Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utvide eksisterende ENK til ny "satsing"

kek91

Webutvikler
Hei,

Jeg har allerede et enkeltpersonsforetak hvor næringskoden er 62.010 (programmeringstjenester), som ble laget av Brreg ut i fra min beskrivelse da jeg opprettet selskapet.

Er det nå mulig for meg, hvis jeg også registrerer meg i enhetsregisteret, å bruke mitt ENK til å starte med varesalg, som er en annen næringskode? Jeg vil også fortsette med programmeringstjenester, men "utvide" selskapet.

Er det så enkelt at Brreg da bare legger på enda en næringskode på selskapet mitt, eller må jeg registrere et nytt selskap for å få det helt riktig?

Tusen takk for alle svar
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke denne koden så veldig viktig. Og om man driver med flere ting, er det ved "hovedgesjeften" som skal stå som kode.

Jeg har kode: "73.120 Medieformidlingstjenester" og driver med drift av nettsider, design og fotografering. Er jo ganske nært det vel? ;)
 

Steve Cash

Medlem
Den nevnte koden tror jeg mest det er Statistisk sentralbyrå som bruker, men Foretaksregisterloven § 3-5 (3) sier at en skal beskrive hva slags næringsvirksomhet en driver, så formelt skal det nok også stå varesalg, uten at jeg har hørt at noen har fått trøbbel av å ikke melde inn alt en driver med.

Men det som er viktigere er at samme lov i § 2-1 (7) sier at enkeltpersonforetak som driver handel med innkjøpte varer skal være registrert i foretaksregistret i tillegg til enhetsregistret. Så hvis du ikke har gjort det må du sende inn registrering. Kilde: /d: LOV-1985-06-21-78 :d/ Lov om registrering av foretak [foretaksregisterloven].

Forøvrig kan du drive hvor mange virksomheter du vil innenfor samme enkeltpersonforetak, faktisk kan én person bare ha ett enkeltpersonforetak. (Jeg har sett at noen har hatt fler, men det skyldes egentlig feilregistrering.)
 

kek91

Webutvikler
Tusen takk for informasjonen Dag og Steve, da ble jeg litt tryggere på den biten :)

Jeg var klar over at man må være med i enhetsregisteret, men takk for at du nevner det uansett. Jeg er kun i foretaksregisteret så før jeg evt starter med salg av importvarer skal jeg også registrere meg i enhetsregisteret.

Det siste du nevnte var jeg ikke klar over, Steve. Nyttig å vite
 
Topp