Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valg av webhotell og båndbredde pr. mnd.

Steve Cash

Medlem
Jeg vurderer hvor jeg skal leie plass til en webside som er på planleggingsstadiet. Det jeg ikke forstår er hva X antall GB båndbredde pr. måned innebærer i praksis.

For ikke å bruke alt for lang tid på leting og søking har jeg begrenset sammenligningen til Host1 og Uniweb. Begge oppfatter jeg som seriøse og skikkelige leverandører, jeg har brukt Uniweb tidligere, både til domene og en wordpress-side, og har vært veldig fornøyd med det de leverer. Likevel har jeg lyst til å sjekke litt.

Mine krav, i tillegg til oppetid, tilgjengelighet og service, er at jeg kan bruke Wordpress, så vidt jeg vet fordrer det at de støtter MySQL og php, og ikke noe særlig mer. Begge leverendører støtter det.

Host1, som har fått god omtale på forumet tidligere, ser ut til å ha pakker med begrenset båndbredde pr. måned, fra 10 til 100 GB, prisen varerier deretter. Uniwweb har fri trafikk. Og det er akkurat her mine kunnskaper stopper. Nå vet jeg jo ikke hvor mye trafikk det blir før jeg har startet, men (puh, dumt formulert spørsmål) 10GB trafikk, hvor mye er det?

Selvfølgelig varierer lagringsplassingen også etter hvor mye en betaler, men jeg tror ikke det vil bli en kritisk faktor for meg. Host1 har en veldig oversiktlig prismatrise, Uniweb har flere valg, (Linux, Windows, Business osv.) og dermed større mulighet til å gå seg bort.
 
Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Jeg oppfordrer deg til å vurdere Pro Isp. Sammenlign gjerne også med pris. De yter god service og gir deg en prøveperiode på 30 dager med full angrerett.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det som kan være kjipt med hoster som tilbyr ubegrenset lagring, trafikk, osv, er

1: at du kan risikere å havne på samme server som noen som bruker fordømt mye ressurser

...men samtidig har de vanligvis en klausul ala "hvis du bruker for mye ressurser kan vi tuppe deg ut"

problemet er bare punkt 2...

2: disse grensene for hva som er "for mye" ressurser står vanligvis ikke klart definert (ellers hadde det jo krasja med "ubegrenset"...), dermed kan du lett risikere at hvis du en dag plutselig får mye trafikk kan du risikere å bli tuppa ut/stengt ned akkurat da, når man egentlig har en gylden anlednding.

hmmm... det var et punkt til jeg tenkte på, men nå kommer jeg selvsagt ikke på det. Poenget er imidlertid det samme - at "ubegrenset" trafikk og lagringsplass absolutt ikke er bra i proff sammenheng.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hei Steve,

Ta gjerne en titt på tilbudene hos meg. Du kan kjøre WP, og det er ingen begrensning på båndbredde. Det er en klausul om at "hvis det tar helt av, så vil vi diskutere saken". Ingen kunder har til nå blitt sagt opp grunnet for høyt forbruk.
 

Steve Cash

Medlem
Hvilken betydning har det om jeg velger Linux eller Windows webhotell? Som nevnt i åpningsposten skal jeg bruke Wordpress, MySQL og php.

Jeg ser at en også kan velge egen ip-adresse. Jeg trodde at en har det så lenge en har sitt eget domene, men begrepet betyr tydeligvis noe annet i denne sammenhengen. Bør jeg ha det?

(Jeg sammenligner fortsatt betingelser og priser fra forskjellige leverandører: Uniweb, Host1, Domeneshop, Syse, Pro ISP, Telsys. Det er jo vanskeligere å finne reell pris på webhotell enn på tilbud fra banker og teleselskaper. Domeneshop er billig og oversiktlig, men noen sier de har trege servere. En del av de andre er dyre, Uniweb kjenner jeg fra før og har vært fornøyd der. Tja!)
 

Steve Cash

Medlem
Takk, da går jeg for det, det ser ut til å være det rimeligste valget også.

(Jeg takker også de som har sendt meg tilbud og innspill om valg av leverandør av webhotell. Men nå har jeg bestemt meg for å bruke den leverandøren jeg har brukt tidligere. Ikke fordi jeg kan dokumentere at dette er den beste i verden, men for meg er det viktig å velge en leverandør som er kjent, har en viss størrelse og som har vært i markedet en stund, samme hva slags produkt jeg skal kjøpe. Jeg har allerede et kundeforhold der, og så langt har jeg vært fornøyd, så da skifter jeg ikke, selv om jeg kanskje kan få det noen tikroner billigere pr. måned et annet sted. Dessuten tar informasjonssøking tid, uten at jeg vet på forhånd at tidsbruken kaster noe av seg.)
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Nei, det har jeg ikke, jeg har alltid forbundet Azure med skytjenester for større firmaer, og ikke med webhosting, men jeg ser de har tilbud om det også.

Akkurat nå ligger det en beklagelse på windowsazure.com om at innholdet i øyeblikket bare er tilgjengelig på engelsk, og dermed er prisene i dollar.

Det ser ut til at de tilbyr 3 pakker: free, shared og standard. Men også ved free må en betale for SQL database, og bare månedsprisen på den overstiger det en må betale for hosting hos norske firmaer som tilbyr MySQL av tilsvarende størrelse. 1 GB koster 10 dollar i måneden,og antakelig er det nok for meg i startfasen. Hvis dette er totalprisen kommer det ut omtrent likt med norske hoster som tilbyr 4 GB på MySQL. 4 GB hos Microsoft ligger på 22 dollar i måneden, og da begynner et å bli uinteressant for en webside jeg ikke vet om kommer til å kaste noe av seg.
 
Sist redigert:
Topp