Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vær obs på dette når du velger affiliate-nettverk

appelsin

Medlem
Jeg blir av og til kontaktet av svenske og danske annonsenettverk som ønsker at jeg skal bli partner hos dem.

Sist ute er Adtraction som skryter av at de har mange spennende kampanjer.

Jeg ba om å få se regnskapene deres, og da fikk jeg høre at omsetningen i 2011 var 15 millioner, og i 2012 blir den enda høyere. Dette er ikke så veldig interessant informasjon for meg som affiliate partner. Det aller viktigste som affiliate partner er (i tillegg til gode kampanjer) er at selskapet er solid, og har finansiell soliditet til å betale sine affiliate partnere, også i dårlige tider. For å gjøre seg en mening om et selskap er solid, bør man se på balansen.

Dette viser Adtraction sin balanse per 31.12.2011:

Eiendeler: 4 798 000 SEK
Gjeld: 4 578 000 SEK
Egenkapital: 220 000 SEK

Legg merke til at egenkapitalen er på lave 220 000 kr (EK-andel på under 5 %). Med andre ord hvis eiendelene deres faller med 5 % i verdi, så er selskapet teknisk konkurs. 5 % egenkapital er ekstremt lavt. Den bør være minst 30 %. Husk at du som affiliate partner er kreditor hos affiliatenettverkene. Når man er kreditor er det viktig å vite at debitor kan betale for seg, og stille sikkerhet dersom likviditeten i selskapet skulle forverre seg. Slik jeg ser det er det altfor høy risiko å være kreditor hos Adtraction.

Jeg bør ikke spekulere for mye, men jeg skal på generelt grunnlag si hva som potensielt kan være drivkraften bak den lave egenkapitalen.

Annonseselskapet kan betale ut alt overskuddet i selskapet som lønn til eierne. Dermed er disse pengene "trygge" for eierne. Dvs. når man har et aksjeselskap med begrenset ansvar for kapitalen ("limited" på engelsk), så kan ikke kreditorene kreve at aksjonærene skal betale dersom selskapet går konkurs. Med andre ord kan eierne av Adtraction (og andre selskaper med lav egenkapital) flytte all risiko over på affiliate-partnerne som kanskje ikke har nok finansiell forståelse.

Det er viktig at dere er kritiske til annonsenettverkene, og sjekker regnskapene deres før dere blir partnere. Bare i fjor gikk 2 danske annonsenettverk som jeg brukte konkurs.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Annonseselskapet kan betale ut alt overskuddet i selskapet som lønn til eierne. Dermed er disse pengene "trygge" for eierne.

Nå er du veldig dramatisk selv om du har mye rett i det du sier, men det er nå faktisk slik at en slik disposisjon som det å utbetale penger i lønn til eierne av selskapet før selskapet går konkurs normalt ville blitt omstøtt senere, slik at det er et lite reellt scenario slik jeg ser det.

Det er visse lover for konkurs i selskaper med begrenset ansvar også, og dersom det foreligger en presumsjon om at skyldneren har foretatt disposisjoner i ond tro, som det heter så fint, så kan den disposisjonen omstøtes og pengene kreves tilbake av boet.

Du skal nok heller ikke se deg helt blind på balanselikningen, da det for de fleste selskaper vil være lønnsomt å komme ut så likt som mulig på begge sider av denne, og det vil for eksempel være viktig å se på om dette er kortsiktig eller langsiktig gjeld, hvilken type gjeld det er snakk om osv. før man konkluderer med at selskapet ville vært konkurs dersom en liten del av eiendelene gikk tapt.
 

appelsin

Medlem
Det er visse lover for konkurs i selskaper med begrenset ansvar også, og dersom det foreligger en presumsjon om at skyldneren har foretatt disposisjoner i ond tro, som det heter så fint, så kan den disposisjonen omstøtes og pengene kreves tilbake av boet.

Det vet jeg, men av erfaring viser det seg at dette er vanskelig og ressurskrevende å bevise, særlig for et så lite selskap. Dessuten kan selskapet hevde at lederlønningene ikke er unormalt høye.

Du skal nok heller ikke se deg helt blind på balanselikningen, da det for de fleste selskaper vil være lønnsomt å komme ut så likt som mulig på begge sider av denne, og det vil for eksempel være viktig å se på om dette er kortsiktig eller langsiktig gjeld, hvilken type gjeld det er snakk om osv. før man konkluderer med at selskapet ville vært konkurs dersom en liten del av eiendelene gikk tapt.

Det meste av gjelden er kortsiktig gjeld til affiliate-partnere. Altså er det disse som sitter med skjegget i postkassen når selskapet går konkurs.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det viktigste er risikospredning - ikke bind deg til et spesielt nettverk. Ikke gjør deg totalt avhengig av et nettverk.
 

metallian

Medlem
Best å spre seg litt ut ja- forøvrig havner en jo gjerne i suppen med enkeltannonsører også for de firmaene som ikke garanterer for betalingen eller krever forhåndbetaling.

Jeg har siste halvåret havnet i den situasjonen hos TD at jeg bare får ut en brøkdel av de tusenlappene jeg har tjent. Og TD er vel solide, og forsåvidt firmane e det gjelder også, men pengene ser jeg ikke noe til.

Er det Adservice eller Netbooster som garanterer for inntjeningen?
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis man bare har et overskudd på lavt 5-sifret i mnd. så er jeg ikke enig at det er best å spre seg hvis man er veldig fornøyd med, og får generelt best betingelser og best service, hos et enkelt affilliateselskap.
Ja, man må ta et tap, men tapet er begrenset og risikoen for konkurs er egentlig veldig liten. Og uteblir betalingen en mnd så avslutter man selvfølgelig samarbeidet med selskapet med en gang.
 

appelsin

Medlem
Hvis man bare har et overskudd på lavt 5-sifret i mnd. så er jeg ikke enig at det er best å spre seg hvis man er veldig fornøyd med, og får generelt best betingelser og best service, hos et enkelt affilliateselskap.
Ja, man må ta et tap, men tapet er begrenset og risikoen for konkurs er egentlig veldig liten. Og uteblir betalingen en mnd så avslutter man selvfølgelig samarbeidet med selskapet med en gang.

Det er mange annonsenettverk som har en gjennomsnittlig kredtittid på 60 dager (f.eks. provisjon opptjent fra 1. januar til 31. januar blir utbetalt 15. mars. Dvs. inntekter 1. januar tar 74 dager, mens 31. desember tar 43 dager, og i snitt blir dette 58,5 dager, gitt at inntektene er jevnt fordelt i perioden). Det tar altså i snitt 60 dager fra man opptjener provisjon til de skal være utbetalt. Med andre ord går det 2 mnd før man stenger kampanjene, og ikke 1 mnd. Man kan tjene opp ganske mye penger på 2 mnd.
 

Ole Avranden

utvandret
En samarbeidspartners regnskap er bare en av flere faktorer som bør telle inn. Men jeg vil si, kanskje det er den minst interessante. Det kan være mange grunner til at regnskapet pr 31.12.11 så slik ut som det gjorde - ekspansjon eller investeringer kan være to grunner. Og det er da ikke særlig smart å velge bort samarbeidspartnere som ekspanderer eller sikrer fremtiden via investeringer.

Den initielle kontakten sier ofte svært mye om hvor seriøst selskapet er. Omtale på fora er en meget viktig faktor. (De to affilitaselskapene trådstarter viser til hadde fått mye pepper på en rekke nordiske fora i laaaang tid før de gikk konk, så at de gikk konk var liksom ikke noen stor overraskelse.)

Og som Tonny sier, uteblir betalingen - trekk deg ut med en gang.
 

appelsin

Medlem
En samarbeidspartners regnskap er bare en av flere faktorer som bør telle inn. Men jeg vil si, kanskje det er den minst interessante. Det kan være mange grunner til at regnskapet pr 31.12.11 så slik ut som det gjorde - ekspansjon eller investeringer kan være to grunner.

Investeringer påvirker ikke egenkapitalen negativt (annet enn avskrivninger/nedskrivninger over tid). Investeringer er bare en omfordeling av kontanter til annen aktiva.
 

adeneo

Medlem
Noen vil vel alltid falle fra, fått e-post om at AdBrite legger inn årene også ser jeg:

Dear adBrite Publisher,

Over the last few weeks, adBrite and its management have been evaluating the go-forward plan for the business. Given market conditions and certain financial liabilities, in working with our lenders, we have decided to cease operations on Feb 1, 2013.
 
Topp