Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webdesign-kurs

orjan

Medlem
Hei,
Spør for ei venninne: Noen som kjenner til gode kurs/seminarer om webdesign?
Hun er utdannet grafisk designer, er i fast jobb, men ønsker å bli flinkere på webdesign (kun design, ikke utvikling/koding).

Samme hvor i landet, og pris ingen begrensning.

Har søkt litt rundt, men finner få rene "webdesign"-kurs. Stort pluss i margen hvis kurspakken også inneholder responsivt design.

Noen tips?
 
kan være en idee å ta dette på en høgskole, man kan for eks kun et enkelt fag. om hun kan få fri noen timer 1 gang i uken.
 

adeneo

Medlem
Så hun ønsker ikke å lære seg utvikling/koding, men er interessert i å lære responsivt design.
I min verden er dette det som kalles et oxymoron!

Vil forøvrig anbefale guider på nettet, se på godt designede nettsider, og så gå løs med prøve og feile metoden, da det etter min mening er en langt bedre fremgangsmåte for å lære webdesign enn de fleste i kurs i Norge, som fortsatt fokuserer på XHTML 1.1.

Her er noen sider som kan være verdt å utforske:

ParaNorman | The New Animated Zombie Comedy from LAIKA |
Cuban Council: Propaganda on the Agenda
Legendary Entertainment
Ignition Creative
Spider-Man: Edge of Time | Official Game Website
Exsud Creative ? Mode
WWWASTE
K2 - Najwi?ksza agencja interaktywna w Polsce
blacknegative
CTRL + [P]aper ? Create and get your very own paper toyz
Dark Arkitekter
 

zapotek

Medlem
Enig med siste taler. Det er lite hensiktsmessig å lære seg webdesign om du ikke forstår et kvidder av hva som foregår "under panseret".
 

orjan

Medlem
Hei!
Takk for gode tilbakemeldinger.

abroke: Høgskole-fag er dessverre ikke aktuelt. Men takk for idé!

adeneo / zapotek:

Spot on ;-). Jeg er selvfølgelig helt enig med dere. "Utfordringen" for henne, er at webdesign er en liten brøk av arbeidshverdagen som grafisk designer, men det vil garantert bli mer i tiden framover. Hun ønsket derfor en "start" for å lære seg å "tenke web", deretter gjøre oppsett i Photoshop / Indesign på skisser som sendes til utviklere.

De fleste her inne, inkludert meg, surfer og prøver (og feiler?) og lærer teknikker etter hvert.
Men hvis man ikke har "interesse" av det, så spør jeg litt bredere:

Finnes det noen kurstilbud for å lære seg "webdesign" (hva man skal ta hensyn til på web kontra trykksaker, bildestørrelser, farger som funker, brukervennlighet osv. osv.) som er tilpasset grafiske designere?
 

xdex

Medlem
For å si det slik, som alt annen innen design, er det fantasier som setter grenser. Noe kurs, tror jeg ikke hun trenger, dersom hun allerede har fargeteknikker etc inne (det er mye av dette man lærer på slike kurser uansett, samt størrelser og hvordan ting skal ligge for øyet)

Det beste ville nok vært og brukt tid på se gjennom andre sine design, hva er moderne i dag? hva ser vi lite av, og hva ser vi mye av? Det meste lærer men nok gjennom tutorials, og det høres ut som hun allerede har mye basic inne, så det bør ikke være noe problem å videreutvikle det hun allerede har lært.

Se litt på disse f.eks

Typography for Web Designers | Video Tutorial from lynda.com

Photoshop for Web Design | lynda.com Video Tutorial

ellers er det jo som nevnt, se hva andre gjør, hva som er moderne osv.
 

xdex

Medlem
Ikke enig. Det er veldig mange folk som har spesialisert seg på design, men ikke kan noe om koding. Og jeg tør å påstå at de som spesialiserer seg og bruker mest tid på kun design ofte er de beste til å designe.

Enig med dette, hvorfor? Folk som ikke kan HTML/CSS har ikke denne "css/html" sperren, som hele tiden går igjen for oss som kan det. Blir fort at man tenker "nei huff, dette er stress å få til i alle nettlesere, hopper over dette"
 

adeneo

Medlem
Samtidig så er det vel slik at når nettsider med spesielle løsninger, slik som responsive design eller parallax, skal designes så bør den som designer ha en viss oversikt over hva som er mulig og umulig rent teknisk uten at man nødvendigvis trenger å vite akkurat hvordan man lager en slik løsning fra bunnen av.

Av erfaring blir det mye "redesigning" av utvikleren når noen har kommet opp med en "fantastisk" side med masse kule effekter og løsninger som foreløpig ikke eksisterer grunnet designerens uvitenhet vedrørende web teknologier, og også andre veien hvor designere som ikke har peiling på web ikke aner at knapper kan skifte farge eller at innhold kan settes inn med ajax osv.

Webdesignere bør i det aller minste følge med på hva som skjer og hva andre gjør, og ha grunnkunnskaper om hvordan nettsider fungerer etter min mening.
 

zapotek

Medlem
Om du f.eks. ikke har hørt om HTML, CSS, PHP og Javascript, er du ikke en webdesigner. Da er du en grafisk designer.

Hvordan skal du få implementert det fantastiske designet du har laget over til f.eks. Joomla om du ikke skjønner elementær HTML? Du kan selvsagt leie noen til å kode det for deg, men det kan by på en million forskjellige utfordringer hvis du ikke skjønner hvilke begrensninger mediet har.
 
Topp