Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Viral markedsføring funker ikke

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kilde: Viral markedsføring fungerer ikke - digi.no

Viral markedsføring var et mye omtalt begrep. Teknikken var å lage så gode/morsomme videobiter og annet markedsførings-innhold at brukerne sendte det gratis til hverandre.

Mange har forsøkt å utnytte teknikken, men bare 15 prosent av kampanjene fungerer og blir faktisk sendt videre, hevder analyseselskapet JupiterResearch.

Markedsføringsbransjen har derfor planlagt å halvere bruken av viral markedsføring i løpet av de neste året, viser tall fra Jupiter.

Problemet er at slike kampanjer sender den samme "annonsen" til alle brukerne. Mangelen på styring gjør at du får veldig forskjellig respons fra forskjellige brukere.

Men det er faktisk eldre brukerne som responderer bedre enn yngre brukere.​
 

semb

Medlem
Hvis 15% av kampanjene funker, er det jo ikke verst i det hele tatt. Viral markedsføring er jo en utrolig billig måte å promotere sine ting på. Man lager for eksempel bare en billig kampanjesite, og så er det opp til brukerne å generere resten av effekten. Selvsagt funker dette ikke for alle produkter, tjenester og segmenter, men som et tiltak mot forbrukere tror jeg det er kjempeeffektivt. I tillegg gir det flere treff på google universal search, dersom kampanjen inneholder blogger, videoer eller lignende.
 

Keanu

Geek
Problemet er nok at mange lager kampanjer som ikke er morsomme og folk ikke vil sende videre. Vi blir bombadert av morsomme videoer, bilder, historier osv på nettet, og for at en viral markedsføringskampanje skal fungere må den være svært god.

Jeg må si meg enig med semb i at 15 % er vellykket er langt over hva jeg har forventet.
 

picxx

Well-Known Member
Viral markedsføring er stort sett branding.
For det første er det vanskelig å måle utfallet en kampanje som går på å brande en side / et navn. For det andre er det den langsiktige vinsten på dette som må spille inn, ikke resulteter man kan se etter uker, eller måneder.
For det tredje må man kunne i det minste basis hva gjelder markedsføring.
Om man skal brande bobsbilutleie.com og lager en video eller et spill som går rett hjem hos de fleste men som ikke er det minste relatert til bilutleie vil effekten av noe slikt ha en så minimal virkning at man kunne like gjerne latt være å inkludert domene/navnet i sekvensen.
 
Topp