Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Velge riktig freight company

plus

New Member
Heisann!

Jeg har en leverandør i Kina, som skal sende meg varer på ca 150 kg.
Er det noen her som har erfaringer med hvilket fraktselskap man burde velge? Billigst/raskest/service etc.?

Takk for alle svar!

P
 

testdriver

Ha det bra..
Jeg har aldri ordnet shipping selv, det har alltid leverandørene tatt seg av.

Normalen er vel å betale FOB og at leverandøren ordner shipping-selskap for deg. Beklager at jeg ikke har noe svar akkurat nå, men mitt tips er å høre med kinamannen din.
 

sta

Medlem
Hvor stort er volumet på det du skal frakte? Hvis det er relativt kompakt ville jeg sjekket prisen hos en av de store fraktselskapene med egen avdeling i Norge (FedEx, DHL, TNT eller UPS). 150kg. kan fort bli litt lite til at det lønner seg å sende det med skip. Du kan kanskje komme litt billigere ut, men så har du styret med fortolling og frakt fra ankomsthavn i Norge.
 

hansson

Langveisfarende
En kamerat fikk akkurat noen varer med fly fra Taiwan (nesten-Kina) med TNT og var kjempefornøyd. Det tok to dager fra Taipei til Oslo (og ei uke over fjellet til Bergen...). Levert på døra. Om det var billigst aner jeg ikke. Men prosessen med papirer osv. var smertefri. Vil tro fly er best for et så lite volum.
 

plus

New Member
Takk for alle svar. Testdriver, kan du forklare meg hva FOB (free on board) innebærer? Er det snakk om hvem som skal betale shipping costs?

Leverandøren ber også om at vi åpner en LC. Er dette noe jeg går i banken for å gjøre?

Takk for hjelpa..
 
Sist redigert:

testdriver

Ha det bra..
Det betyr at selger har ansvaret for å få forsendelsen levert på nærmeste havn/flyplass/etc (dette inkluderes i prisen).

Et letter of credit åpner du i banken, ja. Her spesifiseres innholdet i forsendelsen og andre ting dere avtaler. Banken din garanterer selgeren at han får pengene sine gitt at alle punkter i LC er oppfylt.

Det er vel av de mest brukte metodene.
 

picxx

Well-Known Member
Tilbake til fraktkompani.
Søk litt rundt å se om du ikke kan få kjøpe deg litt plass i en container som skal til norge.
Veldig ofte det er private som sender containere fra asia/kina til norge.
 
Topp