Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Varemerkeregistrere andres domener?

Santo

Active Member
Hei,

Jeg eier et .no-domene som inneholder et svært vanlig og generelt engelsk ord, la oss f.eks. si det er car.no.

Jeg presiserer at car.no er ett lignende eksempel og ikke domenenavnet det gjelder.

I den forbindelse kom jeg tilfeldigvis til å gjøre et søk i Patentstyrets database på ordet car og der så jeg at noen har sendt inn en varemerkesøknad på ordet car.no, som jo er akkurat det samme som mitt domenenavn. Altså ikke bare ordet car, men car.no, dvs. hele domenenavnet mitt.

Søknaden er fortsatt under behandling og den er ikke godkjent enda.

Jeg tok forøvrig en telefon til Patentstyret og fikk beskjed om at jeg kunne sende inn en protest så lenge saken er under behandling. Dersom varemerkesøknaden blir godkjent kan man sende inn en innsigelse innen tre måneder etter at varemerkesøknaden er godkjent.

Hva tror dere om denne saken? Dette må jo være toppen av frekkhet?

Vil vedkommende kunne få igjennom dette?
 

Santo

Active Member
Det skal forøvrig legges til at jeg har hatt domenenavnet i flere år, så dersom vedkommende får gjennomslag for varemerkesøknaden sin så vil ikke dette kunne true domenet mitt pr. dd.

Men det vil kunne by på fremtidige problemer dersom domenet selges eller overføres en gang i fremtiden, for da blir det nye registreringstidspunktet til domenet etter varemerkeregistreringen...
 

Ludo

Medlem
Dette må jo være toppen av frekkhet?

Vil vedkommende kunne få igjennom dette?

Jepp, toppen av frekkhet.

Jeg ville sendt inn innsigelse FSF. Dette høres ut som et bevisst forsøk på en "hostile takeover", altså at de registrerer varemerket nå for å forsøke å ta over domenet gratis senere.

Jeg kjenner ikke så godt til de norske reglene, men i USA har folk mistet veldig verdifulle domener på den måten. UDRP-panelet er i utgangspunktet fiendtlig innstilt til folk som ikke bruker domener aktivt (såkalte cybersquattere), så hvis domenet står parkert, hender det panelet lar avgjørelsen gå i favør av varemerkeeieren selv om varemerket ble registrert flere år senere.

Er nok best å "nip it in the bud", altså få stanset dette før varemerket blir etablert.
 

Ludo

Medlem
Her er to eksempler på det jeg nevnte over, at diverse entiteter har greid å tilrane seg .com-domener pga varemerker som er registrert flere år etter domenene. Det ene tilfellet dreide seg ikke engang om et registrert varemerke, men en kirke i Ohio mente å ha etablert hevd på bokstavene "RT", så de krevde, og ble gitt, domenet RT.org.

Horrible UDRP Ruling; No Trademark; No Bad Faith & No RDNH On 14 Year Old Domain RT.org | TheDomains.com

NiceCar.com Owned For 13 Years Lost in Horrible UDRP Decision | TheDomains.com

Michael Berkens blogger ukentlig om UDRP-avgjørelser.
 
Topp