Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webforumets nedetid og backup

Bjørnar

Gründer
to dager gammel backup er bedre enn 7 dager backup, i alle fall.

alle kan gjøre feil, og at et fisleforum som dette mister litt innhold er ikke den store krisen kontra bedrifter som kan i verste fall miste griseviktig informasjon.

såå, note to self: sørge for daglig backup, og holde bedriftskunder på hosting man stoler på. (men ærlig talt; det kan jo skje med de beste)
 

adiabatisk

Medlem
Å kalle WF et fisleforum er å ta litt hardt i synes jeg.

Hvem/hva er det som avgjør hvor stor en krisen er? Økonomi, eierskap, arbeid lagt ned etc???

Hvis bedrifter har "griseviktig" info på nett bør de heller revurdere løsning ala Pentagon - i.e be offline og kjør på med 3,5".

2 dager gammel backup er ikke så ille.
 

adiabatisk

Medlem
Av mine viktigste ting på pc'en har jeg én kopi på ekstern harddisk og én på nettet. At Solidhost ikke har nyere backup og bedre rutiner er bare flaut. Håper de har en god forklaring her...

Det kan sikkert diskuteres det ja mtp. Solidhost. Får håpe de har en god forklaring;)

Av de aller viktigste tingene mine så kjører jeg Raid1, speiling av filer over på server, bakcup lokalt på dedikert server, pluss på nett.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Med all respekt... Regner med dere kjenner til avtalen mellom Webforumet og Solidhost før dere henger ut noen?

For alt en vet foreligger det ikke noen avtale i det hele og det store på backup.
 

hansson

Langveisfarende
Finner ikke trådene Tonny har postet om dette problemet, RSS-lenkene leder bare til tilfeldige tråder (vibratorer.com selges... osv. !?). Det bør kanskje sjekkes om RSS-en er i ulage?

Hva ble konklusjonen på dette her? Ser ut som et innlegg jeg skrev 9. april er med, så da har de kanskje gravd frem en nyere backup enn hva som først ble meldt?
 

hansson

Langveisfarende
Med all respekt... Regner med dere kjenner til avtalen mellom Webforumet og Solidhost før dere henger ut noen?

For alt en vet foreligger det ikke noen avtale i det hele og det store på backup.

Tonny skrev i et innlegg som trolig er blitt slettet (via RSS):

Alt av poster og PM siden 3.april er borte. En harddisk kræsjet og Solidhost har ikke backup på webhotellet sitt siden 3.april. Jeg får ikke gjort noe med det, beklager til de som mister noe viktig. Post gjerne igjen det som er borte.

Tviler på at han ville ha uttrykt seg på denne måten hvis han ikke hadde avtale om backup. SH opererer dessuten med 99,9% oppetidsgaranti, og den garantien ble behørig brutt. Regner med det betyr at Tonny får gratis webhotell en periode fremover.
 

clinton4

Medlem
Jeg synes nå backup er noe man egentlig bør stå for selv. Og for å være sikker, så tar man backup av backup av backup av backup... Og så sender man de backupene til minst to forskjellige servere på hver sin side av kloden :)
 
Sist redigert:

allegretto

Medlem
Så vidt jeg har skjønt, hadde ikke Solidhost nyere backup enn en fra 3 april. Jeg trodde alle hostingselskaper med respekt for seg selv tok backup minst én gang i døgnet? Det er over en uke siden 3.april...

De færreste hosting-selskaper tar daglig backup, men ukentlig.
Men det man bør gjøre, og som er en enkel sak, er å opprette en cron-jobb som tar daglig backup av databasen og feks sender innhold av backup til mail (eller lagrer på server).
Selv er jeg eier av et par små forum, og tar backup av db to ganger daglig (morgen/kveld) med cronjobs.

Litt overrasket at dette ikke er blitt gjort på et såpass stort forum som webforumet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ærlig talt, på en webhotell-pakke til noen 10'ere i måneden kan man ikke forvente absolutt alt man kan få ved bruk av f.eks dedikerte servere. Det er helt urimelig å forvente noe mer enn backup fra en passende tid tilbake - f.eks en uke eller en måned.

Jeg leser på solidhost sine nettsider at de gjenoppretter data fortløpende og at det virkelig har vært snakk om en skikkelig krasj. Dette kan skje - og skjer alle - leverandører fra tid til annen. Det som er spesielt for Solidhost er måten de har håndtert krisen utad, som jeg finner svært tillitsvekkende. Posten Thomas la ut i går der han tok på seg det fulle ansvaret og ikke forsøkte å unndra seg noe som helst samtidig som han ga uttrykk for at de skulle se på rutiner for at dette ikke skal skje igjen var 100% etter læreboka og et eksempel til etterfølgelse.

Feil gjør vi alle, det som skiller de beste fra de mindre gode er evnen til å håndtere krisene. Og i løpet av denne "WF-saken" har iallfall jeg som kunde av Solidhost fått et enda bedre inntrykk av bedriften.

Som et sluttpoeng: Jeg har to dedikerte servere, hvorav den ene er hos Solidhost mens den andre er hos en annen norsk leverandør. Da vi fikk problemer for et halvt år siden med serveren hos den andre leverandøren måtte jeg ringe dem ørten ganger før de i det hele tatt gadd å se på saken. Og det tok dagesvis før den var oppe igjen. De få gangene jeg har hatt problemer med serveren hos Solidhost har de stått på pinne for å fikse saken - ofte sent på kvelden. Jeg husker f.eks at jeg fikk en epost fra Solidhost kl 2330 en lørdag med budskapet "nå er det i orden".

Servicenivået Solidhost har lagt seg på er ekstraordinært.
 

Tonny Kluften

Administrator
Såvidt jeg har forstått det ligger det slik an:

En harddisk gikk på en eller annen måte til blokksberg og skrev korrupt data til backupen som da også ble korrupt. Så ble det å finne fram en uke gammel backup og bruke den.
Så ble det litt brevveksling med meg og Solidhost og Thomas fikk satt inn igjen den korrupte harddisken i serveren for å prøve å redde noe. Det viste seg da at WF sin database fungerte og derfor har vi nå alle postene frem til søndag morgen intakte.

Men når det gjelder denne saken med kræsjet viser det at Solidhost har vært i etterkant og ikke føre var, det burde de ha vært, særlig siden de hadde en lignende totalkræsj for ca. 1 år siden hvor min VPS gikk til blokksberg og store mengde kundedata forsvant. Men igjen, de hadde de ingen forpliktelse til å ta backup da heller, slik er det, data er data og det utroligste kan skje, hostingselskaper kan ikke offisielt ta ansvar for tapt data. Hva de gjør i praksis er en annen sak og hva en kunde kan forvente er en annen sak, og jeg hadde forventet mye mindre krøll ved en harddiskkræsj. Jeg vurderer derfor å få en ny sponsor til WF, også fordi det har vært småkrøll med min VPS med jevne mellomrom, mulig jeg er kravstor, men ting må virke hele tiden.

NB! Når det gjelder offline kundesupport har jeg ikke sett lignende som Solidhost har, det peterandrej sier er virkelig sant, bedre får du ikke. Den eneste jeg vet om med lignende bra offline support er QT Systems ;) Vel, sikkert flere som jobber kl. 0600 på søndagsmorgenen for kundene sine hvis de må, men mange er det ikke.

Ang. avtalen med WF of Solidhost så er ikke det noen spesiell avtale, WF er på en vanlig shared hostingkonto og det som gjelder er de vanlige vilkårene til Solidhost, som jeg forøvrig ikke har lest fordi det er hva som skje i praksis som teller, ikke det som står i vikårene.

Videre vil det vistnok komme et nytt og knallbra backupsystem på Solidhost med muligheter som slår all annen shared hosting jeg har sett.

Ang. å ta egen backup; jeg er evig optimist og regner egentlig med at alt går bra hele tiden, derfor finnes det ikke privat backup av webforumet. Bjørnar oppsummerer bra egentlig, verden går ikke under selv om en ukes poster her på WF blir borte, det som kan være dumt er hvis viktige PM`er blir borte, folk kommuniserer en god del på PM her.
 
Topp