Valutakurs, Selvangivelse

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av stigolsen, 28 Apr 2020.

1. stigolsen Member

Hei.

Jeg selger e-kurs på nett med kunder fra hele verden. Det er kjøp via PayPal og Stripe i dollar. Hvilken valutakurs skal jeg bruke i selvangivelsen? Det er flere salg hver dag og det er nærmest en umulig jobb å regne på hver enkelt transaksjon.

Mvh
    Stig

2. Travellingman

Travellingman Nettgrunder

Gå til Norges bank, finn gjennomsnittskurser der.

3. Dantello

Dantello New Member

Personlig har jeg endret innstillingene på PayPal så betalinger automatisk blir konvertert til NOK når de mottas. Taper litt med dårlig valutakurs fra PayPal men det gjør regnskapsføringen mye enklere.

4. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Det er vel PayPal som veksler uansett når du får utenlandsk valuta på PayPalkontoen? Eller får du penger overført til norsk bankkonto fra PayPal i andre valutaer?

5. stigolsen Member

Jeg mottar i dollar både i Stripe og Paypal. Det kan tenkes det er satt opp slik f.eks fordi det betales regninger i dollar eller at noe bort overført til transferwise etc. Er det noen som vet hvilken valutakurs jeg skal skal bruke?

6. Hans Nielsen New Member

Du skal bruke valutakursen for den dagen salget ble gjennomført, og valutakursen for den dagen du mottok betalingen. Differansen skal føres opp som enten valutatap eller valutagevinst.

7. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

8. Travellingman

Travellingman Nettgrunder

Dette er ikke gjennomførbart når man har flere salg hver dag året rundt. Derfor bruker man gjennomsnittskurs.

Del denne siden