Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vurdererer å selge en nettbutikk / AS, men hvordan verdivurdere?

jeffdonk

Medlem
Jeg og en venn eier et AS som driver en nettbutikk innen skjønnhet og velvære produkter.
Vi kjøpte opp firmaet for 2 1/2 år siden (dvs, kun nettbutikken vi kjøpte, ikke selve AS'et), og de hadde holdt på i en 10-12 år før det men bare sånn på si.
Butikken omsetter for en ca. 440000,- ifjor, nærmere 500000,- ifjor uten annen markedsføring enn Adwords og 2 eller 3 nyhetsbrev (som genererte en 25-30000,-).
Vareforbruket ifjor var ca. 150000,-, ca, det samme i år, så greie marginer. Snittordrer ca 500,-
Kostnadene som ligger der er adwords, regnskapsfører, posten og frakt.
Resultat ifjor ble 133000,-
For noen som eier flere nettbutikker og har EDI løsninger etc bør det være mulig med store besparelser her.
Vi vurderer nå å selge da vi ikke har tid til å videreutvikle nettbutikken da begge er opptatt med andre prosjekter. Det koster oss ikke mye i tid hver uke (snakk om en 4-5 timer) men det rett og slett ikke nok penger i det til at man gidder det i det uendelige.

Spørsmålet her er jo hva nettbutikken/firmaet egentlig er verdt og hva man kan forvente å få?
 

NordicIQ

Medlem
Som du siger, så er det ikke noe man gidder i det uendelige -

Mitt forslag ville være å sætte opp et regnskap med varelager, verdi av utviklingen som er lagt i butikken - Og kalde dette for "passiv verdi"

Etter det beregner du antall timer per år og lager en timepris (Rundt 250kr/timen) "Time utgift"

Årlig overskudd - "Overskudd"

(Overskudd - time utgift) * 3 + passiv verdi = verdi av nettbutikk
 

jeffdonk

Medlem
Hvor mye brukte dere på adwords, frakt og lønn?

Hei, vi bruker ca. 65000,- på Adwords i år, frakt har jeg ikke i hodet og det er ikke tatt ut lønn.
Ift frak sender vi stort sett som småpakker gjennom postens systemer, men tror vel at det er endel å spare her om man totalt sett har større volum.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg prøver innimellom å finne god dokumentasjon på verdisetting av små og mellomstore nettbutikker, men det har hittill vært et håpløst prosjekt. Lykke til!:)

Men dere må ta med lønn før dere får noe reelt resultat.

Dere sier omsetning 440.000, vareforbruk 150.000. Resultat 133.000. Det gir ikke mening, hvor ble det av de siste 290.000? Dette er tall før MVA?
 

NordicIQ

Medlem
Jeg prøver innimellom å finne god dokumentasjon på verdisetting av små og mellomstore nettbutikker, men det har hittill vært et håpløst prosjekt. Lykke til!:)

Men dere må ta med lønn før dere får noe reelt resultat.

Dere sier omsetning 440.000, vareforbruk 150.000. Resultat 133.000. Det gir ikke mening, hvor ble det av de siste 290.000? Dette er tall før MVA?

Blir vel ikke 290.000 som blir igjen etter 133.000 i overskudd...
Men tenker at det stemmer om det er inntekter med MVA -

440.000 *0,8 = 352.000
352.000 - 150.000 = 202.000
202.000 - 133.000 = 67.000 <--- Frakt

440.000 / 500 (Snit ordre) = 880
67.000 / 880 = 76kr per forsendelse


Spørsmål - De 5 timer per uke, er det per person eller tilsammen ?
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis det er a-post frakt kan det bli ca. 30.000,-
Hvis lønnsutgifter er 300/timen i 250 timer: 75.000,-

352.000 minus varer 150.000 - minus Adwords 65000 minus frakt 30.000 minus regnskap 10.000 minus lønn 75.000 = 22.000 i resultat.

Noen vil da si at butikken ikke er verdt noe. Og det er der jeg havner hver eneste gang jeg prøver (med min ringe kunnskap) å sette verdi på en liten nettbutikk ved salg, synd at ikke all jobben med å sette opp nettbutikker lønner seg for gründerne.

Og det er ofte to grove feilvurderinger som oppstår blandt de som skal selge en liten nettbutikk.
1. De tar ikke med lønnskostnader på utgiftssiden.
2. De tror at de skal få igjen det de betalte for varelageret.
 

HPF

Medlem
Men tenker at det stemmer om det er inntekter med MVA -
440.000 *0,8 = 352.000
352.000 - 150.000 = 202.000
Uvanlig å regne utgående MVA som omsetning men om han har gjort det bør det være inngående MVA på utgiftene også sa da blir vareforbruk 120.000. Er også et spørsmål om hvor mye av resultatet som egentlig er økning av (ukurante) varer på lageret og cash i banken. Hvis vedkommende i tillegg regner lagerverdi etter erstatningskost og ikke verdi på innkjøpstidspunktet så blir jo det også stort pluss på resultatet pga svakere krone.

Med tidsforbruket han oppgir så blir det en timeslønn på 550-600 og man skal ha en godt betalt fastjobb hvis man ikke synes det er verdt bryderiet.
 

NordicIQ

Medlem
Uvanlig å regne utgående MVA som omsetning men om han har gjort det bør det være inngående MVA på utgiftene også sa da blir vareforbruk 120.000. Er også et spørsmål om hvor mye av resultatet som egentlig er økning av (ukurante) varer på lageret og cash i banken. Hvis vedkommende i tillegg regner lagerverdi etter erstatningskost og ikke verdi på innkjøpstidspunktet så blir jo det også stort pluss på resultatet pga svakere krone.

Med tidsforbruket han oppgir så blir det en timeslønn på 550-600 og man skal ha en godt betalt fastjobb hvis man ikke synes det er verdt bryderiet.

Han har jo allerede skrevet at resultatet ble 133.000 - Derfor jeg kom frem til at han måtte ha beregnet salg med moms og kjøp uten moms... Men ja, om det er 5 timer tilsammen per uke, da er det en ganske grei timelønn :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Med tidsforbruket han oppgir så blir det en timeslønn på 550-600 og man skal ha en godt betalt fastjobb hvis man ikke synes det er verdt bryderiet.

Det gjelder bare hvis du eier butikken fra før. Hvis du kjøper den må du først trekke fra kjøpesummen, som du skal tjene inn igjen, helst ved hjelp av resultatet (som jeg anslo til 22.000 i året). Så betaler du 66.000 for butikken så tar det 3 år å tjene inn igjen kjøpesummen.
 
Om du jobber 5 timer i uka med 133 000,- i resultat vil det vel gi deg en timelønn på nesten 600,- (?)

Jeg har solgt noen butikker og har som Tonny aldri funnet en nøkkel når det kommer til pris. Det eneste riktige svaret er at den er verdt det en kjøper er villig til å gi. Å sette en timepris på ett arbeid ingen har sett er umulig, om du føler dine timer er verdt 1000,- pr stk gjør det ikke automatisk til en fair pris, for alt jeg vet så aner du ikke hva du gjør og timene spiller ingen rolle.

Det er også en viss risiko for en kjøper å overta en butikk med høy omsetning og kun 1 ansatt, da hele butikkens filosofi, markedsføringsstrategi, tanker og meninger endrer seg.

Noe jeg stusser på (som forøvrig er ganske offtopic) er hvorfor dere kun har sendt 3 nyhetsbrev når de betalte seg såpass godt?

Jeg har solgt 1 butikk hvor jeg så for meg en gitt pris, budet fra kunden var på det dobbelte av hva jeg ønsket.
Den andre butikken som er solgt fikk jeg rundt halvparten av hva jeg ønsket, jeg kunne sikkert stått på hardere men nettbutikker er ingen sjelden vare og omsetning kan alle skaffe seg. Spørsmålet er hvor mange øre man bruker på å tjene én krone.
Når jeg ser tallene dine så virker det egentlig litt rart at noen ønsker å selge en butikk som drar inn nesten 150 000,- på 250 arbeidstimer, kan jo hende du behøver cash men har du sett på muligheten på å betale noen for å drive den?
 

Johan

Medlem
Jeg har drevet som bedriftsmegler i mitt tidligere liv. For fysiske butikker fins det flere greie modeller, men jeg har tilgode å finne en god modell for webbutikker og jeg har stilt samme spørsmålet her på wf tidligere. En ting er i alle fall sikkert, du får aldri igjen for det du har lagt ned av tid. Regn heller ikke med å få 100% av lagerverdi.

For noen år siden solgte jeg et fysisk en klesbutikk for barn. Noen måneder senere solgte jeg en webbutikk som drev med dropshipping av barneklær. Omsetningen var veldig forskjellig. Den fysiske butikken omsatte mye mer. Her lå det også større risiko etter som de hadde husleiekontrakt å forholde seg til samt et ikke ubetydelig lager. Eieren jobbet selv og hadde en ansatt. Webshopen hadde naturlig nok ikke lager og eieren gjorde jobben på deltid. Begge hadde tilnærmet samme resultat før skatt. Den fysiske butikken gikk for ca 5xEBIT, webshopen for ca 2xEBIT.

I enkelte bransjer er det også noen tommelfingerregeler, regnskapsbyrå selges f.eks for 50-80 prosent av årlig omsetning. Min erfaring er at webshoper ble solgt for 4-6 ganger månedlig oms eks mva, alternativt 2xEBIT. Det var den gang jeg holdt på.
 

jeffdonk

Medlem
Hei, dere har klart å regne ut alt sammen ganske greit her.
Antall pakker i året er en ca. 8-900.
De 5 timene i uka er totalt for begge to. Pakking er en 3-4 timer og så en time i snitt til å bestille varer etc.
Som dere sier, greit betalt ift antall timer, men vi er begge igang med nye selskaper på hver vår kant som tar mye tid og lageret må vi reise til når det skal pakkes, så det handler mest om at det blir så lite fokus på nettbutikken at det føles bortkastet når vi ser at det er et greit potensiale der.

Det blir spurt om konkurranse og markedsandel her, vi har ikke agentur på produktene vi selger, men få selger de (og de som gjør det kjøper fra oss). Agenturet for norden er i sverige. Sverige henviser også kundeforespørsler til oss, 1-2 i året.
Ift hvorfor vi ikke sender ut flere nyhetsbrev når vi ser responsen.. vel, igjen handler det om tid. Det tar litt tid å skrive et nyhetsbrev, komme med ideer, lage kampanjene i nettbutikken etc.
Det er rett og slett det alt handler om her, tid :)
 
Topp