Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Verdivurdering av nettbutikk (Hvordan regner du)

NordicIQ

Medlem
Tenk på det som en investering. I et sånt regnestykke er lønn en kostnad. Hvis ikke du gjør jobben må en annen gjøre den og det koster lønn (inkl. Skatt) og AGA.
Så må du regne investeringen hjem, dvs hvor lang tid skal det ta før du har fått tilbake investeringen. På toppen av dette skal du ha en rente på de pengene du investerer (bankrente + risikopåslag). Da har du en enkel måte sette en pris på.

Jeg har tidligere jobbet som bedriftsmegler og min erfaring er at de fleste bedriftsmeglere priser nettbutikker på samme måte som en fysisk butikk. Noe som er helt på trynet. Bedriftsbørsen er et slikt meglerfirma. Andre typer nettsteder med inntjening har de overhodet ingen peiling på hvordan de skal prise.

Men de priser jo ikke nettbutikker noe realistisk - ihvertfald ikke hvis løn skal regnes med, da ville det som det beste gå noe i stil med 70 år å tjene inn investeringen :p
 

Stoppet

Banned
Det er mange måter å gjøre en verdivurdering på og det vil variere fra type bedrift og som her type nettside. Noen verdsetter er firma med å ta f.eks. overskuddet og gange med en faktor fra 5-10. Men har man et overskudd på 100 tusen og da setter verdien til 600 tusen så blir dette feil hvis det følger med nedbetalt utstyr og bygninger til 5 millioner. Og hva hvis bedriften i tillegg sitter på et patent eller lignende? Dette har også en verdi. Det er mange hensyn som må tas.

Og verdien vil variere med hvem som er kjøper. Jeg ser at noen selger domener til opp mot 100 tusen, som for meg ikke ville hatt verdien årsavgiften en gang.

Selv om et selskap er børsnotert og verdien er 100 millioner, så ser man ofte at en kjøper må legge til en premie på kanskje 20-50 prosent for å få kjøpt det opp. Dette til tross for at verdien egentlig er summen av verdien på aksjene den dagen på børsen. Ergo vil verdien variere med kjøperen. :)
 

Beergear.no

Medlem
Generelt sett er mitt inntrykk at folk tror de sitter på en "gullgruve" når de skal selge nettbutikken sin. Om man ikke sitter på noe helt spesielt tror jeg man skal være fornøyd om man får verdien av varelageret og "litt for jobben man har gjort". Så avhenger "litt for jobben man har gjort" av hvor god jobb man har gjort.

Har flere ganger snakket med folk som har varelager for 50-100.000, hvor omsetningen ligger på ca det samme pr mnd, gjerne noe over. Nettbutikken er enten en "ferdig butikk" som 24nettbutikk (ikke et vondt ord om dem) eller en wordpress/woocommerce butikk med et theme. Skal man betale noe særlig mer en varelagerets verdi kan de fleste sette opp omtrent det samme på et par dager/kvelder. Når man omsetter for såpass lite pr mnd skal det heller ikke så mye til for å komme opp på det nivået...
 
Topp