Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Valutakonto eller konto i utlandet

paperboyNC

New Member
Jeg driver en del nettsider som mottar affiliate inntekt i dollar (USD), samt har jeg store deler av utgiftene i forbindelse av driften i USD også.

Frem til nå har jeg bare tatt ut inntektene til Neteller og brukt deres Net+ Prepaid MasterCard kort til å betale via PayPal til freelancere og andre utgifter jeg har hatt. Nå viser det seg at PayPal ikke lenger vil tillate å bruke prepaid kort til kontoene deres, samt jeg omdanner ENK til AS og derfor bør nok holde privat og bedrift adskilt (Neteller tilbyr ikke bedriftskontoer så vidt jeg kan se) og derfor må jeg uansett bort fra denne løsningen.

Problemet blir da jeg tar ut fra USD til norske kroner (NOK) til min driftskonto så går det ofte med noen prosenter i valutaveksling. Det samme skjer så når jeg skal betale fra driftskontoen til aktøren det gjelder, som nesten uten unntak tar betalt i USD.

Det jeg lurer på er om noen her vet om det er mulig å opprette bankkontoer i andre valutaer her i Norge eller om man kan opprette bankkontoer i utlandet å bruke det som driftskonto?

Gjorde litt søk på dette og det ser ut som DNB har valutakonto f.eks. men det er visst gebyrer ved bruk av den, og da er vi (nesten) like langt igjen. Hadde håpet det var en måte å unngå gebyrene / valutavekslingen på, det er nok uungåelig når jeg tar ut overskudd til min egen konto som er i NOK, men det er greit.

Noen som har gjort dette før eller er kjent med denne problemstillingen?
 

Pål

Medlem
ingen problem å få en valutakonto i banken, men kan kanskje være mere bry enn nødvendig... hva med en paypalkonto for deler av inntekten/utgiftene og ha den i USD?
 

paperboyNC

New Member
ingen problem å få en valutakonto i banken, men kan kanskje være mere bry enn nødvendig... hva med en paypalkonto for deler av inntekten/utgiftene og ha den i USD?
Jeg gjorde det ikke klart i det originale innlegget, men de aller fleste affiliate sidene jeg jobber med betaler stort sett bare til bank eller Neteller (det er innenfor gambling), men jeg skulle gjerne tatt de hos PayPal om mulig, dog jeg tror selskapene ville latt meg spise utgiftene ved det.
 

nick20000

Member
så vidt jeg vet koster det det samme å sende penger til utlandet fra en USD konto hos DNB som fra en NOK konto.
Hvilke gebyrer tenker du på?
 

mra

Active Member
Du kan sette opp en amerikansk bankkonto gjennom Stripe Atlas.

https://stripe.com/atlas

For 500 bøkks så får du registrert et selskap i Delaware og en amerikansk bankkonto i Silicon Valley Bank.

https://stripe.com/atlas/faq#What-does-Atlas-cost

Men da må du betale årlig gebyr for å levere papirer for firmaet i USA + at SVB som er banken du får konto i, ikke er gratis heller. Så er det bare for å reduserer transaksjonskostanden er det neppe veien frem å starte et firma i USA, men i et større perspektiv er det selvsagt en del fordeler med å ha et selskap i Delaware.
 

kongen

kongemedlem
Men hvis man har selskap i Delaware, kan ikke alle inntektene/overskudd ligge i dvale på konto i Delaware skattefritt, og bare ta ut "aksjeutbytte" til Norge når man trenger det?
 

T SL

Active Member
Nei, du kan ikke det -- Da ville det blitt "helt texas".
 
Sist redigert:
Topp