kan man jo godt være litt forsiktig med å legge igjen spor som Analytics-ID og AdSense-ID, og samtidig gjerne la være å registrere nettstedet i Webmasters Tools.

Eventuelt kan man bruke en "dirty" Analytics-konto som er øremerket nettsider med lav kvalitet på innholdet. Med ditto AdSense- og Webmasters Tools-konti.
 
Sist redigert:
Topp