Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webgruppen ansetter i 50% stilling - uten lønn?!

adeneo

Medlem
På den andre siden er det noe alvorlig galt med verden når man kan leve av å skrive skrot på facebook !
 
Står at frynsegoden for arbeidet er å delta gratis på alle Webgruppen sine kurs. Praktikanten lærer svært mye om praktisk webkommunikasjon og markedsføring i sosiale medier.

Er ikke det en fordel hvis man vil jobbe med sosiale medier og ikke har utdannelse eller ikke vil ta utdannelse? Jeg klarer ikke å se noe negativt om denne stillingen.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Liker dette utsagnet fra Morten Myrstad i sakens anledning:

Kanskje verdt for sosiale medie-folket å tenke gjennom: Hvordan hadde vi reagert hvis en tilsvarende "spennende" 0-betalt praksis-plass ble utlyst av en retail-bedrift (eks. H&M, Nille, Bohus, McDonalds), en mediebedrift (eks. DN, Dagbladet, VG), en IT-bedrift (eks. Apple, Microsoft, Evry), en reiselivsbedrift (eks. Tusenfryd, Kongeparken), en helsebedrift (eks. Helse Øst, Volvat), et oljerelatert selskap (eks. Statoil, Aker) eller hvadetmåttevære. Ferdig snakka!

Jeg personlig har ingen imot at Webgruppen gjør som de gjør, men da må jeg kunne anta at alle som synes det er okay i denne sammenhengen, synes det samme når det gjelder alle andre bedrifter.

Noen som vil jobbe gratis for meg? Jeg kan tilby årelang kompetanse, en kopp te i unntakstilfeller og alle de gratis onlinekursene jeg kan finne til deg (og som du kan finne selv når du jobber for meg).
 

Tonny Kluften

Administrator
Morsom den sammenligningen med McDonalds, Tusenfryd, Apple, Dagbladet, Helse Øst osv. Det hadde blitt førstesideoppslag i aviser og dagsrevy hvis de hadde tilbudt jobb uten lønn.

Hvis jeg skulle jobbet gratis for noen så måtte det bli for noen som praktiserer, ikke for noen som lærer bort. Det er en kjensgjerning at man blir lærer hvis man ikke klarer å utøve bra nok... ikke sant Rune? :D
 

Msites Ltd

Livsnyter
http://www.webgruppen.no/webgruppen-soker-ny-praktikant/

Er det der virkelig lov? Uansett, er det i alle fall usedvanlig spesielt - eller er det bare jeg som tenker sånn?

Det er da ikke ulovlig å tilby en praktikantstilling. At interne kurs skal være betaling blir jo bare en dårlig måte å kommunisere på at man faktisk får opplæring innen faget man skal lære og bedrive til daglig. Hadde det vært "betaling" hadde det jo også fort blitt skattbart.

Det store spørsmålet er selvfølgelig etikken. Problemet slik jeg ser det er at hadde man tilbydd en syk lav lønn så hadde det blitt oppslag av det også. Og, kanskje fått noen fagforeninger på nakken.

Jeg har vært, og er, innom denne problemstillingen mange ganger. Skal man tilby peanøtter eller forsøke å få noen til å bidra gratis for så å overraske med en bonus/gave e.l.

Fordelen i dette tilfellet er jo at man ikke kommer til en "bakgårdsbedrift", men til en bedrift med reelle kunder, organisasjon og ressurspersoner med en viss autoritet innen bransjen. Men, "gratis" gir ikke mat og drikke på bordet.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det er en kjensgjerning at man blir lærer hvis man ikke klarer å utøve bra nok... ikke sant Rune?

Du er inne på noe, kaaanskje. Nå kan jeg i alle fall gjemme meg bak floskelen om at "alle de gode lærerne forlater læreryrket" :)
 

timepoint

Medlem
Er sikkert mange som kunne tenke seg dette, men for å bedre etikken, burde de tatt kontakt med NAV, og fått inn noen på Arbeid med Bistand. Det er også mange som er 100% uføre som kunne bidratt i en slik stilling. Firmaet kan hjelpe folk tilbake til i arbeidslivet, og profilere seg som en bidragsyter til et inkluderende arbeidsliv.
 
Topp