Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Veiledning/råd på veien videre.

theGreatest

Medlem
Hei, har begynt å lære meg webutvikling, og har akkurat lest ferdig boken PHP & MySQL: Novice to Ninja, PHP & MySQL: Novice to Ninja, 5th Edition-O'Reilly Media

En flott bok, hvor du jobber med et praktisk prosjekt gjennom hele boken.

Man lærer å lage websider som er organisert slik at hver "side" er strukturert i en mappe som inneholder et kontrollerskript, index.php.
F.eks. om man navigerer til www.eksempel.com/minside,
så kjører index.php og sjekker kanskje GET og POST parametre, må kanskje koble til en database og hente noe osv., og så inkluderer man et html dokument med minimal php kode, basert på logikken i index.php, som sendes til klienten.

På denne måten prøver man i boka å separere php koden mest mulig fra html koden.
Har lagt ved en liten illustrasjon for å gjøre dette enda tydeligere.

Man lærer forsåvidt også at man kan lage et index.html, og så kjører man en generate.php kun hver gang noe data endres. Men det fungerer på samme måte hovedsaklig, dette er jo bare en optimalisering for ikke å kjøre kontrollerskriptet ved hver eneste request, men kun når man endrer på noe.

Alt dette er vel og bra, men jeg er ganske glad i objektorientert programmering.

Jeg har hatt objektorientert programmering gjennom to kurs på UiO, i språket java. Så jeg kan konseptet, og jeg har sett på hvordan man lager objekter og slikt i php, men jeg leter etter en bok eller et videokurs eller noe slikt som kan vise meg hvordan man skal organisere klassene, og sy det sammen med html og databasen og sånn i praksis.

Er det noen som kan peke meg i riktig retning? Har du en illustrasjon? Bokanbefaling/kursanbefaling?(Gjerne med et større praktisk prosjekt) Burde jeg se på noe rammeverk for å lære dette?

Jeg står litt fast, alt av tips blir satt stor pris på!
 

Vedlegg

  • controllerSomHenterHtml.jpg
    controllerSomHenterHtml.jpg
    78,5 KB · Sett: 16

xdex

Medlem
Da jeg begynte med OOP i PHP, startet jeg å lære meg MVC (Model View Controller) som er en flott måte og organisere PHP kode på. Da fordeler du Database innhold, views (html-sider) og controllers (utregninger etc) i forskjellige filer.

Model?view?controller - Wikipedia (les litt mer om dette her, finner nok mer på den engelske siden)

Når du har forstått dette, kan du ta neste steg. eksempel på dette vil være Laravel 4 (versjon 4 kom i mai, HURRA!!!). Dette er mer avansert, og du bruker f.eks CMD (Windows) eller Terminalen for å lage ulike filer, og jobbe med prosjektet.

Finnes ikke så mange bøker som er rettet mot dette, men du kan se her: Understanding MVC in PHP - O'Reilly Media samt youtube har endel gode video'er på dette området.
 

theGreatest

Medlem
Tusen takk for svar, skal sjekke ut den MVC artikkelen iløpet av idag/imorgen.
Høres fornuftig ut å starte der, istedenfor å hoppe rett ut i laravel, selv om laravel får ekstremt mye skryt.

Lurer på om ikke metoden som jeg lærte i boka også egentlig har en MVC arkitektur, med Databasen som Model, index.php i hver mappe som Controller (inneholder logikk og kun php) og f.eks. enside.html.php som View (inneholder mest html, minimal php).

Nå gjelder det egentlig å få til OOP inn i miksen, som nevn kan jeg OOP generelt/i java.
 
Topp